یارانه بنزین به افراد تخصیص داده می‌شود یا به خودرو؟
یارانه بنزین به افراد تخصیص داده می‌شود یا به خودرو؟
عضو کمیسیون «صنایع و معادن» مجلس اظهار داشت:ما باید به تدریج یارانه‌های پنهان را حذف کنیم و در جا‌هایی هم که ضرورت دارد عادلانه این است که یارانه به افراد تخصیص داده شود آن هم به دهک‌های پایین نه همه دهک‌ها.

علی جدی درباره تعیین تکلیف یارانه پنهان در حوزه نفت و بنزین که رهبر حکیم انقلاب در بخشی از بیاناتشان در نخستین دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت سیزدهم اشاره کردند، گفت: متاسفانه در حوزه سوخت مشکل این است که یارانه را به هر خودرو تخصیص داده‌ایم و نرفته‌ایم به سمت اینکه این یارانه به افراد تعلق داشته باشد.

به گزارش نبض‌انرژی،وی تاکید کرد: به عنوان مثال اگر یک خانواده ۴ خودرو داشته باشد ۴ بار یارانه بنزین دریافت می‌کند یعنی ۴ بار به میزان ۶۰ لیتر بنزین دریافت می‌کند در حالی که یک خانواده هم ممکن است اصلاً وسیله نقلیه‌ای نداشته باشد و از هیچ یارانه‌ای استفاده نکند، لذا این مسئله غلط است.

این نماینده مجلس با بیان این که این نقیصه در بخش آب، برق و گاز هم همین طور است اظهارکرد: لذا در این بخش افراد به هر میزان که مصرفشان بیشتر باشد یارانه بیشتری استفاده می‌کنند به عنوان مثال ممکن است یک خانواده در یک روستا مقدار کمی از انرژی آب استفاده کنند این در حالی است که برعکس آن ممکن است خانواده‌ای در بالای شهر تهران از آب بیشتری استفاده کنند.

تعداد بیکاران در ایران چندنفر است؟

جدی با بیان اینکه باید بی‌عدالتی در بخش یارانه‌ها رفع شود تاکید کرد: در بحث رفع بی‌عدالتی یارانه‌ها، زمانی مجلس مواردی را مورد بررسی قرار داد. در مقطعی طرحی در این زمینه به مجلس ارائه شد، اما به دلیل اینکه این طرح مقداری حساسیت برانگیز بود نمایندگان با آن موافقت نکردند.

وی با بیان این که ما باید یارانه‌ها را به افراد اختصاص دهیم نه به خودرو تاکید کرد: ما باید به‌تدریج یارانه‌های پنهان را حذف کنیم و در جا‌هایی هم که ضرورت دارد عادلانه این است که یارانه به افراد تخصیص داده شود آن هم به دهک‌های پایین نه همه دهک‌ها، لذا فردی که خودروی گران قیمت ۱۰۰ میلیاردی سوار می‌شود قطعاً بنزین یارانه‌ای زیاد برای این فرد مهم نیست بنابراین ما باید در بحث توزیع یارانه سوخت، آب و برق اصلاحاتی را مد نظر قرار دهیم.

این نماینده مجلس در پیشنهادی ادامه داد: ما می‌توانیم میزان و حدودی را برای مصرف افراد در نظر بگیریم و از آن بیشتر را مشمول یارانه نکنیم که این یکی از پیشنهادات است البته برخی تصمیمات در این بخش آنقدر بزرگ است که هر دولت و هر مجلسی جرئت تصمیم گیری در آن را ندارد و این مسئله هم به خودی خود یک خلا است.