تولید ساعت فرمان روشنایی گامی به سوی کاهش مصرف برق
تولید ساعت فرمان روشنایی گامی به سوی کاهش مصرف برق
تهران- ساعت فرمان روشنایی مشابه نمونه خارجی در یک شرکت دانش بنیان ایرانی تولید شد که این محصول، یک سوم نمونه خارجی قیمت دارد و نقش به سزایی می تواند در کاهش مصرف برق ایفا کند.

به گزارش نبض‌انرژی،از معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری، این دستگاه می تواند روشنایی معابر را با استفاده از فناوری نوین، در زمانی دقیق کنترل و در کاهش مصرف برق نقشی مهم ایفا کند.

عباس یزدان مدیرعامل این شرکت دانش بنیان که این محصول را تولید کرده است، توضیح داد: محصولات متعددی این روزها در این مجموعه دانش بنیان تولید شده که یکی از آن ها ساعت فرمان روشنایی معابر است.

وی افزود: آن چه که در گذشته در داخل کشور ساخته شده، یک نمونه ابتدایی فرمان روشنایی است و یک سیستم سنتی بدون تنظیمات و نمایشگر است، اما آن چه که امروز تولید کرده ایم، یک محصول کاملا مشابه نمونه خارجی است که یک سوم آن قیمت دارد. محصول تولید شده در مجموعه ما قابلیت تنظیم لحظه ای دارد و مجهز به نمایشگر است.

تولید این محصول در مرحله ابتدایی منجر به اشتغال مستقیم برای سه نفر شد و به صورت غیرمستقیم نیز می تواند به ایجاد ده ها شغل بینجامد. این دستگاه به علت این که قیمت تمام شده آن نسبت به نمونه های خارجی ارزانتر است، قابلیت صادرات نیز دارد.

در گذشته از دستگاه های فوتوسل در روشنایی معابر استفاده می شد که بر اساس روشنایی محیط عمل می کرد، اما دستگاهی که امروز این شرکت دانش بنیان تولید کرده است، طول و عرض جغرافیایی را دریافت می کند و زمان طلوع و غروب خورشید را محاسبه و بر اساس این محاسبات، روشنایی معابر را به صورت خودکار تنظیم می کند.

مصرف بهینه برق و صرفه جویی در هزینه ها از جمله مزیت های دستگاه تولید شده در این شرکت دانش بنیان است.

تمامی ادارات و شرکت ها می توانند از این دستگاه استفاده کنند تا مصرف برق خود را کاهش دهند، اما شرکت توزیع نیروی برق مشتری اصلی این محصول است.

یزدان درباره مشکلات تولید در شرکت‌های دانش بنیان گفت: این شرکت ها امروز نیاز به حمایت دارند و مقوله سرمایه در گردش یکی از معضلات جدی آنها است. زمانی که این دستگاه در مجموعه ما تولید می شود، شاید ۶ ماه زمان نیاز باشد تا مطالبات مان پرداخت شود و در این مدت شرکت نیاز به سرمایه ای دارد تا بتواند چرخه تولید خود را حفظ کند، اما در این زمینه خلل وجود دارد و منابع مالی به اندازه کافی نیست.

وی افزود: نیاز داریم در خصوص بیمه و دارایی، ارگان های مرتبط با شرکت های دانش بنیان همکاری داشته باشند و تسهیلاتی برای ما در نظر گیرند. امروز مشکل اساسی نبود سرمایه برای تولید انبوه فرمان روشنایی است و همین امر سبب می شود تا کار برای شرکت دانش بنیانی نظیر ما سخت شود.