قیمت جهانی نفت در ۱۰ مهرماه
قیمت جهانی نفت در ۱۰ مهرماه
قیمت نفت روز جمعه به بالای ۷۸ دلار در هر بشکه صعود کرد و نزدیک به بالاترین رکورد سه سال اخیر که هفته جاری به ثبت رساند، ایستاد.

بهای معاملات نفت برنت با ۹۷ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش، در ۷۹ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۱.۹ درصد افزایش نشان داد. نفت برنت در پنج هفته از شش هفته گذشته صعود کرده است.

به گزارش نبض‌انرژی،بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۵ سنت افزایش، در ۷۵ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۲.۶ درصد افزایش ثبت کرد که ششمین افزایش هفتگی متوالی بود.

نفت برنت از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۵۰ درصد رشد قیمت داشته و سه شنبه هفته گذشته به رکورد ۸۰ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه صعود کرد.

اوپک و متحدانش که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، روز دوشنبه دیدار می کنند. این گروه به تدریج در حال احیای محدودیت عرضه ای است که سال گذشته در اوج شیوع پاندمی ویروس کرونا به اجرا گذاشت با این حال منابع آگاه می گویند تولیدکنندگان این گروه در حال بررسی گزینه افزودن نفت بیشتری به بازار هستند. اوپک پلاس با فشار مصرف کنندگان بزرگ نظیر آمریکا و هند برای تولید بیشتر و پایین بردن قیمتها روبرست.

باب یاوگر، مدیر معاملات انرژی شرکت میزوهو گفت: سوالاتی درباره این وجود دارد که آیا اعضای اوپک پس از دیدار روز دوشنبه، می توانند نفت بیشتری را به بازار عرضه کنند. تنها چند عضو می توانند تولیدشان را بدون دادن سهم بازار افزایش دهند بنابراین گفتن این که می توانید تولیدتان را به میزان قابل توجهی افزایش دهید، وعده توخالی دادن به بازار است.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA گفت: اگر اوپک پلاس به برنامه توافق شده برای افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در نوامبر پایبند بماند، بازارهای انرژی شاهد صعود قیمتها تا مرز ۹۰ دلار خواهند بود. هر گونه افزایش تولید کمتر از ۶۰۰ هزار بشکه در روز قیمتها را تقویت خواهد کرد.

افزایش قیمتهای جهانی گاز که باعث شده است تولیدکنندگان برق قادر به تامین آن نباشند، از قیمتهای نفت پشتیبانی کرده اند. شرکتهای نیرو در پاکستان، بنگلادش و خاورمیانه به استفاده از سوختهای دیگر روی آورده اند.

نعیم اسلم، تحلیلگر آواترید در این باره گفت: احتمالی ترین دلیل ثبات قیمتهای نفت این است که سرمایه گذاران معتقدند شکاف عرضه و تقاضا با وخیم تر شدن بحران برق افزایش خواهد یافت.

آمار روز جمعه شرکت خدمات میدان نفتی بیکرهیوز نشان داد شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گذشته برای چهارمین هفته متوالی به شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی اضافه کردند. شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی در هفته منتهی به اول اکتبر هفت حلقه افزایش یافت و به ۵۲۸ حلقه رسید که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ بود.

بر اساس گزارش رویترز، شمار دکلهای حفاری ۲۶۲ حلقه معادل ۹۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. شرکتهای حفاری برای چهاردهمین ماه متوالی به شمار دکلهای حفاری اضافه کردند. شمار دکلهای حفاری نفت هفته گذشته با هفت حلقه افزایش، به ۴۲۸ حلقه رسید در حالی که شمار دکلهای حفاری گاز تغییری نداشت و ۹۹ حلقه بود.