تولید ۱۰ هزار مگاواتی برق در صنایع
تولید ۱۰ هزار مگاواتی برق در صنایع
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: با تصویب طرح توسعه صنعت برق و مانع زدایی از این صنعت میزان تولید برق توسط صنایع به ۱۰ هزار مگاوات می‌رسد.

مصطفی نخعی با اشاره به ضرورت بررسی طرح توسعه صنعت برق اظهار داشت: موضوع خاموشی‌ها و ناترازی موجود در صنعت برق به‌عنوان یکی از مطالبات عمومی در سطح کشور و به‌طور مشخص رئیس مجلس از کمیسیون انرژی مطرح شده بود و در زمان خاموشی‌ها گزارش مفصلی تدوین و در صحن علنی مجلس قرائت شد.

به گزارش نبض‌انرژی،وی با اشاره به تدوین این طرح در صحن مجلس گفت: با استناد به مفاد آئین‌نامه داخلی مجلس طرحی را با عنوان «توسعه صنعت برق و مانع زدایی از این صنعت» تهیه شد و جلسات کارشناسی متعددی در طول این مدت برگزار شد و کمیته نیروی این کمیسیون مفصلا درباره این موضوع بحث و طرح موضوع کردند و در هفته‌های اخیر بعد از جلسات رأی اعتماد تمرکز و برنامه‌ای ما بر محور همین موضوع طرح توسعه صنعت برق بود تا بتوانیم ایرادات موجود را مرتفع کنیم و مواردی که باید به آن اضافه شود به آن اضافه کنیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ضرورت توجه به نیروهای تجدید پذیر و نیروگاه‌های آبی و حرارتی عنوان کرد: تلاش شد این موضوعات در این قانون دیده شود تا طرحی جامع برای توسعه صنعت برق در کشور تدوین شود به ویژه اینکه وزیر نیرو هم برنامه‌های خوبی را برای جبران این ناترازی موجود در کشور دارد.

وی ناترازی نزدیک به ۱۳ هزار مگاواتی را عدد بزرگی خواند که جبران آن کار زیاد و جهادی می‌طلبد و افزود: همه باید همراه با دولت و بخش خصوصی پای کار بیایند تا نهایتاً با همکاری هم این مشکلات موجود را مرتفع کنیم از سویی بخش خصوصی هم به خوبی پای کار آمده‌اند اما شرایط حضور این بحش باید فراهم و تسهیل شود.

نخعی با بیان اینکه براساس قانون بودجه ۱۴۰۰ قیمت برق در صنایع پر مصرف افزایش قابل توجهی پیدا کرده، گفت: همین افزایش بهای برق مصرفی در صنایع آنها را ترغیب کرده به سمت نیروگاه سازی حرکت کنند و ظرفیت خوبی در این زمینه ایجاد شده با این نیروگاه سازی ۱۰ هزار مگاوات برق توسط همین صنایع بخش خصوصی همچون فولاد و سیمان تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم بعد از تصویب این طرح با همتی که در مجموعه وزارت نیرو و به طور کلی دولت وجود دارد بتوان این عدد را محقق کرد و این کمک بزرگی می‌تواند هم در جهت جبران ناترازی و هم برای عدم توقف تولید باشد.

این نماینده مجلس با اشاره به این‌که بخش زیادی از کمبود برق در زمان پیک مصرف آن با مدیریت در بخش صنایع جبران شد، مطرح کرد: هرچند با این کار خاموشی‌های کمتری در بخش خانگی به‌وجود آمد اما به بخش تولید آسیب زد و با توسعه نیروگاهی در صنایع و تولید این ۱۰ هزار مگاوات و فراهم سازی شرایط آن می‌توان به رونق و جهش تولید و مواردی که مد نظر مقام معظم رهبری است، دست یافت.