آیا بازار نفت به زندگی با کرونا عادت کرده است؟
آیا بازار نفت به زندگی با کرونا عادت کرده است؟
پس از چند ماه ابهام، با تداوم محدودیت عرضه تولید اوپک و احیای محدودیتهای کرونایی، تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۱ سرانجام به نظر می رسد ثبات پیدا کرده است و رشد قیمت و تقاضا ادامه دارد.

کرونای دلتا ابتدا در هند و انگلیس و سپس در سایر نقاط جهان ظاهر شد. با گسترش شیوع این نوع به شدت مسری ویروس کرونا در ژوییه، بسیاری از کشورها ناچار شدند دوباره قرنطینه اعلام کرده و محدودیتهایی را برای رفت و آمد وضع کنند. این امر باعث شد چندین کارشناس بازار پیش بینی کنند تقاضا برای نفت و گاز بار دیگر در مواجهه با محدودیتهای جهانی که سفر و صنعت را متاثر می کند، به شکل غیرقابل اجتنابی کاهش پیدا خواهد کرد. اما انگلیس همه محدودیتها را اواسط ژوییه تسهیل کرد و چندین کشور همچنین به تسهیل محدودیتهای کرونایی ادامه می دهند بنابراین برخلاف تصور این عده، تقاضا برای نفت از سوی صنعت آسیب شدیدی ندید.

نفت برنت در ژوییه چهارمین رشد ماهانه متوالی را ثبت کرد که تحت تاثیر رشد سریعتر تقاضا از عرضه به مدد پیشرفت نرخ واکسیناسیون و افزایش فعالیتهای کاری و مسافرتی در سراسر جهان روی داد. با پیشرفت واکسیناسیون در آمریکای شمالی و اروپا، پروازهای بین المللی و سفرهای جاده ای سرانجام اوج گرفته و تقاضا برای فرآورده های نفتی را افزایش داده اند.

در حالی که شرکتهای نفتی آمریکایی تولیدشان را در دوران همه گیری محدود نگه داشته اند، این روند احتمالا با تداوم رشد تقاضا تغییر می کند. راب هاورث، استراتژیست سرمایه گذاری ارشد در بانک ولث منیجمنت آمریکا اظهار کرد: موضوع این نیست که آیا چنین اتفاقی می افتد بلکه موضوع این است که عرضه نفت در آمریکا چه زمانی افزایش پیدا خواهد کرد.

بعلاوه پس از ماهها محدودیت عرضه قابل توجه، تولید نفت اوپک پلاس در ژوییه به بالاترین میزان در ۱۵ ماه گذشته رسید و این گروه ۲۶.۷۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد.

کارستن منکه از کومرس بانک چنین توضیح داد که ارتباط روند تقاضا با ویروس کرونا تغییر مهمی پیدا کرده است یعنی این دو دیگر ارتباط ناگسستنی ندارند. اکثر پیش بینی ها همچنان رشد قوی تقاضا در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ را برآورد می کنند بنابراین می توان به راحتی باور کرد که بازار نفت آموخته است با ویروس کرونا کنار بیاید.

حتی اگرچه اجرای محدودیتها در بعضی از کشورها باعث افت تقاضا می شود اما پاندمی دیگر عامل نابودی تقاضای جهانی به نظر نمی رسد. به عنوان مثال تقاضا در چین برای نخستین بار در یک سال گذشته در ژوییه کاهش پیدا کرد و باعث شد قیمتهای نفت نزول کنند زیرا فعالیت کارخانه ای در این کشور در واکنش به قیمتهای بالای تولید کاهش پیدا کرد. بعلاوه افزایش آمار ابتلا باعث شد چین محدودیتهای کرونایی بیشتری را اعلام کند که به افت تقاضا شدت بخشید.

اما در هند با وجود ادامه چالشهای مربوط به شیوع کووید ۱۹، تقاضا برای نفت رشد می کند. در حقیقت در پایان هفته گذشته تقاضای هند برای سوخت صعود کرد و مصرف بنزین در پی کاهش محدودیتهای کرونایی در این کشور به سطح پیش از شیوع کووید ۱۹ بازگشت. شرکتهای سوخت دولتی ۲.۳۷ میلیون تن نفت در ژوییه فروختند که ۳.۵۶ درصد نسبت به فروش در مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. فروش دیزل هم ۱۲.۳۶ درصد رشد کرد و به ۵.۴۵ میلیون تن رسید.

بر اساس گزارش اویل پرایس، از آنجایی که آسیا پیشران تقاضای جهانی برای نفت و بازار اصلی نفت خام در سه دهه آینده به شمار می رود، چین و هند تاثیر قابل توجهی روی سطح تقاضای جهانی برای نفت خواهند داشت و بازارهای کلیدی نشان می دهند که افزایش تقاضا برای نفت تا پایان سال ۲۰۲۱ ادامه پیدا می کند.