زنگنه:تحریم‌ها درآمدهای نفتی را ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش داد
زنگنه:تحریم‌ها درآمدهای نفتی را ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش داد
تهران- وزیر نفت گفت: در دولت دوازدهم و همزمان با بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، ۱۰۰ میلیارد دلار نفت نفروختیم و از صادرات نفت ایران جلوگیری شد.

 «بیژن زنگنه» امروز در جلسه رییس‌جمهوری با مدیران ارشد دولت، با اشاره به اینکه خدمت به مردم، فرصت بزرگی است که شاید با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه و جایگزینی نباشد، ادامه داد: لازم می‌دانم از  حجت الاسلام و المسلمین روحانی تشکر کنم که به من اعتماد کرد و فرصت خدمت داد.

به گزارش نبض‌انرژی،وی با بیان اینکه از ابتدای دولت دوازدهم تحلیل من این بود که این دوره، دوره بسیاری سختی خواهد اما فکر نمی‌کردم سختی کار تا این حد باشد، افزود: فراز و نشیب‌های فراوان روزهای تلخ و شیرین و البته بیشتر روزهای تلخ، برای مردم و دولت به وجود آمد و خداوند بزرگ را سپاسگذارم با وجود هر سختی و فشاری این دوره را با شرافتمندی به پایان رساندیم.

زنگنه تاکید کرد: من به عنوان یک شهروند ایرانی برای همیشه خودم را مدیون روحانی می‌دانم که موضوع قطعنامه‌های فصل هفت شورای امنیت علیه ایران را حل کرد. این خدمت بزرگ و تاریخی به ملت ایران بود و سابقه نداشت تا آن زمان که کشوری تحت تحریم‌ها و مجازات‌های فصل هفت شورای امنیت برود و سالم بیرون بیاید، زیرا همه کشورها به جز ایران که مشمول تحریم‌های فصل هفت شورای امنیت سازمان ملل شده‌اند، یا نظاتمش سرنگون شد، یا کشور تجزیه شد و یا مورد اشغال بیگانه قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در دولت‌های متعدد از سال ۶۷ وزیر بودم اما هیچ دولتی را به مظلومیت دولت دوازدهم ندیدم، گفت: «این دولت خدمات بزرگی را به ایران و مردم کرد و این حرفایی که در مورد ناکارآمدی و بقیه چیزها گفته می‌شود اگر نگویم بی‌پایه است باید بگویم بی‌انصافی است زیرا در دوران جنگ اقتصادی اداره کشور به رغم تحریم‌ها، کاری کارستان بود.»

وزیر نفت ادامه داد: اگرچه مدیریت ما مدیریت جهان سومی است و این قابل انکار نیست، اما با وجود همه مشکلات، عملکرد دولت عالی بوده عملکرد دولت در این ۳ سال از مصادیق عینی اقتصاد مقاومتی بود.

وی با بیان اینکه صادرات فرآورده‌های نفتی در این دولت قابل مقایسه با دوره قبل تحریم‌ها نبود، افزود: در دوره قبل تحریم‌ها ما بیش از یک میلیون بشکه نفت خام معافیت برای صادرات داشتیم، اما در این دوره نه برای نفت خام و نه برای میعانات گازی و نه برای فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی حتی یک بشکه و یک تن هم معافیت نداشتیم.

زنگنه با تاکید بر اینکه از ابتدای تحریم‌ها مشخص بود که در صورت تحریم‌ها سالانه ۵۰ میلیارد دلار کسری تراز بازرگانی خارجی می‌آوریم، گفت: در این مدت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار نفت نفروختیم و از فروش نفت ما جلوگیری کردند و آنچه را که فروختیم به دلیل مشکلات هزینه‌های مبادله با درآمد کمتری به دست آوردیم.

وی تاکید کرد: هدف از جنگ اقتصادی، فروپاشی اقتصاد نبود، بلکه فروپاشی نظام بود.