پیش بینی اوپک از کمبود عرضه جهانی نفت در ۲۰۲۱
پیش بینی اوپک از کمبود عرضه جهانی نفت در ۲۰۲۱
اطلاعات اوپک نشان می‌دهد ذخایر جهانی نفت طی چهار ماه آینده با نرخ متوسط ۸۲۵ هزار بشکه در روز خالی می‌شوند و بازار کمبود عرضه خواهد داشت ولی ۲۰۲۲ سال مازاد تولید خواهد بود.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از بلومبرگ، اوپک و متحدانش انتظار دارند بازارهای جهانی نفت در سال جاری میلادی علی رغم افزایش تولید آنها، همچنان با کمبود عرضه مواجه باشند.

وزرای اوپک پلاس قرار است امروز در مورد روند افزایش تولید در ماه اکتبر تصمیم‌گیری کنند.

اطلاعات کمیته فنی مشترک نظارت بر قرارداد اوپک پلاس نشان می‌دهد ذخایر سوخت جهان در ادامه سال جاری میلادی با وجود افزایش 400 هزار بشکه ای تولید اوپک پلاس کاهش خواهد یافت و ذخایر جهانی طی چهار ماه آینده با نرخ متوسط 825 هزار بشکه در روز خالی می‌شوند.

این ارقام یک چالش تازه برای عربستان و متحدین آن در 2022 است چون قرار است به تدریج کاهش تولیدی را که صنعت نفت را در سال گذشته نجات داد متوقف کنند. پیش‌بینی می‌شود بازارهای نفت از ابتدای سال آینده میلادی با مازاد تولید مواجه باشند.

اطلاعات اوپک نشان می‌دهد عرضه جهانی نفت در سال آینده به طور متوسط 2.5 میلیون بشکه در روز بیشتر از تقاضا خواهد بود که باعث رشد 930 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفتی می‌شود.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند این ائتلاف تقریباً 6 میلیون بشکه نفتی را که از بازار خارج کرده بود باز می‌گرداند و احتمالاً بسیاری از کشورها نمی توانند به اهداف کامل تولید خود برسند.

ولی حتی اگر این ائتلاف کل کاهش تولید را به بازار برنگرداند، فضای بازار در سال آینده میلادی باز هم چالش برانگیز خواهد بود و مخصوصاً پس از پایان زمستان با 4.4 میلیون بشکه در روز مازاد تولید مواجه خواهیم بود.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان، در اجلاس قبلی اوپک پلاس تاکید کرد آماده است در صورت لزوم روند افزایش تولید این ائتلاف را متوقف کند.