طرح کهاب؛ عملیات کنترل آلایندگی بنزین
طرح کهاب؛ عملیات کنترل آلایندگی بنزین
هر جا حرف از آلایندگی به میان باشد، یک سوی ماجرا به به باک خودروها می‌رسد. خودروها شاید اصلی‌ترین عامل انتشار آلایندگی هستند. در اصلاح گفته می‌شود که بنزین فرار است و به سرعت تبخیر و بخار آن به عنوان یک آلاینده در هوا پخش می‌­شود.

به گزارش نبض‌انرژی،آلایندگی‌ خودروها علاوه بر آسیب به سلامتی افراد و محیط زیست، می‌تواند ریسک انفجار را هم بالا ببرد. هر جا بنزین برای مدتی در آن وجود داشته مثل مخزن جایگاه سوخت، تانکر حمل سوخ، باک بنزین و… بخار بنزین اتفاق می‌افتد و خطر انفجار بالا است.

کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین)، عنوان طرحی‌ست که با وجود اهمیت آلایندگی و به وجودآمدن بیش از پیش مشکلات زیست محیطی از اهمیت بالایی برخوردار شده است؛ از همین رو تلاش شده تا کوچک­‌ترین آلایندگی‌زایی حذف و کمترین میزان ممکن برسد.

طرح کهاب سه مرحله دارد که مرحله نخست لوله‌کشی از مخازن زیرزمینی تا محل تخلیه جایگاه‌های عرضه سوخت انجام می‌شود؛ مرحله دوم بازیافت بخارات بنزین در خود جایگاه‌های عرضه سوخت و مرحله سه هم نصب دستگاه‌های استحصال بخارات بنزین در جایگاه‌ها است.

مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه بوشهر در گفت‌گو با ایسنا بیان کرد: طبق مصوبه هئیت وزیران در مرداد پارسال و زمان‌بندی در نظر گرفته‌شده، همه جایگاه‌های عرضه سوخت درون محدوده شهری کلانشهرها و مراکز استان‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ باید به‌منظور جلوگیری از انتشار بخار و هدرروی بنزین طرح کهاب را به‌طور کامل اجرا کنند. طبق این مصوبه دیگر جایگاه‌های عرضه سوخت باید تا پایان سال ۱۴۰۱  تجهیزات این طرح را نصب و آن را اجرا کنند.

مهرداد بیوکی در این خصوص ادامه داد: در استان بوشهر نیز به تبع کشور این طرح اجرایی شد و تا کنون همه جایگاه‌های سوخت استان حداقل یک مرحله از سه مرحله طرح کهاب را اجرایی کرده‌اند. اجرای این طرح با هدف کاهش خطرات ناشی از استنشاق بخار بنزین بوده و از جمله امتیازهای این طرح کاهش آلودگی و توجه به مباحث زیست محیطی است که باعث می‌شود بخارهای حاصله از تبخیر بنزین در هوا منتشر نشود و دوباره به چرخه سوخت بازگردد.

وی یادآور شد: با توجه به خطرات ناشی از استنشاق بخار بنزین برای سلامتی انسان و همچنین خطرات زیست محیطی  انتشار بخارات هیدروکربنی در هوا، لزوم کاهش انتشار این بخارات و آلاینده‌های محیطی بر کسی پوشیده نیست و در بسیاری از کشورهای جهان قوانین و مقرارت زیست محیطی شدیدی برای کنترل و کاهش انتشار آن‌ها وضع شده است. از طرفی، با توجه به هزینه بالای تولید یا واردات بنزین و مصرف بی رویه این فرآورده استراتژیک در کشور، بازیافت بخارات این فرآورده و برگرداندن دوباره آن به چرخه مصرف ارزش اقتصادی بسیار بالایی خواهد داشت که سرمایه‌گذاری در این زمینه را توجیه‌پذیر می‌کند.

مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه بوشهر در خصوص هزینه لازم برای اجرای طرح کهاب گفت: با توجه به نوسان قیمت‌ها هزینه اجرای طرح کهاب مشخص به طور دقیق مشخص نیست، اما به طور حدودی می‌توان گفت اجرای این طرح بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه‌ دارد که این هزینه را صاحب جایگاه یا شرکت‌های صاحب برند پرداخت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، استان بوشهر ۷۸ جایگاه سوخت و ۳۵ جایگاه سی‌ان‌جی دارد که البته جای‌گذاری این جایگاه چندان مناسب نیست.

حدود ۲۰ روزی بود که تنها جایگاه سوخت منطقه ۲ بوشهر (بهمنی) در حال تعمیرات و  خدمات رسانی به مردم انجام نمی‌شد. شهروندان در طول این مدت برای سوخت‌گیری باید به جایگاه‌های سوخت منطقه یک مراجعه می‌کردند.

مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه بوشهر در این خصوص گفت: پمپ بنزین خیابان بهمنی علاوه بر نقص فنی در جهت اجرای طرح کهاب چند روزی از دسترس خارج و در حال تعمیرات لازم بود که دیروز با پایان مراحل تعمیرات فعالیت خود را از سر گرفت.

بیوکی با تاکید بر اینکه جایگاه‌های سوخت نیاز استان بوشهر را برطرف می‌کنند، افزود: جایگاه‌های سوخت در استان می‌توانند تا چند برابر تقاضای کنونی نیز سوخت به مردم ارائه کنند، اما در منطقه ۲ شهر بوشهر با توجه به استقرار تنها یک جایگاه سوخت بنزین، این ظرفیت وجود دارد که متقاضیان سرمایه گذاری در این حوزه با داشتن زمین و اخذ تغییرکاری آن برای دریافت مجور احداث جایگاه سوخت اقدام کنند. در این زمینه همکاری لازم صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به نبود محدودیت صدور مجوز احداث جایگاه سوخت گفت: برای حفظ سرمایه‌ها و جلوگیری از انحراف سرمایه‌های مردم در خصوص صدور مجوز احداث جایگاه‌های سوخت سخت‌گیری‌های زیادی صورت می‌گیرد تا خدایی ناکرده مردم ضرر نبینند. زیرساخت‌ها و تعداد خوب جایگاه‌های سوخت در استان بوشهر سبب شده است که شاهد ترافیک در جایگاه‌های سوخت نباشیم.