صادرات برق ایران به عراق در جاده خاکی/ عربستان بازهم برای بازار انرژی ایران نقشه کشید
صادرات برق ایران به عراق در جاده خاکی/ عربستان بازهم برای بازار انرژی ایران نقشه کشید
ما اکنون می‌توانیم کانال 300 مگاواتی برای صادرات از مسیر تجدیدپذیرها برای صادرات برق به عراق باز کنیم ولی هنوز این اتفاق نیفتاده و منتظر اقدامات جدید هستیم که امیدوارم اتفاق بیفتد وگرنه باید بازار عراق را از دست رفته بدانیم.

تاکنون ایران یک سوم نیاز برق عراق را تامین کرده است و حجم گاز دریافتی نیز در حدود 45 تا 50 میلیون متر مکعب در روز است که صرف تامین سوخت نیروگاه‌های این کشور می‌شود، توقف و یا نوسان در صادرات برق به عراق در حالی است که نگرانی‌هایی را در این کشور بابت عدم تامین برق از سوی ایران بوجود آورده، در عین حال این را نیز باید در نظر داشت که در ایران علاوه بر کمبود برق مشترکان داخلی بخصوص در فصل تابستان که البته با قطعی‌های مکرر نیز همراه بود، دریافت پول برق صادراتی نیز به دلیل کمبود ارز خارجی از جمله موارد چالش‌برانگیز با این کشور همسایه بوده است و شاید همین موضوع مقامات سعودی را به این فکر انداخته که خود را برای ورود به یک بازار بکر و تشنه الکتریسته آماده کنند، به طوری که اخیر وزیر نفت عربستان به دنبال افتتاح نیروگاه برق خورشیدی سکاکا اعلام کرده این کشور صادرات برق به کشورهای همسایه را آغاز خواهد کرد.

به گزارش نبض‌انرژی،عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان گفته است: این پروژه‌ها به شبکه‌های برق اردن، مصر، عراق و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس متصل خواهند شد.

این تحرکات کشورهای رقیبی مثل عربستان که همواره به دنبال پا گذاشتن در مسیرهای انرژی ایران و ورود و تصاحب بازارهایی که می‌تواند تماما تحت اختیار کشور ما باشد، نه تنها به لحاظ اقتصادی نگران‌کننده است بلکه به لحاظ مباحث استراتژیک، امنیتی و سیاسی نیز جای تامل دارد، شاید اگر ایران چاره‌ای هوشمندانه و عاجل اتخاذ نکند باید با این بازارها هر چند با چالش موقتی به لحاظ بازگشت پول و یا مانع‌تراشی امریکا با ایجاد محدودیت و یا اعمال معافیت‌های کوتاه‌مدت مواجه هستیم، برای همیشه خداحافظی کرده و یا برای بازگشت مجدد متوسل به تخفیف و اتخاذ مواضعی از نوع دست‌پایین شویم کما اینکه بازارهای نفت و گاز حتی برخی فرآروده‌ها را نیز نه فقط به خاطر تحریم که با اهمکال‌کاری به انحاء مختلف از دست دادیم و شاید دیگر برای بازگشت به عنوان یک صادرکننده بزرگ و دارنده یک کالای حیاتی جایگاه درخور چندانی نداشته باشیم.

حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره وضعیت صادرات برق به عراق با توجه به اعلام آمادگی کشورهایی مثل عربستان برای تامین برق این کشور، اظهار داشت: طبق اعلام وزارت نیرو طی دو ماه گذشته بعلت نیاز داخل میزان صادرات برق به این کشور صفر شده است.

وی افزود: منهای برق صادرات گاز به این کشور ادامه دارد و اقدماتی در زمینه بازگشت پول انجام شده و بخشی از پول کواکس از محل منابع ایران در عراق پرداخت شده و همکاری در این زمینه صورت می‌گیرد.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: اگرچه صادرات گاز ما هنوز میزان صادرات گاز سال گذشته نرسیده ولی با توجه به اینکه نیروگاه‌های عراق هم بشدت کمبود گاز دارند و چند بار  برای رفع این موضوع به ایران مراجعه و درخواست کرده‌اند و قطعا ما صادرات را ادامه می‌دهیم.

حمیدرضا صالحی نیز در این خصوص به ایلنا گفت: بازار برق برق عراق فقط موضوع صادرات نیست بلکه زیرساخت‌های تخریب‌شده برق و انرژی نیز مطرح است که برای شرکت‌های ایرانی از لحاظ خدمات فنی و مهندسی جای کار دارد و می‌تواند پروژه‌های جدیدی برای ما فراهم کرده و بازاری بزرگ باشد.

وی افزود: شرکت‌های ایرانی نیاز به بازار و پروژه دارند و باید از این فرصت‌ها استفاده کنند، ما می‌توانیم علاوه بر تکنولولژی فرهنگ خودمان را نیز در این کشور اشاعه دهیم و این مزایای حضور در یک بازار بکر و آینده‌دار است.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تاکید کرد: نیاز است که ما به فکر صادرات برق و هم خدمات فنی و مهندسی باشیم و مهم‌تر اینکه بخشی از تولی‌گری صنعت برق این کشور را به عهده بگیریم و همه اینها نیازمند این است که دولت حمایت کند تا بتوانیم بخشی از بازار آینده عراق را داشته باشیم، اگر در همین روند کنونی حرکت کنیم چیزی عایدمان نمی‌شود.

وی تاکید کرد: صرفا با صادرات برق که همیشه در بازگشت پول مشکل داشته‌ایم راه به جایی نمی‌بریم، دولت هم باید بخش خصوصی را حمایت کند زیرا ما در حوزه انرژی توانایی خوبی داریم و می‌توانیم درآمدزایی خوبی برای کشور داشته باشیم.

صالحی بیان داشت: کشور از لحاظ ارزی با مشکل فروش نفت روبرو است، بنابراین از این مسیر می‌توانیم درآمد ارزی را افزایش دهیم که از جمله آنها پروژه‌های زیرساختی و فرصت‌های طلایی برای بنگاه‌های ایرانی بوده و همچنین منجر به حل مشکل اشتغال در کشور خواهد بود.

وی با اشاره به برنامه عربستان برای ورود گسترده در حوزه تجدیدپذیرها و صدور آن به دیگر کشورها اظهار کرد: ما تاکنون در زمینه تجدیدپذیرها پیشرفت خوبی نداشته‌ایم و این نشانه خوبی نیست، فقط یک درصد از تولید برق ما از تجدیدپذیرها است حدود 80 هزار مگاوات ظرفیت و پتانسیل داریم و پیشرفت‌مان در توسعه تجدیدپذیرها خوب نبوده است.

این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه اگر بتوانیم از مسیر صادرات تجدیدپذیرها درآمد ارزی حاصل کنیم، قطعا این بخش جان گرفته و توسعه می‌یابند، یادآور شد: ما اکنون می‌توانیم  کانال 300 مگاواتی برای صادرات از مسیر تجدیدپذیرها برای صادرات برق به عراق باز کنیم ولی هنوز این اتفاق نیفتاده و منتظر اقدامات جدید هستیم که امیدوارم اتفاق بیفتد وگرنه باید بازار عراق را از دست رفته بدانیم.