عطوان: کشور‌های عربی حتی یک بشکه نفت برای نجات لبنان نفرستادند/ تمجید از اقدام ایران و سوریه
عطوان: کشور‌های عربی حتی یک بشکه نفت برای نجات لبنان نفرستادند/ تمجید از اقدام ایران و سوریه
عبدالباری عطوان با اشاره به موافقت دولت سوریه با درخواست لبنان برای عبور برق اردن و گاز مصر از طریق سوریه به لبنان نوشت: بیشترین کشور‌های حوزه خلیج فارس که بر روی دریای نفت و گاز قرار دارند در قبال رنج برادران خود در لبنان فقط تماشاگر و ساکت ماندند.

دولت سوریه روز گذشته با درخواست لبنان مبنی بر انتقال گاز مصر و برق اردن به این کشور از طریق خاک سوریه موافقت کرد.

شهر دمشق، پایتخت سوریه روز شنبه شاهد برگزاری نشست‌های بی‌سابقه بین مقامات این کشور و لبنان طی نزدیک به یک دهه از زمان بحران سوریه و جنگ داخلی در این کشور بود.
«نصری خوری» دبیرکل شورای عالی لبنان و سوریه، از موافقت دمشق با درخواست لبنان برای صدور مجوز انتقال گاز از مصر و برق از اردن به لبنان از طریق خاک سوریه خبر داد و گفت: طرف لبنانی خواستار کمک سوریه به لبنان با صدور مجوز انتقال گاز مصر و برق اردن به لبنان از خاک سوریه شده است. سوریه از این درخواست استقبال می‌کند و آماده صدور مجوز‌های لازم است. طرفین توافق کرده‌اند که یک تیم مشترک از دو کشور ابعاد فنی موضوع را بررسی کنند.
«عبدالباری عطوان تحلیلگر و سردبیر روزنامه الکترونیکی رای الیوم در مطلبی در این باره نوشته است: چرا یقین داریم که عبور برق اردن و گاز مصر به ملت لبنان و نجات آن از بحرانش به مثابه شکست کوچک و مقدمه شکست بزرگ آمریکا و ایادی آن در آینده به طور حتم است؟
وی می‌نویسد: سوریه مجددا با موافقت با درخواست هیئت لبنانی که به سوریه سفر کرده بود، تا شرایط عبور گاز مصر و برق اردن از طریق خاک سوریه به لبنان به منظور مقابله با بحران معیشی که لبنانی‌ها در آن به سر می‌برند، در واقع بزرگی خود را اثبات کرد.
عطوان می‌افزاید: لبنانی‌ها به علت نبود سوخت و در بحران سختی به سر می‌برند تقریبا به طور همیشگی برق ندارند که این سبب توقف فعالیت بیمارستان‌ها و نانوانی‌ها و اختلال زندگی روزمره آن‌ها شده است.
این تحلیلگر نوشت: باید به موضع شجاعانه «سید حسن نصرالله» رهبر حزب الله لبنان در روی آوردن به نفت و گاز ایران برای نجات لبنان توجه کنیم که آمریکا و اسرائیل را به چالش طلبید و بر حمایت قوی از نفتکش‌ها تاکید کرد آنهم از زمانی که از ایران حرکت می‌کنند.
عطوان اعلام کرد: این موضع دبیرکل حزب الله لبنان سبب شد که «دورثی شیا» سفیر آمریکا در بیروت که تصمیم گیرنده برای لبنان بود از روی ناچاری عقب بنشیند و به اردن و مصر به منظور یافتن جایگزین روی آورد.
وی می‌نویسد: شکسته شدن تحریم آمریکا علیه سوریه در قالب آنچه قانون سزار نامیده می‌شد، نشان دهنده شکنندگی آن و موفقیت سیاست صبر راهبردی دمشق در برابر این تحریم است.
این تحلیلگر ادامه داد: طرف‌های لبنانی یا به عبارت دیگر ادوات آمریکا در لبنان که دستورات از سفیر آمریکا در لبنان می‌گیرند و همواره مخالف هرگونه همکاری با سوریه هستند و هرگونه سفر وزیر لبنانی به دمشق طی ده سال گذشته را گناه کبیره محسوب کردند، باید که شرم کنند و از مردم سوریه و لبنان به خاطر مواضع کینه توزانه و نژادپرستانه و کوته فکرانه خود عذرخواهی کنند. آن‌ها کشور برادر را تحریم کردند که همواره حامی ملت لبنان بوده و خون‌های زیادی برای حمایت از حاکمیت و استقلال و حفظ وحدت آن داده است.
عطوان در ادامه نوشته است: اگر ائتلاف مقاومت و جانفشانی حزب الله نبود، داعش هم اکنون حاکم لبنان با حمایت آمریکا بود.
وی به توطئه آمریکا به منظور درگیر کردن مقاومت و سلاح راهبردی آن در نبرد‌ها و جنگ‌های فرسایشی داخلی به منظور دور کردن این سلاح از هدف اساسی آن یعنی مقابله با رژیم صهیونیستی اشاره کرده است.
عطوان تاکید کرد: مقامات سوریه با هیئت لبنانی که به دمشق سفر کرد با نظریه «مقابله به مثل» رفتار نکردند و کینه توزانه عمل نکرده و در راستای انتقام جویی بر نیامدند. آن‌ها ده سال بایکوت، ناسزایی گویی و هجمه را فراموش کرده و از هیئت لبنانی به ریاست «زینت عکر» معاون نخست وزیر لبنان و وزیر دفاع و سرپرست وزارت خارجه لبنان به عنوان هیئت کشور برادر استقبال کردند.
این تحلیلگر نوشت: سوری‌ها در عالی‌ترین رتبه از هیئت لبنانی استقبال کردند و بدون درنگ با همه خواسته این هیئت در راستای منافع ملت لبنان موافقت کردند آنهم در شرایطی که می‌دانستند که این هیئت با چراغ سبز آمریکایی از مرز عبور کرده و وارد سوریه شده است.
عطوان تاکید کرد: رهبران سوریه این گام حکیمانه، شجاعانه و کریمانه را از روی انسانیت اتخاذ کردند. سوریه با این حرکت در گمراهی بودن ادوات آمریکا در لبنان و شکست سیاست‌های آمریکا و ایادی آن در لبنان را آشکار کرد و نقش بسزایی در نجات لبنان از بحرانی که دو لبه داشت: اول سیاسی- نظامی- امنیتی و دوم معیشتی و انسانی، نجات داد.
وی افزود: گزافه سخن نگفته‌ایم اگر بگوییم که این مانع از جنگ داخلی شد یا حداقل آنرا به تعویق انداخت و همه اصوات تنش آفرین فرقه گرایانه و وابسته به بیگانگان را خفه کرد.
عطوان تاکید کرد: سفیر آمریکا در لبنان که دم از مهربانی برای ملت لبنان زد آنهم پس از اینکه گرسنگی به هشتاد درصد از آن‌ها رسید و زندگی حداقلی هم از لبنانی‌ها گرفته شد؛ برای اینکه نفتکش‌های حامل مازوت و بنزین و دیزل به لبنان نرسد به سوی اردن و مصر به عنوان حلقه نجات شتافت و آنرا در راستای کمک به ملت لبنان دانست؛ اما همین خانم یعنی سفیر آمریکا در لبنان با بیش از بیست میلیون سوری که با گرسنگی و مرگ تحت تحریم آمریکا دست و پنجه نرم می‌کنند آنهم در شرایط کرونایی کوچکترین همدردی نکرده و یک قطره اشک برای آن نمی‌ریزد.
وی در پایان آورده است: تشکر از رئیس جمهوری و دولت سوریه و تشکر از سید حسن نصرالله و اداره هوشمندانه و مسئولانه بحران و گام‌های شجاعانه او در روی آوردن به ایران و محموله سوختی این کشور که ذره‌ای تردید به خود در اجابت این دعوت نصرالله راه ندادند. این در حالی رخ داد که بیشترین کشور‌های حوزه خلیج فارس که بر روی دریای نفت و گاز قرار دارند در قبال رنج برادران خود در لبنان فقط تماشاگر و ساکت ماندند و یک بشکه نفت برای نجات آن‌ها از بحران نفرستادند. پس از شکست خفت بار آمریکا در افغانستان این (عبور برق اردن و گاز مصر به ملت لبنان) شکست کوچک به دست محور مقاومت و مردان آن و مقدمه شکست بزرگ آن در عراق، سوریه و فلسطین خواهد بود.