3 برابر منابع دریافتی نیروگاه احداث شده است/ آغاز عملیات اجرایی 16 هزار مگاوات نیروگاه جدید در کشور
3 برابر منابع دریافتی نیروگاه احداث شده است/ آغاز عملیات اجرایی 16 هزار مگاوات نیروگاه جدید در کشور
مدیرعامل برق حرارتی با تاکید بر اینکه در دولت دوازدهم هر ساله منابع لازم برای احداث هزار مگاوات نیروگاه جدید اختصاص یافته است، گفت: با این وجود صنعت تولید برق در این چهار سال با استفاده از شیوه‌های متعدد مالی توانسته سه برابر این رقم(12 هزار مگاوات) ظرفیت جدید وارد مدار کند.

به گزارش نبض‌انرژی،از وزارت نیرو، “محسن طرزطلب” در آخرین نشست شورای معاونان وزارت نیرو در دولت دوازدهم با اشاره به عملکرد حوزه تولید برق و نیروگاه‌های حرارتی در طی چهار سال گذشته، افزود: در دولت دوازدهم بیش از 12 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شده که بخشی از طریق احداث 46 واحد نیروگاهی جدید و بخشی نیز توسط ارتقای توان عملی و رفع محدودیت تولید واحدهای موجود انجام شده است.

وی با اشاره به افزایش 52 درصدی احداث نیروگاه‌های حرارتی جدید نسبت به دولت یازدهم، گفت: در چهار سال اخیر عملیات اجرایی ساخت 16 هزار و 309 مگاوات نیروگاه جدید نیز آغاز شده است که امیدواریم با تلاش و حمایت صورت گرفته در دولت سیزدهم شاهد به مدار آن این واحدهای جدید نیروگاهی باشیم.

طرزطلب با تاکید بر اینکه در این دولت برای بخش تولید برق حدود 4.3 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، ادامه داد: طی دولت دوازدهم 9 هزار و 260 مگاوات قرارداد تجاری احداث نیروگاه جدید از طریق تامین مالی خارجی(فاینانس) به امضا رسید و ضمن اخذ مجوزات مربوطه، قرارداد آن‌ها نیز مبادله شده بود که به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه بر علیه کشور فعلا این قراردادها متوقف شده است.

وی با بیان اینکه در این دوره 6 هزار و 100 مگاوات قرارداد خرید تضمینی برق با سرمایه‌گذاران خارجی منعقد شده است، گفت: در طی چند سال اخیر مذاکرات طولانی با سرمایه‌گذاران خارجی در دستور کار قرار گرفته تا قراردادهای تنظیم شده در سطح بین‌المللی از استانداردهای بسیار بالایی برخوردار باشد که امیدواریم با رفع تحریم‌ها بتوانیم از سرمایه‌گذاری خارجی نیز در بخش تولید برق استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی آمادگی نیروگاه‌ها در دوره اوج نیاز مصرف چهار سال اخیر را بیش از 98 درصد برشمرد و افزود: در این دوره به طور متوسط 93 درصد برق مورد نیاز شبکه توسط نیروگاه‌های حرارتی تامین شده است.

وی با اشاره به طرح نظراتی مبنی بر عدم توسعه مناسب نیروگاه‌های کشور طی سال‌های برنامه ششم توسعه، گفت: پیش از ارائه چنین مطالبی بایستی میزان منابع در اختیار بخش تولید در طی چند سال اخیر مورد بررسی قرار بگیرد تا مشخص گردد امکان احداث چه تعداد نیروگاه در کشور وجود داشته و در این مدت چه تعداد نیروگاه به بهره‌برداری رسیده است.

طرزطلب یادآور شد: در چهار سال گذشته سالانه به طور متوسط 535 میلیون یورو منابع از طریق روش‌های مختلف همچون منابع دریافتی از توانیر و مدیریت شبکه، اوراق سلف، اوراق گواهی ظرفیت و حواله‌های ارزی به شرکت برق حرارتی پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی ادامه داد: از این میزان منابع دریافتی به طور متوسط سالانه 195 میلیون یورو در بخش بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات نیروگاه‌ها، حدود 160 میلیون یورو بابت خرید تضمینی برق و تنها 180 میلیون یورو در زمینه توسعه نیروگاه‌ها هزینه شده است.

وی با تاکید بر اینکه طی چهار سال اخیر تنها 2.3 میلیارد یورو در اختیار برق حرارتی قرار گرفته است، گفت: با احتساب هزینه‌های صورت گرفته در بخش خصوصی سالانه به طور متوسط 600 میلیون یورو منابع وارد بخش تولید برق شده که این رقم تنها برای احداث یک نیروگاه جدید هزار مگاواتی کافی است.

طرزطلب خاطرنشان کرد: منابعی که طی این سال‌ها در اختیار بخش تولید برق قرار گرفته تنها یک‌چهارم اعتباری است که باید اختصاص داده می‌شد؛ ولی با این وجود صنعت برق سه برابر این رقم ظرفیت جدید نیروگاهی در کشور ایجاد کرده و بیش از 12 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کند.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در چند سال اخیر به منظور استفاده مناسب از منابع و ظرفیت‌های بازار سرمایه در حوزه تولید برق توانسته‌ایم برای نخستین بار اوراق صکوک اسلامی و اوراق سلف موازی استاندار را به میزان سه هزار و 550 میلیارد تومان منتشر کنیم.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی دو هزار و 800 مگاوات بخش بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی بخش خصوصی با استفاده از قراردادهای بیع‌متقابل، افزود: بهره‌برداری از اولین نیروگاه سیکل‌‎ترکیبی با راندمان بالای 58 درصد و ورود کشور به ساخت توربین‌های گازی با راندمان بالای 40 درصد از دیگر دستاوردهای حوزه تولید برق طی چهار سال اخیر بوده است.

در همین مدت تکمیل و ساخت زنجیزه تولید پره‌های ثابت و متحرک توربین‌های گازی و بخاری و همچنین طراحی و ساخت سیستم‌های حفاظت و کنترل در نیروگاه‌های حرارتی به دست متخصصان فنی صنعت برق انجام شده است که با حمایت و پشتیبانی شرکت برق حرارتی و سفارش خرید محصول (طراحی و ساخت) توربین ملی MGT-75 در مجموعه مپنا انجام و سال آینده در یکی از نیروگاه‌های کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

طرزطلب از افزایش دو درصدی متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور در این مدت سخن به میان آورد و گفت: تشکیل سه هلدینگ نیروگاهی و زمینه‌سازی عرضه سهام آن‌ها در بورس و گشایش اعتبار اولین طرح‌ وام بین دولتی پس از 30 سال در صنعت آب و برق برای احداث نیروگاه سیریک از دیگر اقدامات شاخص دولت دوازدهم در بخش تولید برق بوده است.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به ثبت دو هزار و 980 مگاوات پروژه در سازمان سرمایه‌گذاری با ارزش 3.2 میلیارد یورو از طریق سرمایه‌گذاری خارجی، اضافه کرد: در این دولت به منظور برداشتن موانع موجود برای استفاده از تسهیلات مالی بانک‌ها، حدود 13 هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک‌های تجاری از شرکت تسویه شده است؛ همچنین در طی این مدت یک‌هزار و 700 میلیارد تومان از مطالبات موضوع ماده 62 قانون محاسبات با بانک مرکزی نیز تسویه شده است.

وی با اشاره به اینکه در این دولت عملیات اجرایی بخش‌های اصلی نخستین نیروگاه زغال‌سوز کشور آغاز شده است، تاکید کرد: در دولت دوازدهم یک‌هزار و 431 مگاوات گواهی ظرفیت نیروگاهی نیز به عنوان ابزار مدیریت تنظیم عرضه و تقاضا و شیوه‌ای جدید در تامین مالی نیروگاه‌ها به فروش رسیده است.