کمبود آب در روستاهای شهرستان مغان؛ دل سپردن مردمان به وعده های خشک و خالی
کمبود آب در روستاهای شهرستان مغان؛ دل سپردن مردمان به وعده های خشک و خالی
اردبیل- مردم روستاها در اردبیل این روزها علاوه بر مشکلات بسیار با کمبود آب نیز دست و پنجه نرم می‌کنند اما مسئولان همچنان زیر بار عملکرد خود نمی‌روند.

آب از جمله مهمترین نیاز اولیه هر فرد برای زنده ماندن است، این روزها نیز با توجه به شرایط کرونایی و گرمای هوا،  نیاز به این مایه حیات بیش از گذشته احساس می شود.

به گزارش نبض‌انرژی،در این میان روستاها که از دیرباز درگیر مشکلات آب بوده اند مشکلاتشان دوچندان است؛ نکته جالب اینکه علی رغم رسانه ای شدن اخباری مبنی بر اجرای پروژه های آبرسانی در روستاها،  اما واقعیت چیز دیگری است و عملا اقدام درخوری در بسیاری از روستاهای اردبیل انجام نشده است؛ هرچند مرغ مسئولان استان انگار یک پا دارد و همچنان بر گفته‌های خود پافشاری می‌کنند.

البته قصه پر غصه کمبود و نبود آب در شبکه آبرسانی روستاهای کشور سال‌هاست که مطرح است و در این میان روستاهای استان اردبیل نیز از این قضیه مستثنا نیستند. هرچند مسئولین در هرمناسبت خبر از افتتاح پروژه‌های آبرسانی به روستاهای استان می‌دهند. این درحالی است که هنوز هم که هنوز هست بسیاری از روستاهای اردبیل برای رفع نیازهای اولیه آبی خود محتاج هستند.

روستاییان اردبیلی با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند

بخش موران شهرستان گرمی یکی از همان مناطقی است که اهالی آن،  این روزها با بحران کم آبی دسته و پنجه نرم می کنند. این بخش که بنا به دارا بودن طبیعت بکر گردشگری و زمین حاصلخیز برای کشاورزی می‌توانست بعنوان یکی از معادن ثروت استان تلقی شود حالا گرفتار بی آبی شده است. هرچند این مشکلات بارها از طرق مختلف به گوش مسئولان رسیده است اما انگار کسی صدای العطش اهالی منطقه را نمی شنود.

لازم به ذکر است بخش موران با ۶۳ روستا در شهرستان گرمی استان اردبیل قرار دارد که پروژه آبرسانی این بخش از سال ۹۴ آغاز شده و اهالی این بخش مرزی چشم انتظار پایان وعده ها برای حل مشکل آبی خودشان هستند.

یکی دو روز پیش بود که علیرضا نعمت سلطانی مدیر عامل آب و فاضلاب استان اردبیل در جمع خبرنگاران اظهار کرده بود که پروژه آبرسانی به بخش موران شهرستان گرمی که درگیر بی آبی شدید است تا پایان سال تکمیل می‌شود.

این اظهارات درحالی است که تکمیل این پروژه حتی پیشرفت ۵۰ درصدی هم نداشته و باتوجه به آب و هوای استان اردبیل، کمتر از یک ماه هم از فصل کاری مانده است.

مسئولین هربار وعده می‌دهند؛ کاش در عمل ثابت کنند
یکی از اهالی این روستا با انتقاد از وضعیت پیش آمده اظهار داشت: در فصل تابستان ما همیشه با کمبود آب روبرو هستیم و در این ایام کرونا نیز بیش از پیش به آب نیازمندیم.

روستاییان اردبیلی با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند

آذرمی گفت: به ناچار برای تهیه آب مورد نیاز خود به چشمه‌های روستاهای دیگر مراجعه می‌کنیم، درآنجاهم صف‌های طولانی وجود دارد که پر کردن ظرف‌هایمان تا شب طول می‌کشد.

وی گفت: مسئولین هربار وعده تکمیل پروژه آبرسانی را می‌دهند اما کاش در عمل نیز اقداماتی انجام می‌دادند و دل اهالی منطقه را شاد می‌کردند.

این درحالی است که سلطانی، مدیر عامل آب و فاضلاب استان اردبیل گفته بود که برای رفع مشکل تامین آب بخش موران، پروژه آبرسانی این منطقه در دو فاز در حال انجام است که پیشرفت قابل قبول دارد و با تکمیل آن از سال آینده مشکل تامین آب شرب روستای این بخش حل می شود.

تلاش برای تکمیل پروژه آبرسانی تا پایان سال
در همین رابطه اما مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گرمی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار از اجرایی کردن قول خود به مردم خبر داد و افزود: مشکل آب بخش موران را ظرف چند ماه آتی با ذهکشی و اصلاح ایستگاه پمپاژ حل می‌کنیم.

روستاییان اردبیلی با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند

قاسم خداداد بیان کرد: کارهای اجرایی نیاز به زمان دارد ولی طبق قولی که به اهالی به خصوص مردم روستاهای سلاله و رحیملو دادیم در سال ۱۴۰۰ با انجام برخی اقدامات، بخشی از مشکلات را حل خواهیم کرد.

وی ادامه داد:در فصل تابستان که با پیک مصرف مواجه هستیم بیشتر مشکل آب مطرح می‌شود که در پیک مصرف هم آبرسانی سیار داریم ولی در کل تا چندماه آتی مشکل را حل خواهیم کرد تا مردم با کمبود آب روبه‌رو نباشند.

با تمام این وعده و وعیدها امیدواریم امسال دیگر مسئولین کمر همت ببندند و در راستای حل مشکلات روستاها تمام تلاش خود را بکار گیرند تا کمی از گلایه‌ها و مشکلات مردم زحمتکش کاسته شود و مردم را از این ابهامات آبرسانی برهانند.