اوجی دغدغه توسعه در صنعت نفت را دارد
اوجی دغدغه توسعه در صنعت نفت را دارد
سخنگوی اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه برنامه اعلام شده از سوی جواد اوجی برای وزارت نفت نشان می‌دهد که وی مشکلات را می‌شناسد، گفت: وی دغدغه توسعه در صنعت نفت را دارد.

«حمید حسینی» امروز (یکشنبه) با اشاره به اینکه معرفی جواد اوجی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت نفت در دولت سیزدهم از دو منظر قابل بررسی است، افزود: از یک منظر، کارگران و کارمندان صنعت نفت هستند که بررسی‌ها و گزارشات نشان می‌دهد نسبت به این انتخاب رویکرد مثبتی دارند زیرا اوجی در گذشته ثابت کرده که دچار حاشیه و مسائل سیاسی نشده و نیروی درونی صنعت نفت است.

به گزارش نبض‌انرژی،وی ادامه داد: نفت بدنه‌ای دارد که بسیار حساس است و در مورد پذیرش نیروهایی که نفتی نیستند، حساسیت نشان می‌دهد.

حسینی با تاکید بر اینکه تحصیلات اوجی در دانشکده نفت بوده و همه مراحل را در صنعت نفت طی کرده است، گفت: او یک نفتی شش دانگ است، آدم سیاسی نیست و نگاه کارشناسی به مسایل نفت دارد. همچنین پشت میز نشین نیست و با توجه به برنامه اعلام شده، دغدغه توسعه دارد.

وی با اشاره به اینکه در منظر دوم، نمایندگان مجلس، نیروهای کارشناسی خارج از نفت، رسانه‌ها و … نیز نسبت به این انتخاب نگاه مثبتی دارند، افزود: اگرچه در مورد برخی از گزینه‌های پیشنهادی در کابینه سیزدهم برخوردهایی می‌شود، اما در مورد اوجی حاشیه‌ای وجود ندارد و به نظر می‌رسد می‌تواند بدون مشکل، رای اعتماد بگیرد.

به گفته سخنگوی اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، تجربیاتی که اوجی در گذشته در صنعت نفت داشته، مزیتی است که نسبت به انواع و اقسام افرادی که نامزد وزارت نفت بودند، وی را گزینه مناسب‌تری می‌کند.

وی با بیان اینکه برنامه اعلام شده از سوی جواد اوجی برای وزارت نفت نشان می‌دهد که وی مشکلات را می‌شناسد، ادامه داد: اولویت اصلی وی در وزارت نفت حل مشکل رفاهی کارکنان خواهد بود.

حسینی با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص حقوق کارکنان صنعت نفت، گفت: برای اعتمادسازی بین کارکنان، ابتدا باید بحث افزایش حقوق‌ها حل شود و برای این کار نیاز است تا مصوبه مجلس، در جلسه سران سه قوه حذف شود.

وی دومین اولویت وزارت نفت در دولت سیزدهم را بحث فروش و صادرات نفت و فرآورده نفتی دانست و افزود: در بودجه سال ۱۴۰۰ صادرات نفت باید به روزانه ۲.۳ میلیون بشکه برسد و درآمد ایران از این محل ۳۶ میلیارد دلار برآورد شده است؛ بنابراین چه تحریم‌ها لغو شود و چه نشود قطعا یکی از کارهای اصلی وزیر پیشنهادی فروش و صادرات نفت خواهد بود.

به گفته سخنگوی اتحادیه صادر کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی برای دستیابی به این حجم از صادرات اگرچه ایران ذخایر مناسب نفت و میعانات گازی دارد اما باید ظرفیت تولید افزایش پیدا کند.

وی اولویت دیگر را حل مشکل کمبود گاز در زمستان عنوان کرد و گفت: فازهای باقی‌مانده پارس جنوبی باید به سرعت به مدار تولید بیاید. در کنار تامین گاز البته بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز باید مورد توجه قرار گیرد و شدت مصرف انرژی در کشور کنترل شود.

حسینی ادامه حضور در بازارهای گازی و صادرات گاز را اولویت دیگر وزارت نفت دانست و ادامه داد: علاوه بر مواردی که اوجی در برنامه اعلام کرده در صنایع پایین‌دستی نفت و پتروشیمی، بخش خصوصی انتظار دارد بحث رگولاتوری در این صنعت جدی گرفته و عملیاتی شود.

وی با تاکید بر اینکه در بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده معافیت مالیاتی صادرات مواد خام و نیمه خام صنعتی و نفتی لغو شود، افزود: این موضوع کمک می‌کند تا خوراک صنایع پایین‌دستی بیشتر شده و پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها به دنبال صادرات مواد خام و نیمه خام نفتی نباشند.

حسینی همچنین با اشاره به اینکه از سال گذشته خوراک واحدهای پالایشی و فرآورده‌های نفتی بر اساس قیمت‌های واقعی صادراتی محاسبه می‌شود که باعث شده سود واحدهای پالایشی افزایش پیدا کند و هر بشکه پالایش ۳.۵ دلار سود برای پالایشگاه داشته باشد، گفت: پالایشگاه‌ها واحدهای میان دستی صنعت نفت هستند و در پایین‌دست خود واحدهای روغن، قیر و … را دارند؛ بنابراین این تخفیف خوراک که شرکت نفت به پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها می‌دهد باید به واحدهای پایین‌دستی نیز منتقل شود تا قدرت رقابت داشته باشند.

به گفته حسینی، علاوه بر موارد فوق، باید رابطه نفت با دولت مشخص شود زیرا تمرکز فعالیت‌های بالادستی نفت در دست دولت، نتیجه مطلوبی ندارد. رابطه مالی نفت با دولت باید تغییر کرده و دولت بهره مالکانه و مالیات خود را دریافت کند.

وی تاکید کرد: نفت از استارتاپ‌ها و فناوری‌های نوین عقب است. البته کار ارزشمندی در نفت انجام و یک پردیس نفتی در تهران ایجاد شده است. با این حال باید توجه ویژه‌ای به استارتاپ‌ها در نفت شود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، اسامی کابینه پیشنهادی خود را به مجلس ارائه کرد.

در این میان جواد اوجی به عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت نفت مطرح شده است.

جواد اوجی دارای مدرک تحصیلی مهندسی نفت از دانشگاه صنعت نفت اهواز است و فعالیت خود را از سال ۱۳۶۹ در صنعت نفت آغاز کرده است.

وی که در دولت دهم، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران بوده، سابقه کار در شرکت های نفتی متعددی را نیز دارد.