مطالبات جدی استان اصفهان از وزارت نیرو چیست؟
مطالبات جدی استان اصفهان از وزارت نیرو چیست؟
گروه استان‌ها- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به مشکلات مردم استان گفت: احیای رودخانه زاینده‌رود، تالاب بین‌المللی گاوخونی، تامین حق آبه‌های زیست محیطی و حق آبه‌های قانونی رودخانه از مطالبات جدی استان اصفهان از وزارت نیرو است.

به گزارش نبض‌انرژی،از اصفهان، با وجود فعالیت‌های زیست محیطی صنایع، آلودگی هوا در تابستان هم اصفهان را رها نمی‌کند. کیفیت هوا باز هم ناسالم بود و میانگین شاخص کیفی هوا نشان داد برای سومین روز متوالی هوای اصفهان آلوده است.

عامل اصلی آلودگی هوای اصفهان صنایع، ریزگردها، خودروها یا هر چه که هست نفس شهر را به شماره انداخته در چنین شرایطی توصیه می‌شود همه افراد جامعه به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر از تردد غیرضروری در شهر خودداری کنند. معمولا از گرد و غبار به عنوان علت آلودگی هوا در طول تابستان یاد می‌شود. گرد و غباری که ناشی از تغییر کاربری اراضی و فعالیت‌های صنعتی معدنی در کانون‌های بحرانی و فرسایش بادی است به ویژه در مناطق شرق و شمال شرق اصفهان.

اصفهانی‌ها در 4 ماه ابتدایی سال جاری در مقایسه با پارسال بیش از 2 برابر روزهای آلوده را تجربه کردند و نصف جهان دیگر توان میزبانی از آلاینده‌های بیشتر را ندارد. حالا این سوال پرسش مطرح می‌شود که چرا عامل یا عوامل اصلی تنگی نفس کلانشهر اصفهان شناسایی و یک بار برای همیشه برطرف نمی‌شود؟

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به علت کاهش کیفیت هوای نصف جهان، اظهار داشت: وضعیت خاص کم بارشی، افزایش دما و وزش بادهایی که منجر به خیزش گرد و غبار در بیشتر مناطق بیابانی و استان اصفهان بوده علت کاهش کیفیت هوا و افزایش گرد و غبار است.

منصور شیشه‌فروش افزود: در استان اصفهان 3 میلیون و 200 هزار هکتار بیابان داریم که یک میلیون و 90 هزار هکتار آن کانون فرسایش بادی شناسایی شده است.

وی با بیان کم بارشی و خشکی زاینده‌رود، اظهار داشت: به همین دلیل در اراضی بسیاری در استان کشت انجام نشده و سبب شده که کانون‌های گرد و غبار نقطه‌ای پیش بیاید و وزش باد شرایط افزایش آلودگی ناشی از گرد و غبار را داشته باشیم.

وی ادامه داد:  از چند سال گذشته تا کنون 307 هزار هکتار در نوارهای بیابانی و کانون‌های گرد و غبار نهال کاری انجام شده و امسال حدود 10 میلیارد تومان اعتبار به صورت ملی به منابع طبیعی تخصیص داده شده و قرار است در 700 هکتار عرصه‌های کانون فرسایش بادی نهال کاری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در نوارهایی از مناطق جاده‌ایی و مکان‌هایی که مستعد است بادشکن زنده و غیرزنده اجرا می‌شود، مالچ پاشی در بعضی مناطق هم در دستور کار است و همچنین اجرای طرح‌هایی برای معادنی که در اطراف اصفهان هستند، کنترل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه احیای رودخانه زاینده‌رود و تامین آب برای تالاب گاوخونی یکی از نیازهای استان است، گفت: همواره از وزارت نیرو درخواست شده که بتوانند حق آبه‌های زاینده‌رود را بدهند و با استان‌های همجوار هماهنگ شده که کویرهای مشترک با استان اصفهان از جمله کویرهایی که در قم، یزد، سمنان و خراسان جنوبی است همزمان طرح‌های بیابان‌زدایی انجام شود که کانون‌های خارج از استان نداشته باشیم.

 مطالبات جدی استان اصفهان از وزارت نیرو

شیشه‌فروش افزود: به طور یقین خشکسالی، گرد و غبار، فرو نشست زمین و اثرات خشکی زاینده‌رود مشکلاتی برای مردم استان به وجود آورده و احیای رودخانه زاینده‌رود، تالاب بین‌المللی گاوخونی، تامین حق آبه‌های زیست محیطی و حق آبه‌های قانونی رودخانه بر اساس مصوبات شورای عالی آب  از مطالبات جدی استان اصفهان از وزارت نیرو است که می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

به گزارش تسنیم، آلودگی هوا به دلیل افزایش بی‌رویه فعالیت‌های صنعتی، مصرف سوخت‌های فسیلی و تراکم جمعیت در برخی از شهرها روز به روز شدیدتر می‌شود  که همواره تهدید جدی برای سلامت انسان‌ها و سایر موجودات زنده به شمار می‌رود. امید اینکه شاهد کاهش آلودگی در سطح کلانشهر اصفهان باشیم.