بازار هند؛ از اولتیماتوم ترامپ تا پالایشگاه‌های تشنه نفت ایران/ آیا دهلی ما را به ال‌ان‌جی می‌رساند؟
بازار هند؛ از اولتیماتوم ترامپ تا پالایشگاه‌های تشنه نفت ایران/ آیا دهلی ما را به ال‌ان‌جی می‌رساند؟
یک دیپلمیات ارشد با بیان اینکه اگر تحریم‌ها هم لغو شود باز هم اجرای خط لوله IPI با اما و اگر مواجه است، گفت: هندی‌ها زمانی که سود مادی داشته باشد و تهدیدی هم متوجه‌شان نباشد، وساطت می‌کنند که بتوانیم به تکنولوژی ال‌ان‌جی دسترسی داشته باشیم، بنابراین هند برای ایران غیر از بازار به لحاظ تامین تکنولوژی هرچند با واسطه اهمیت دارد.

محمدحسین بنی‌اسدی درباره حضور نفت ایران در بازار هند به عنوان بزرگترین بازار آینده‌ جهان اظهار داشت: ابتدا باید در نظر داشت که هند بعد از تحریم و اولتیماتوم دو سال پیش از سوی ترامپ به طور کلی خرید نفت از ایران را کنار گذاشته و متوقف کرد.

به گزارش نبض‌انرژی،وی افزود: آن زمان وزارت‌خارجه گلایه‌های خود را به هند اعلام کرد و پاسخ آنها این بود که بخشی از پالایشگاه‌های ما بخش خصوصی و با سرمایه‌گذاری ایالات‌متحده هستند و نمی‌توانند خود را به خاطر خرید نفت از ایران در سیبل امریکا قرار دهند، بنابراین هند همه چیز را به لغو تحریم‌های نفت ایران منوط کرد.

این کارشناس وزارت‌خارجه تصریح کرد: اکنون هم چنانچه هند ملاحظه امریکا را نداشته باشند یعنی محدودیت و تحریم لغو شود حتما اقدام به خرید نفت از ایران می‌کند، چون هم به نفت ایران نیاز دارد، به لحاظ مسافت به‌صرفه است و چند پالایشگاه این کشور تنها با نفت ایران امکان فعالیت دارند، بنابراین حتما از ما نفت می‌خرد. اما در عین حال هند بنا را بر تنوع منابع انرژی گذاشته است اینگونه نیست که پالایشگاه‌هایش را فقط با نفت یک کشور تنظیم کند، سعی می‌کند از بازارها و گونه‌های مختلف از جمله گاز و انرژی خورشیدی نیاز خود را تامین کند، باضافه اینکه مرکز ائتلاف انرژی خورشیدی در این کشور واقع است.

وی با اشاره به موضوع ال‌ان‌جی نیز گفت: اکنون قطر بازار عمده ال‌ان‌جی را دارا است و ما هنوز نتوانسته‌ایم سرمایه‌گذاری کرده و تکنولوژی مورد نیاز را وارد کنیم در حالی که این کشور از ذخایر مشترک استفاده کرده و پایانه‌های گسترده‌ای براه انداخته و ما همچنان نه پایانه‌ای داریم و نه ال‌ان‌جی برای صادرات.

بنی‌اسدی تاکید کرد: از زمانی که تکنولوژی ال‌ان‌جی پیشرفت کرده مقرون به صرفه است که کشورها از این طریق نیاز گاز خود را تامین کنند حتی برخی معتقدند که از خط لوله هم بیشتر توجیه‌پذیر است چون هر آن می‌توانند اقدام به خرید کنند ولی برای کوتاه‌مدت خط لوله کارساز نیست.

وی یادآور شد: در هر حال در اینکه هند به بازار ال‌ان‌جی ایران چشم دوخته شکی نیست اما ملاحظات کلانی هم با امریکا دارد زیرا روابط تجاری و ارتباط خوبی با این کشور دارد، بنابراین نباید انتظار داشته باشیم بخاطر مصالح ما خود را به آب و آتش بزنند، اکنون تکنولوژی پیشرفته ال‌ان‌جی دست غرب است البته هندی‌ها هم در وساطت و دلالی ماهرند. به نظر بنده ال‌ان‌جی را باید از شرکت‌های معظم که تکنولوژی پیشرفته‌ای دارند، وارد کنیم.

این دیپلمات ارشد بیان داشت: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که هندی‌ها زمانی که سود مادی داشته باشد و تهدیدی هم متوجه‌شان نباشد، وساطت می‌کنند که بتوانیم به تکنولوژی ال‌ان‌جی دسترسی داشته باشیم، بنابراین هند برای ایران غیر از بازار به لحاظ تامین تکنولوژی هرچند با واسطه اهمیت دارد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع بازار افغانستان به عنوان بازاری که مرود توجه هند است، گفت: بازار افغانستان به قد و قامتی نیست که توجه‌ها را به خود جلب کند این کشور بیشتر بخاطر مسائل امنیتی اهمیت دارد و از این نظر هند روی این کشور بسیار حساس است، در عین حال که باید توجه داشته باشیم که 20 سال گذشته که طالبان سقوط کرد، هند بیشترین سرمایه را در کادرسازی در این کشور داشته، اکنون مدیران میانی افغانستان در هند تحصیل کرده و بورسیه‌های رایگان در اختیار افغان‌ها گذاشته، پس به لحاظ اقتصادی لقمه چرب و نرمی نیست. اما از منظر خط لوله گاز تاپی برای هند اهمیت دارد، زیرا ایران که تحریم است و امیدی به تامین گاز از ما ندارد چراکه خط لوله‌ای که ما این همه هزینه کردیم مسکوت و راکد مانده و پاکستان آن را منوط به رفع تحریم کرده است و ضمن اینکه اسلام‌آباد تمایلی ندارد خط لوله‌ای از کشورش به سمت هند برود و در نظر دارد اگر بتواند خط را به سمت چین هدایت کند، چون هند را رقیب و دشمن اصلی خود می‌داند و از اینکه به یک خط عظیم ارزان و پاک دسترسی پیدا کند ناراضی است.

بنی‌اسدی تاکید کرد: با توجه به موارد مذکور اگر تحریم‌ها هم لغو شود باز هم اجرای خط لوله IPI با اما و اگر مواجه است ضمن اینکه کشورهای مورد نظر در مورد خط تاپی توافق کرده‌ و بانک توسعه اسلامی هم تامین مالی را تضمین کرده است.

وی در کل بازار نفت هند را برای ایران جذاب دانست و افزود: بازار هند همیشه جذاب، پررونق و بزرگ بوده و هست و اگر تحریم‌ها رفع شود، ما به هیچ وجه نباید از آن غافل شویم، بنابراین باید تلاش کنیم بازارهای سنتی خود و مهمترین آن هند را احیاء کنیم، شرایط رقابتی جهان را در نظر بگیریم و همواره این موضوع را در نظر داشته باشیم که هندی‌ها بر خلاف ما که منافع اقتصادی‌مان را فدای مباحث سیاسی و ایدئولوژیک می‌کنیم دنبال منافع اقتصادی هستند، اگر شرایطی فراهم شود که امریکا نفت بیشتری و بخصوص از شیل تولید کند و بازار را بگیرد طبیعی است که هندی‌ها به فروشنده ارزان‌تر مراجعه خواهند کرد.