قادر به تولید ۳۳ میلیارد دلار محصول پتروشیمی خواهیم بود
قادر به تولید ۳۳ میلیارد دلار محصول پتروشیمی خواهیم بود
وزیر نفت گفت: با طرح‌هایی که در حال حاضر در دست اجرا هستند، ما در سال ۱۴۰۴ قادر خواهیم بود ۳۳ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی تولید کنیم.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از صدا و سیما، بیژن زنگنه در نشست رئیس جمهور با مدیران دولت دوازدهم گفت: با اتمام پالایشگاه ستاره خلیج فارس که آغاز آن در دولت یازدهم بود به ظرفیت اسمی ۴۲۰ هزار بشکه نفت رسیدیم و توانستیم در تولید بنزین، نفت و گاز به خودکفایی برسیم و در حال حاضر صادرکننده هستیم.

وزیر نفت ضمن تشکر از رئیس جمهور گفت: از ابتدای دولت دوازدهم تحلیل بنده این بود که دوره‌ای بسیار سخت خواهد بود و فراز و نشیب‌های فراوان و روزهای تلخ و شیرین خواهیم داشت.

زنگنه افزود: از خداوند متعال سپاسگزاریم که این دوره با تمام سختی‌ها با شرافتمندی به پایان رسید، بنده به عنوان یک شهروند ایرانی برای همیشه خودم را مدیون جناب آقای روحانی می‌دانم که موضوع قطعنامه فصل هفت شورای امنیت علیه ایران را حل کرد و این خدمت بزرگ و تاریخی برای ایران است و سابقه نداشته که کشوری تحت تحریم‌ها و مجازات‌های فصل هفت شورای امنیت برود و سالم بیرون بیاید، چرا که بعد از این مدل قطعنامه‌ها یا آن نظام سرنگون شده و یا تجزیه شده و یا مورد اشغال بیگانه واقع شده است.

وی گفت: از سال ۶۷ در دولت‌های مختلف وزیر بودم، اما هیچ دولتی به مظلومیت دولت دوازدهم نداریم این دولت خدمات بزرگی را برای ایران و مردم انجام داد و حرف‌هایی که در مورد ناکارآمدی این دولت گفته می‌شود اگر نگویم بی پایه و اساس است بی‌انصافی است.

وزیر نفت افزود: در دوران جنگ اقتصادی اداره کشور به‌رغم تحریم‌ها کاری کارستان بوده و اگر چه مدیریت ما جهان سومی است که این قابل انکار نیست، ولی به‌رغم همه مشکلات عملکرد دولت عالی بوده است.

وی گفت: عملکرد دولت در این سه سال از مصادیق اقتصاد مقاومتی بود، به عنوان مثال می‌توان گفت در صادرات نفت یک کار ماندگار و بزرگ صورت گرفت. همین طور صادرات فرآورده‌های نفتی که قابل مقایسه با دوره‌های قبل نیست، چرا که در دوره‌های قبل از تحریم‌ها بیش از یک میلیون بشکه نفت خام معافیت صادراتی داشتیم، ولی در این دوره نه برای نفت خام و نه برای فرآورده‌های نفتی و گاز و محصولات پتروشیمی حتی یک بشکه هم معافیت نداشتیم.

زنگنه افزود: در دوران تحریم کسری تراز بازرگانی خارجی ما سالی ۵۰ میلیارد دلار است و ما در فروش نفت به دلیل مشکلات و هزینه‌های مبادله درآمد کمتری به دست آوردیم.

وزیر نفت دولت دوازدهم ضمن تأکید بر اینکه هدف از جنگ اقتصادی، فروپاشی اقتصاد کشور نبود بلکه فروپاشی نظام بود، گفت: در موارد مشابه دیدیم چه اتفاقی برای کشورهای دیگر افتاد، اما دولت با همت ملت اجازه نداد دشمن به هدف خودش برسد اگر چه سختی‌های زیادی به مردم تحمیل شد، ولی دولت در این هشت سال و مخصوصاً در این سه سال اخیر جنگ اقتصادی کار بزرگی انجام داد و دولت همراه با ایستادگی، پافشاری و مبارزه با فساد و مفاسد اقتصادی را در دستور کار خود داشته است.

وی گفت: میزان تولید گاز کشور با توجه و تمرکز در پارس جنوبی در میادین مشترک به دو و نیم برابر رسید و ۸۰ میلیون متر مکعب تولید گاز از سال ۹۲ به ۷۰۰ میلیون رسید و تولید ما ۵ برابر شده است. همچنین ظرفیت تولید ما از شبکه مشترک غرب کارون از ۷۰ هزار بشکه از سال ۹۲ به ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام در سال جاری رسیده است.

بیژن زنگنه ادامه داد: جهش تولید پتروشیمی در این دولت به ثمر رسید و ۳۲ طرح عظیم پتروشیمی در این مدت افتتاح شد و با تولید و صادرات محصولات پتروشیمی رکن مهمی در مقاومت ما ایجاد کرد.

وزیر نفت افزود: با طرح‌هایی که در حال حاضر در دست اجرا هستند ما در سال ۱۴۰۴ قادر خواهیم بود ۳۳ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی تولید کنیم.

وی گفت: پوشش گازرسانی امروز در کشور به ۹۵ درصد رسیده و ابر پروژه بیدبلند خلیج فارس به عنوان قلب و اصلی‌ترین بخش طرح بزرگ جمع‌آوری مشعل‌ها در مناطق نفت خیز بوده است.

زنگنه افزود: با عبور از تحریم‌ها ظرفیت صادرات نفت و فرآورده‌های ما ۴ برابر شد و از ۵/۹ میلیون تن از سال ۹۱ به ۳۲ میلیون تن در سال ۹۹ رسید و از موفقیت‌های دیگر ما احداث خط لوله عظیم گوره جاسک بود که به پایان رسید.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه اکنون در دوره بسیار خطیری هستیم، گفت به نظر همه باید تلاش کنیم برای وحدت ملی و تمامیت ارضی و تحقق چشم‌اندازی که میسر نمی‌شود جز با پرهیز از تندروی، نفرت پراکنی و خشونت.

وی افزود: در سخنانم در مردادماه سال ۹۶ برای گرفتن رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی که آن روز آقای روحانی نزدیک به ۲۶ میلیون رأی آورده بود گفتم برای آینده ایران باید با هم بسازیم و یکدیگر را تحمل کنیم و به خاطر سربلندی ایران از همه چیزمان بگذریم و امروز هم از دوستان می‌خواهم که برای سربلندی کشور از هیچ کمکی به دولت جدید مضایقه نکنند و صمیمانه برای دولت بعد آرزوی موفقیت می‌کنم گرچه تجربه هم می‌گوید که کشور به نقطه‌ای رسیده که با تغییر دولت‌ها و افراد، تغییر جدی در زندگی مردم حاصل نخواهد شد مگر این که رویه‌ها تغییر کند.

زنگنه در پایان گفت: تشکر می‌کنم از این که من را در این هشت سال تحمل کردید و سپاس فراوان دارم از سازمان برنامه و بودجه به خاطر کمک‌ها و از شخص جناب آقای ظریف، قطعاً می‌شد کار کرد و من اینجا از مردم پوزش می‌طلبم و از خداوند می‌خواهم اعمال ما را به درگاه خودش بپذیرد.