بنزین تولیدی استاندارد نیست/ برخورد با کم‌فروشان در مواد غذایی
بنزین تولیدی استاندارد نیست/ برخورد با کم‌فروشان در مواد غذایی
رئیس سازمان استاندارد گفت: تحلیل ما در سال ۹۹ نشان می‌دهد کیفیت بنزین در کشور بهبود پیدا کرده اما هنوز در برخی شاخص‌ها فاصله دارد. عدد اکتان هم در کلانشهر‌ها و هم در سایر شهرها با اعداد اعلامی منطقی نبود.

غلامرضا شریعتی رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، در نشست خبری که صبح امروز در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد ایران خود را موظف می‌داند که در راستای کمک به تولید و تحقق شعار سال از بوروکراسی‌های زائد جلوگیری کند.

به گزارش نبض‌انرژی،وی با بیان اینکه بسته حمایتی برای تولید، از منظر واردات و صادرات در اوایل سال بهره‌برداری همچنین با استان‌ها هماهنگی صورت گرفت که این کار را انجام دهند، گفت: امروز شروع بسته حمایتی دوم به نام تسهیل فضای کسب‌وکار در حوزه کالا‌های مشمول استاندارد اجباری برای تولید داخل است که این بسته بهره‌برداری می‌شود.

شریعتی در خصوص اقدامات در راستای بومی سازی فرآیند تدوین استانداردها، تصریح کرد: در موضوع تایید صلاحیت کارشناسان بازرسی، استفاده بهینه و تخصصی از نیرو‌های محدود و مواردی از این قبیل تلاش کردیم. در بحث برنامه‌های بلند مدت هم اقداماتی انجام شد که تا به امروز روند مناسبی در فرآیند اجرا نداشت. نقشه راه سازمان باید تدوین می‌شد که تا حدودی فاقد برنامه بود‌. پروژه تدوین نظام جامع کیفیت را با همکاری دانشگاه شریف و در قالب ۵ مرحله تدوین شد.
رئیس سازمان استاندارد ایران اضافه کرد: سند جامع استاندارد سازی که در دستور کار ما بود را شروع کردیم این سند تدوین شده در این مدت و در حال ارزیابی نهایی است. کار بسیار سنگینی در سازمان انجام شده است و در برگیرنده تمام کشور در حوزه استاندارد سازی است.
این مقام مسئول افزود: هدف ما افزایش ایمنی، رشد اقتصادی، توسعه زیرساخت‌های ملی کیفیت و رضایت ذی نفعان است. در موضوعات سلامت محور و مصالح ساختمان اقداماتی انجام شد. متوسط عمر ساختمان در کشور ما در ۲۷ تا ۳۰ سال رسیده است در حالی که این رقم در کشور‌های توسعه یافته به ۱۰۰ سال رسیده است. ما منابع آن را به جای توسعه و ارتقاء سطح زندگی برای ساخت و ساز صرف می‌کنیم. کمیته‌های مشترکی برای بهبود شرایط تشکیل دادیم که با حضور نمایندگان ۶ وزارتخانه برگزار می‌شود. هدف ما نظارت بر کیفیت مصالح، فرآیند ساخت و به کارگیری مصالح است. ما در این مدت نظارت بر این حوزه را هم افزایش دادیم.
شریعتی ادامه داد: طبق قانون هوای پاک ما موظف به تحلیل کیفیت سوخت در کشور هستیم. وزارت نفت مکلف به ارائه مکرر نتایج بررسی‌های سوخت است. تحلیل ما در سال ۹۹ نشان می‌دهد کیفیت بنزین در کشور بهبود پیدا کرده اما هنوز در برخی شاخص‌ها فاصله دارد. عدد اکتان هم در کلانشهر‌ها و هم در سایر شهرها با اعداد اعلامی منطقی نبود. با پیگیری و مکاتبات ما اعلام کردند که اندازه گیری کردیم و منطقی است. ما بنزینی که به دست مصرف کننده می‌رسد را شاخص قرار می‌دهیم. در گازوئیل و گاز هم متاسفانه رو به بهبود نبودیم و در پارامتر گوگرد با استاندارد اختلاف بسیار معناداری دارد و با این شرایط در زمستان با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به تعلیق چهار استاندارد از استانداردهای ۸۵ گانه خودرو به دلیل تحریم‌ها، اظهار کرد: استانداردهای تعلیق شده تاثیری در ایمنی خودرو نداشته، اما در جلسات اخیر شورای عالی استاندارد، معاون اول رئیس جمهور بر اصلاح این روند تاکید کرده است. مسئله دیگری که در این بخش وجود دارد پلتفرم‌های قدیمی است که باید در یک برنامه زمان‌بندی جایگزین شوند.

بنزین تولیدی استاندارد نیست/ برخورد با کم‌فروشان در مواد غذایی

شریعتی با بیان اینکه همچنان بین استاندارهای روز دنیا و انتظارات مصرف‌کنندگان با خودروهای داخلی فاصله وجود دارد که با برنامه‌های طراحی شده از خودروسازان می‌خواهیم این فاصله را کم کنند، درباره زمان اجرای استانداردهای تعلیق شده، گفت: سایپا و متعهد شده تا پایان امسال یا ابتدای سال آینده و ایران خودرو تا ۱۴۰۲ استانداردهای تعلیق شده را اجرا کنند. پلتفرم‌های جدید نیز برای هر دو خودروساز در راه است و استاندارد مرتب در این زمینه فشار وارد می‌کند.

وی درباره استاندارد‌های حوزه آرد و نان تصریح کرد: بررسی کیفیت نان در شورای عالی سلامت اجباری شده که به عهده وزارت بهداشت است. در بحث گندم مباحثی داشتیم که به دلیل اختلاف نظر وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها از جمله سازمان ملی استاندارد وجود داشت بررسی اجباری شدن آن به جلسات بعد موکول شد.

شریعتی بیان کرد: دستگاه‌های پخت نان هم استاندارد اجباری دارند. ما در حوزه تولید دستگاه استاندارد با محدودیت‌هایی مواجه هستیم، اما خوشبختانه امروز روند تولید ماشین آلات بهبود پیدا کرده است. ما در حوزه‌های غیر صنعتی از جمله مسئولیت‌های اجتماعی یا مدیریت ضد فساد هم اقداماتی را انجام داده‌ایم و این باب در حوزه تدوین استاندارد‌های خدماتی و غیر کالایی باز شده است.

شریعتی تصریح کرد: استاندارد‌های اعلامی برای حوزه خودرو گاهی در حوزه قطعه و گاهی برای سیستم است. حوزه خدمات نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی هم باید مورد بررسی قرار گرفته و نظارت شود. موضوع QR کد را پیگیری می‌کنیم تا ردیابی قطعه و شناسایی قطعه به راحتی امکان پذیر باشد. استاندارد مسئولیت‌های اجتماعی یک استاندارد بین‌المللی است که در برخی موارد با فرهنگ ما مطابقت ندارد. ما این موارد را اصلاح کردیم و بعد از بررسی مورد تایید قرار گرفت. درباره شرکت‌های دانش بنیان هم حدود ۱۰۵ شرکت دانش بنیان گواهی‌های دانش بنیان دریافت کردند.

بنزین تولیدی استاندارد نیست/ برخورد با کم‌فروشان در مواد غذایی

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به پلتفرم‌های جدید شرکت‌های خودروسازی بیان کرد: خودرو جدید سایپا در نیمه دوم امسال عرضه خواهد شد. ایران خودرو وعده سال ۱۴۰۱ را برای ارائه پلتفرم جدید در نظر گرفته‌اند و سایپا تا پایان سال آن را عرضه خواهد کرد. درباره خدمات پس از فروش ۵ استاندارد تشویقی داریم که در برخی موارد مثل حوزه خودرو به سمت اجباری شدن آن حرکت کردیم. ما در ساختار جدید پیشنهادی اداره ملی به نام خودرو و نیرو محرکه نداریم، امروز ۳ تا ۴ نفر باید کل استاندارد‌های خودرویی کشور را کنترل کنند.

امیدواریم شرایط بهتری را بتوانیم فراهم کنیم و کیفیت خودرو‌های تولیدی بهبود پیدا کند. کالایی که وارد کشور می‌شود اگر خوراکی باشد هم ما هم غذا و دارو و هم سازمان دامپزشکی بررسی می‌کنیم که به هدر رفت نیرو و زمان منجر می‌شود به دنبال تفاهم و یکی کردن این بررسی‌ها هستیم.