اروپا شرکت‌های خود را به تعامل با ایران تشویق کند/ آمریکا در عرضه نفت ایران به لبنان دخالت نخواهد کرد/ تنگ‌نظری واشنگتن موجب شده فرهنگ کشورهای فاقد دیدگاه غربی را نپذیرد
اروپا شرکت‌های خود را به تعامل با ایران تشویق کند/ آمریکا در عرضه نفت ایران به لبنان دخالت نخواهد کرد/ تنگ‌نظری واشنگتن موجب شده فرهنگ کشورهای فاقد دیدگاه غربی را نپذیرد
رونامه‌نگار برجسته آمریکایی تاکید کرد: راهی برای اطمینان از این که ایران در آینده تحت تحریم‌های مجدد قرار نگیرد، وجود ندارد اما اروپا باید شرکت‌های اروپایی را به تعامل با ایران تشویق کند.

جیم لوب (Jim Lobe) روزنامه‌نگار حوزه سیاست خارجه نشریه لوبلاگ است. وی به صورت تخصصی در حوزه سیاست خارجی آمریکا و نیروی نظامی کار کرده است.

نظرات خود را درخصوص تنش میان ایران و آمریکا و برجام و موضوع افغانستان  بیان کرده است.

راهی برای اطمینان از این که ایران در آینده تحت تحریم‌های مجدد قرار نگیرد، وجود ندارد

اروپا باید شرکت‌های اروپایی را به تعامل با ایران تشویق کند

جیم لوب در ابتدا با اشاره به روند احیای برجام و برآیند این مساله در ایالات متحده گفت: متأسفانه، تقریباً هیچ شانسی وجود ندارد که کنگره قانونی را تصویب کند که بتواند برجام را حفظ کند، بنابراین تمدید آن احتمالاً در قالب یک فرمان اجرایی خواهد بود که از لحاظ نظری، می‌تواند توسط یک رئیس‌جمهور آینده لغو شود.

وی افزود: تصور راهی برای اطمینان از این که ایران در آینده تحت تحریم‌های مجدد قرار نخواهد گرفت، بسیار دشوار است. من فکر می‌کنم برای اروپا مهم خواهد بود که با رعایت برجام، جدی عمل کند و سازوکار اینستکس را بسیار موثر اجرایی کند و شرکت‌های اروپایی را تشویق به سرمایه‌گذاری و تجارت با ایران کند.

آمریکا در عرضه نفت ایران به لبنان دخالت نخواهد کرد

وی در ادامه افزود: اگر ایران تصمیم بگیرد با رعایت کامل محدودیت‌های برجام به توافق برسد، من فکر می‌کنم دولت بایدن نیز همین کار را خواهد کرد. من فکر می‌کنم دولت بنت در اسرائیل، گرچه از این نتیجه راضی نیست، اما با آن همراه خواهد شد. اینکه آیا اسرائیل به اقدامات تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله خرابکاری ادامه می‌دهد و آیا ایالات متحده با آنها همکاری می‌کند یا حداقل به آنها رضایت می‌دهد، یک سوال بسیار بزرگ است که من پاسخ مناسبی برای آن ندارم.

این کارشناس برجسته رسانه‌ای در ادامه در مورد انتقال نفت ایران به لبنان گفت: من فکر نمی‌کنم آمریکا در عرضه نفت ایران به لبنان دخالت کند.

چین و روسیه از مناقشه ایران و غرب سود خواهند برد 

جیم لوب در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد برنده نهایی مناقشه ایران و غرب گفت: این سوالی بسیار کلان  است و نمی‌توانم به آن پاسخ دهم. چین و روسیه سود زیادی خواهند داشت مگر اینکه ایالات متحده و ایران برجام را احیا کنند و سپس به توافق‌های گسترده‌تری برسند که روابط را به عادی‌سازی نزدیک می‌کند.

تنگ‌نظری آمریکا موجب شده فرهنگ کشورهایی که دیدگاه غربی ندارند را نپذیرد

وی هم چنین به بحران در افغانستان پرداخت و گفت: شکست آمریکا در افغانستان دلایل زیادی داشت. یکی از دلایل این است که برای اشغالگران خارجی بسیار سخت است که اصلاحات عمده‌ای را در کشورهایی که تحت اشغال خود دارند، اعمال کنند و این اصلاحات مورد قبول مردم آن کشورها قرار گیرد. ایالات متحده علیرغم قدرت و نفوذ خود، کشوری بسیار تنگ‌نظر است؛ چراکه فرهنگ کشورهایی که دیدگاه غربی ندارند را نمی‌پذیرد.

تکیه بر قدرت نظامی در بسیاری از مناطق افغانستان به فساد و سوءاستفاده گسترده دامن زد

روزنامه‌نگار حوزه سیاست خارجه نشریه لوبلاگ یادآور شد: ایالات متحده همچنین برای تغییر کشور افغانستان به ارتش آمریکا بسیار تکیه کرد، وظیفه‌ای که ارتش ایالات متحده واقعاً برای آن مناسب نیست. همچنین، تکیه بر قدرت نظامی در بسیاری از مناطق مختلف افغانستان به فساد و سوءاستفاده گسترده دامن زد و از اصلاحات جدی جلوگیری کرد که به ویژه می‌توانست زندگی روستاییان را بهبود بخشد. سرانجام، استراتژی ایالات متحده برای ایجاد ارتش ملی در حال تغییر بود و در نهایت بیش از حد به نیروی هوایی ایالات متحده متکی شده بود.

بودجه آمریکا برای مبارزه با طالبان، القاعده و داعش چندین برابر بودجه ارتقاء حقوق بشر و توسعه است

وی اضافه کرد: اما من فکر می‌کنم اعتقاد صادقانه‌ای در بین برخی از بخش‌های تشکیلات و جمعیت ایالات متحده وجود داشت که نیت واشنگتن در افغانستان خیر بود، اما از میزان بودجه ایالات متحده که برای مبارزه با طالبان، القاعده و داعش اختصاص داده شد، مشخص است که چندین برابر بیشتر از بودجه اختصاص یافته برای ارتقاء حقوق بشر و توسعه است. این یک مشکل ریشه‌دار در اولویت‌های امنیت ملی ایالات متحده است که به جنگ سرد برمی‌گردد.

جیم لوب با ابراز رضایت از سفر گروسی به ایران تاکید کرد: دستاورد مهم سفر گروسی توافق با ایران بوده است.