صعود نفت در آستانه وقوع یک طوفان دیگر
صعود نفت در آستانه وقوع یک طوفان دیگر
قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه به دلیل نگرانی از وقوع یک طوفان دیگر که تولید نفت در تگزاس را ممکن است فلج کند، به بالاترین حد در شش هفته اخیر صعود کرد.

به گزارش نبض‌انرژی،بهای معاملات نفت برنت با ۴۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۷۳ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترنت با ۴۵ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، به ۷۰ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه رسید.

قیمتهای نفت برای سومین روز متوالی صعود کرده اند و نفت برنت اوایل معاملات به بالاترین حد از دوم اوت به این طرف رسید. نفت برنت روز دوشنبه ۰.۸ درصد و شاخص نفت آمریکا ۱.۱ درصد صعود کرده بود.

تخلیه سکوهای نفتی خلیج مکزیکو با مهیا شدن برای طوفان گرمسیری نیکلاس از روز دوشنبه آغاز شده است. این طوفان با بادهایی با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت به سمت سواحل تگزاس حرکت می کند در حالی که تگزاس و لوییزیانا پس از وقوع توفند آیدا هنوز کاملا احیا نشده اند.

ساتورو یوشیدا، تحلیلگر کالای شرکت راکوتن سکیوریتیز گفت: سرمایه گذاران نگران هستند که نیکلاس باعث مختل شدن بیشتر فعالیت منطقه گلف کاست خواهد شد آن هم درست زمانی که آنها تلاش می کنند ارزیابی کنند تولید نفت از دست رفته پس از وقوع آیدا چه زمانی احیا می شود.

بیش از ۴۰ درصد از تولید نفت و گاز خلیج مکزیکوی آمریکا تا روز دوشنبه پس از دو هفته از وقوع آیدا متوقف مانده است.

عامل دیگری که از قیمتهای نفت پشتیبانی کرد، نگرانی از مختل شدن تولید نفت در لیبی بود. شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد فعالیتهای بارگیری در پایانه های نفتی ال سدر و راس لانوف پس از توقف یک روزه در جمعه ازسرگرفته شد اما یک مهندس در بندر حریقا گفت: این بندر همچنان به وسیله معترضان مسدود مانده است.

هیرویوکی کیکوکاوا، مدیرکل شرکت تحقیقاتی نیسان سکیوریتیز پیش بینی کرد صعود قیمتها موقتی باشد زیرا فصل رانندگی تابستانی آمریکا به پایان رسیده و پتانسیل افزایش عرضه از برداشت برنامه ریزی شده نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا و چین و همچنین ازسرگیری احتمالی صادرات نفت ایران وجود دارد.

دولت آمریکا تحت برنامه ای برای تامین مالی بودجه فدرال، موافقت کرده است نفت از ذخایر استراتژیک به هشت شرکت شامل اکسون موبیل و شورون بفروشد.

به گفته معامله گران، برنامه چین برای برداشت نفت از ذخایر استراتژیک هم می تواند عرضه موجود در دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان را افزایش دهد.

امیدها به دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب پس از توافق روز یکشنبه میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران درباره به روزرسانی تجهیزات کنترل آژانس برانگیخته شد.

بر اساس گزارش رویترز، عاملی که به فشارها روی قیمت نفت افزود، پیش بینی رشد تولید در هفت منطقه بزرگ نفت شیل آمریکا بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرد تولید هفت منطقه بزرگ نفت شیل در اکتبر ۶۶ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به ۸.۱ میلیون بشکه در روز می رسد که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ خواهد بود.