تولید آب و برق از گیاهان توسط مخترع قزوینی
تولید آب و برق از گیاهان توسط مخترع قزوینی
قزوین یک مخترع جوان گفت: در حال حاضر یک استند از گیاهان طراحی کردم که می‌تواند به‌صورت روزانه حداقل ۵۰ لیتر آب تولید کند و قابل‌استفاده در همه استان‌ها است، همچنین این استندها قابلیت دارند که در پارک‌ها نصب و از آن‌ها برای شارژ ماشین برقی و موتوربرقی استفاده شود.

مجتبی آقاجانلو تصریح کرد: هفت سال است که بر روی ایده تولید برق و آب از گیاهان به‌صورت همزمان کار می‌کنم، تحقیقات گسترده‌ای انجام دادم و هم‌اکنون این ایده به مرحله عملیاتی و اجرا رسیده است.

به گزارش نبض‌انرژی،وی افزود: خطر کم‌آبی و کمبود مصرف ذخایر انرژی موجود باعث شد که این فکر در ذهنم ایجاد شود، زمانی که می‌توانیم از گیاهان زنده، آفتاب دوست، سایه دوست و حتی آپارتمانی؛ آب و برق تولید کنیم چرا باید نگران کمبودهای موجود باشیم و تولید آب و برق با این روش می‌تواند افزایش پیدا کند.

این مخترع بیان کرد: در حال حاضر یک استند از گیاهان طراحی کردم که می‌تواند به‌صورت روزانه حداقل ۵۰ لیتر آب تولید کند و قابل‌استفاده در همه استان‌ها است یکی از اهداف من این است که همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند، این استند با توجه به کاربری‌اش قیمت نسبتاً کمی دارد اگر به‌صورت محدود تولید شود هر استند با قابلیت تولید ۵۰ لیتر آب در روز ۲۵ میلیون تومان و اگر بخواهیم به‌صورت انبوه تولید کنیم ۵۰ میلیون تومان است.

وی یادآور شد: تحصیلاتم کاردانی برق قدرت گرایش انتقال است و مدت هفت سال است که عضو پارک و فناوری استان قزوین هستم، ابتدا دریکی از اولین رویدادهای ایده پردازی شرکت و ایده‌ام را ارائه کردم و مقام اول به دست آوردم، همچنین طرحم را به شهرداری قزوین ارائه کردم که مورد استقبال قرار گرفت و همین امر به من انگیزه داد که باعث تولید شود.

آقاجانلو بیان کرد: در حال حاضر در کشورهای اندونزی، مراکش و آفریقای جنوبی روی این ایده کار می‌کنند، کشور قطر نیز پیشنهاد دادند که ایده‌ام را در اختیارشان قرار دهم تا اولین پارک تجدید پذیر جهان را با وسعت ۳۰ هکتار احداث کنند، اما تمایل دارم در کشور خودم ایده‌ام اجرایی شود.

وی یادآور شد: طرح من دوره آزمایشی‌اش را گذرانده و اکنون آمادگی دارم که به تولید انبوه برسانم، امیدوارم توسط دولت و مدیران شهری موردحمایت قرار بگیرم، اما تاکنون حمایتی صورت نگرفته است.

این مخترع خاطرنشان کرد: مرکز شتابدهی جهاد دانشگاهی قزوین ایده‌های برتر را فراخوان کرده بود که از آن طریق با جهاد دانشگاهی آشنا شدم و طرح را در منش ارائه دادم، با توجه به ظرفیتی که در جهاد دانشگاهی موجود است امیدوارم بتوانم به موفقیت برسم.

وی تأکید کرد: به تسهیلات نیازی ندارم چراکه کارگری ساده هستم و همواره برای رسیدن به اهدافم تلاش کردم، می‌توانم با افزایش ساعت کاری‌ام در زمان طولانی‌تر پول موردنیازم را به دست بیاورم، کارآفرین نباید دنبال تسهیلات باشد.

آقاجانلو یادآور شد: در حال حاضر تنها مشکل من جذب مشتری است که امیدوارم شهرداری و فضای سبز قزوین طرحم را موردحمایت قرار دهند. این استندها قابلیت دارند که در پارک‌ها نصب شوند و از آن‌ها برای شارژ ماشین برقی و موتوربرقی استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: کار پژوهشی به‌گونه‌ای است که باید آزمون‌وخطا داشته باشیم، برای ساخت این استند حداقل یک ماه بیدار ماندم تا بتوانم کار را آماده کنم، در این مرحله تنها خرید و حمایت از محصولم برایم اهمیت دارد.