نابودی سالانه 400 هزار هکتار اراضی کشور با فرسایش خاک
نابودی سالانه 400 هزار هکتار اراضی کشور با فرسایش خاک
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور گفت : فرسایش خاک ناشی از خشکسالی سالانه حدود 400 هزار هکتار از اراضی کشور را از بین می برد.

به گزارش نبض انرژی، ترحم بهزاد روز دوشنبه در همایش سراسری هم اندیشی ارکان تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ساری ، میزان فرسایش خاک را در کشور به طور میانگین در سال 16.7 میلیون تن برآورد کرد.
وی افزود : اگر چه با بارش سنواتی در سال های اخیر تا حدودی وضعیت رو به بهبودی است ، ولی همچنان با مشکلات فرسایش خاک در کشور مواجهیم.
این مسئول دلیل اصلی فرسایش خاک در کشور را بهره برداری بی رویه از مراتع و از بین رفتن پوشش گیاهی و جنگلی برشمرد و توضیح داد : میانگین سطح پوشش گیاهی هم اکنون حدود 20 درصد است که اگر به حدود 85 درصد برسد ، از فرسایش خاک جلوگیری خواهد شد.
بهزاد مهم ترین برنامه سازمان جنگل ها برای افزایش سطح پوشش گیاهی را کاشت گیاهان دارویی برشمرد و گفت که اداره کل امور مراتع در سال جاری حدود 850 میلیارد ریالی اعتبار گرفت که با آن طرح های خوبی برای احیای مراتع در کشور اجرایی می شود.
وی با اشاره به محدودیت های قانونی برای واگذاری طرح به تشکل های مرتبط به خصوص بهره برداران ، افزود : در سال جاری با تصویب ماده 29 قانون این محدودیت ها برداشته شد و از این پس طرح های احیاء مراتع به تشکل های مرتبط واگذار می شود.
این مسئول وسعت مراتع کشور را حدود 84 میلیون هکتار اعلام کرد و گفت که حدود 70 درصد از این وسعت به لحاظ پوشش گیاهی فقیر محسوب می شوند.
وی سطح مراتع غنی در کشور را هم حدود 7.2 میلیون هکتار برابر با حدود 9 درصد از کل مساحت مراتع کشور برآورد کرد و افزود : هم اکنون 76 میلیون هکتار از مراتع کشور ممیزی شد و برای 32 میلیون هکتار از این مراتع نیز طرح تهیه شده است.
به گفته این مسئول ، برای 20 میلیون از مراتع کشور طرح احیاء تهیه و در 6 میلیون هکتار نیز طرح به اجرا گذاشته شد.
همایش یکروزه ارکان تعاونی های منابع طبیعی کشور صبح امروز در فرح آباد ساری با حضور مسوولان استانی و کشوری برگزار شد.

  • منبع خبر : ایرنا