تامین آب شرب در اولویت است
تامین آب شرب در اولویت است
رئیس امور بهره برداری از سد الغدیر ساوه:به دلیل کمبود آب ذخیره در سد الغدیر، آبی برای کشت پاییزه در ساوه اختصاص نمی‌یابد.

سیدجلال شاهرخ با اشاره به وضعیت سد الغدیر ساوه گفت: در حال حاضر دبی ورودی به سد ساوه با ورودی یک متر مکعب بر ثانیه در کمترین حد خود قرار دارد.

به گزارش نبض‌انرژی،وی افزود: حجم آبی که ما در اختیارداریم ۱۳۲ میلیون متر مکعب است در حالی که سال گذشته ۲۲۰ میلیون مترمکعب بود. هم اکنون پرشدگی سد حدود ۴۷ درصد است این در حالی است که سال گذشته آب سد حدود ۸۰ درصد بود، وضعیت آبی امسال به مراتب دشوارتر از سال گذشته است.

عضو هیأت مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان مرکزی افزود: کل بارندگی در محدوده سد امسال (از ابتدای سال آبی تا به امروز) ۱۶۷ میلی متر است در حالی که سال گذشته از ابتدای سال تا به امروز میزان بارندگی ۳۸۴ میلی متر بارندگی داشتیم. آبی که امروز در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود حدود ۵.۶ متر مکعب بر ثانیه است در حالی که سال گذشته آبی که در اختیار کشاورزان قرار داده شد ۸.۵ مترمکعب بر ثانیه بود.

شاهرخ گفت: در خصوص آب شرب ۴۶۰ لیتر بر ثانیه تحویل شرکت آب و فاضلاب می‌شود، سال گذشته نیز همین مقدار بوده بنابراین سعی بر این است روال گذشته حفظ شود و هر مقدار که درخواست آب و فاضلاب بوده تأمین می‌شود که مشکلی در حوزه آب شرب نداشته باشیم.

رئیس امور بهره برداری از سد الغدیر ساوه افزود: از ابتدای سال آبی تا به امروز مانند سال گذشته نزدیک ۹۷ میلیون متر مکعب آب در اختیار کشاورزان قرار گرفته است اما گرمای امسال سبب شده میزان تبخیر افزایش پیدا کند به گونه‌ای که در هر ثانیه ۶۰۰ لیتر بر ثانیه تبخیر از دریاچه سد داریم ولی سال گذشته علی رغم اینکه دریاچه وسیع‌تر بود این عدد ۴۸۰ لیتر بر ثانیه بود. در واقع معادل آنچه را که برای آب شرب اختصاص داده می‌شود از آب دریاچه تبخیر می‌شود و متأسفانه با توجه به گرمی هوا این مقدار آب از دست می‌دهیم.

وی افزود: در ۲ سال گذشته با توجه به اینکه مشکل کمبود آب نداشتیم برای کشت پاییزه تأمین آب انجام می‌شد اما امسال با توجه به شرایط آبی که داریم به منظور اینکه سال آینده تأمین آب مطمئنی برای آب شرب شهر داشته باشیم برنامه وزارت نیرو و آب منطقه‌ای این است که برای کشت پاییزه تأمین آب صورت نگیرد.

شاهرخ گفت: بنابراین آبی با عنوان آب مازاد (آب موقت) در اختیار کسانی که حق‌آبه‌بر هم نیستند و می‌خواهند به امید آب مازاد کشت داشته باشند، وجود ندارد. با توجه به شرایط موجود اگر بارندگی داشته باشیم متناسب با آن می‌توانیم تصمیم بهتری بگیریم که بتوانیم تأمین آب بیشتری برای کشاورزی داشته باشیم.

رئیس امور بهره برداری از سد الغدیر ساوه افزود: از ابتدای سال آبی تا به امروز حجم آبی که در اختیار کشاورزان قراردادیم ۹۶ میلیون مترمکعب بوده که برای کشت پاییزه و کشت تابستانه (تأمین آب باغات) بوده است. تأمین آب دوم که از ۲۰ خرداد شروع می‌شود و تا پایان سال آبی یعنی ۲۰ مهرماه ادامه دارد که در این مقطع زمانی بر اساس شرایط آبی، تصمیم گیری می‌شود.

شاهرخ گفت: برای سال آینده پیش بینی ما این است که بتوانیم حداقل ۶۰ درصد حق‌آبه کشاورزان را تأمین کنیم. آب شرب سالانه شهر ساوه نیز حدود ۱۲ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود که از ابتدای سال تا به امروز ۵.۵ میلیون مترمکعب برای شرب تحویل داده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال نیاز آب شرب شهر را با اختصاص منابع آبی کافی تأمین کنیم.