بحران انرژی در اروپا با توقف وزش باد بدتر شد
بحران انرژی در اروپا با توقف وزش باد بدتر شد
کاهش سرعت باد در اروپا مخصوصا انگلیس تولید برق بادی را پایین آورده و در بحبوحه کاهش ذخایر گاز، اروپا را با مشکل انرژی رو به رو کرده است.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از اویل پرایس، قیمت انرژی در اروپا به خاطر کمبود گاز طبیعی و تولید کمتر از حد انتظار برق بادی به بالاترین رقم رسیده است. برخی کشورهای اروپایی حتی مجبور شده‌اند نیروگاه‌های برق زغال سنگ خود را برای تامین نیاز مصرف کنندگان باز کنند.

انگلیس بیشترین آسیب را از کاهش تولید برق بادی خورده که نتیجه هوای ساکن در این کشور است. انگلیس که همواره به ظرفیت تولید برق بادی خود می‌بالید و نخست وزیر آن در سال گذشته اعلام کرده بود می‌تواند تا 2030 برق کل خانه های کشور را با باد تامین کند، حالا چندین روز است کمتر از یک گیگاوات برق بادی تولید می‌کند. انگلیس قبلاً 24 گیگاوات برق از انرژی باد تولید می‌کرد.

در این بین، قیمت گاز به خاطر افزایش تقاضا به دنبال باز شدن اقتصادها در اتحادیه اروپا و برداشته شدن قرنطینه‌ها و محدود شدن عرضه به بالاترین رقم رسیده است.

قیمت عمده‌فروشی گاز در اروپا 450 درصد یک سال گذشته افزایش یافته و باعث شده قیمت برق در آلمان و فرانسه رکورد بزند.

اگر همین روند در فصل زمستان با افزایش بیشتر تقاضا ادامه داشته باشد، اروپا با مشکل جدی مواجه می شود.

ذخایر گاز طبیعی در اروپا به 7.6 درصد کمتر از متوسط 5 ساله برای این فصل از سال رسیده است و امید چندانی وجود ندارد که بتوان این ذخایر را تا آغاز فصل سرما جبران کرد. از طرف دیگر، به خاطر کاهش سرعت باد، تولید از دریای شمال باید افزایش پیدا کند و بخشی از این کمبود جبران شود.