طوفان «آیدا» در بازار نفت و جهش ۱۱ درصدی قیمت طلای سیاه
طوفان «آیدا» در بازار نفت و جهش ۱۱ درصدی قیمت طلای سیاه
تهران- قیمت نفت در هفته گذشته تحت تاثیر طوفان آیدا در خلیج مکزیک و خروج ۵۹ درصد از تولید نفت آمریکا از این منطقه و همچنین تایید کامل واکسن فایزر و افزایش امیدواری‌ها به کنترل کرونا در جهان، ۱۱ درصد رشد قیمت را تجربه کرد.

 قیمت نفت در حالی معاملات خود را در هفته گذشته آغاز کرد که شیوع کرونای دلتا در جهان موجب کاهش قیمت در این بازار شده بود.

با این حال خبر تایید کامل واکسن فایزر در جهان، در ابتدای هفته گذشته امیدها را برای کنترل همه‌گیری این ویروس بیشتر کرد و باعث شد تا قیمت نفت افزایش پیدا کند.

به گزارش نبض‌انرژی،در کنار این خبر، نزدیک شدن طوفان آیدا به خلیج مکزیک از اواخر هفته قبل نیز بر قیمت نفت تاثیر مثبت داشت، زیرا این طوفان باعث شد تا آمریکا روز پنجشنبه ۵۹ درصد از تولید خود را در این منطقه بکاهد.

بنابر اعلام دفتر ایمنی و اقدام‌های زیست‌‎محیطی فدرال، ۴۹ درصد از تولید گاز طبیعی خلیج مکزیک نیز متوقف شده است.

این دو عامل، رشد قیمت نفت را به دنبال داشت. با این حال افزایش تولید نفت کشورهای عضو اوپک‌پلاس و خبر فروش حدود ۲۰ میلیون بشکه از ذخایر نفتی آمریکا اجازه نداد تا قیمت نفت بیش از این بالا برود.

این عوامل سبب شد تا قیمت نفت برنت که هفته را با ۶۵ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه آغاز کرده بود در پایان معاملات روز جمعه با جهشی ۱۱.۵ درصدی به ۷۲ دلار و ۷۰ سنت برشد.

نفت شاخص آمریکا نیز از ۶۲ دلار و ۱۴ سنت به ۶۸ دلار و ۷۴ سنت رسید که نشان‌دهنده رشد ۱۰.۶ درصدی قیمت در هر بشکه است.

اگرچه قیمت نفت در حدود ۷۰ دلار در هر بشکه تثبیت شده اما تا زمانی که شیوع کرونا در جهان به پایان نرسد، ممکن است قیمت طلای سیاه با نوسان همراه شود.

از همین رو اعضای اوپک‌پلاس برای آن‌که ابزاری برای تعادل قیمت در اختیار داشته باشند، توافق کاهش تولید را که قرار بود تا بهار سال آینده به اتمام برسد دست‌کم تا پایان تابستان سال ۲۰۲۲ میلادی تمدید کردند.