شرایط بد پرداخت دستمزد‌ها و عدم اعمال مزایا و رفاهیات برقیها
شرایط بد پرداخت دستمزد‌ها و عدم اعمال مزایا و رفاهیات برقیها
یکی از بزرگترین ضعف‌های ارکانیان و تیم مدیریتی وی در دوره ایشان، عدم توجه مناسب به وضعیت دستمزد و شرایط کار پرسنل شاغل در صنعت برق بود و به هر بهانه‌ای تا توانستند از دستمزد و خدمات رفاهی و پاداش‌های پرسنل کم کردند. در هفته‌های گذشته اعتراضات متعددی از سوی کارکنان و نیرو‌های شاغل در شرکت‌های مختلف سراسر کشور نسبت به پرداخت با تاخیر دستمزد‌ها و اعمال نادرست آیتم‌های حقوقی و مزایای رفاهی انجام شده است. در این خبر اعتراضات در بیش از ۱۵ شرکت برقی لیست شده است. اگر دست مدیران شرکت‌های دولتی با پیمانکاران و شرکت‌های تامین نیرو در یک کاسه نیست چرا دستمزد کارکنان با تاخیر‌های زیاد و گا‌ها چند هفته‌ای پرداخت می‌گردد؟
روزی نیست که از گوشه و کنار این مملکت، درخواست رسیدگی به پرداخت به موقع حقوق و دستمزد برای ما ارسال نشود. کارکنان شرکتی و حجمی و کلا نیرو‌های غیررسمی شاغل در صنعت برق با کمترین حقوق و مزایای ممکن در حال کارند و متاسفانه همین حقوق حداقلی هم به موقع پرداخت نمی‌شود.
به گزارش نبض‌انرژی،اگر دست مدیران شرکت‌های دولتی با پیمانکاران و شرکت‌های تامین نیرو در یک کاسه نیست چرا دستمزد کارکنان با تاخیر‌های زیاد و گا‌ها چند هفته‌ای پرداخت می‌گردد؟ این مدیران که بلدند انواع ضمانت‌ها و جرایم تاخیر در اجرای پروژه‌ها را برای شرکت‌های خصوصی اعمال کنند چرا جریمه برای تاخیر در عدم پرداخت به موقع حقوق پرسنل لحاظ نمی‌کنند. اگر توانیر و شرکت‌های توزیع و برق منطقه ای، شرکت‌های تامین نیرو را بخاطر تاخیر در عدم پرداخت کامل و به موقع حقوقها نقره داغ می‌کردند مدیران این شرکت‌ها بخاطر چند درصد سود بیشتر دست به این اقدام نادرست نمی‌زدند.

وقتی که روز‌های سخت و طاقت فرسای صنعت برق است این نیرو‌ها جزو کارکنان شرکت‌های برق و توانیر بحساب آمده و آن‌ها بهره برداری‌های تبلیغاتی خود را از این افراد می‌کنند، ولی موقع پرداخت ها، تبدیل وضعیت، بیمه، لباس کار و… این بیچاره‌ها جزو نیرو‌های آن‌ها بشمار نیامده و از زیر بار مسئولیت خود فرار می‌کنند.
یکی از بزرگترین ضعف های ارکانیان و تیم مدیریتی وی در دوره ایشان، عدم توجه مناسب به وضعیت دستمزد و شرایط کار پرسنل شاغل در صنعت برق بود و به هر بهانه‌ای تا توانستند از دستمزد و خدمات رفاهی و پاداش‌های پرسنل کم کردند. استخدام بی رویه در سال‌های قبلتر موجب تورم نیروی کار در صنعت برق شده بود و وزارت نیرو که با حجم زیادی از نیرو‌های شاغل در این صنعت مواجه بود تلاش کرد با کم کردن حقوق و سخت کردن شرایط کاری در پی تعدیل ناخواسته در این حوزه برآید.در حالی که خطای مدیریتی قبلی بوده و ربطی به این پرسنل ندارد و نباید وزارت نیرو عدم کفایت خود در تامین بودجه‌های جاری را از این افراد جبران کند.
متاسفانه شرایط چنان بد و غیرقابل تصور شده است که هر هفته ده‌ها درخواست برای رسیدگی به این وضعیت برای ما ارسال شده و خواستار انعکاس آن می‌شوند. در هفته‌های گذشته اعتراضات متعددی از سوی کارکنان شرکت‌های مختلف برای ما ارسال شده است که در زیر تعدادی از آن‌ها را می‌بینید:

  • توزیع برق مازندران: پرداخت قطره چکانی دستمزدها، کاهش حقوق، معوقات زیاد، بیمه نامشخص
  • برق منطقه‌ای گیلان: تفوت دریافتی‌های دوبرابر با رسمی ها، کمبود نیرو، شرایط کرونا و عدم در اختیار قراردادن تجهیزات
  • برق منطقه‌ای باختر: پرداخت با تاخیر، عدم اعمال رفاهیات به صورت کامل، سوء استفاده بیمه‌ای از همکاران
  • برق منطقه‌ای تهران: تبعیض و ناعدالتی در حقوق ها، کاهش و عدم پرداخت به موقع حقوق ها، دستکاری فیش‌ها
  • توزیع برق سیستان و بلوچستان: صورت وضعیت‌ها دیر امضاء شده، پرداخت با تاخیر حقوق ها، تبیض حقوقی
  • توزیع تهران بزرگ: پرداخت با تاخیر زیاد حقوق و مزایا، مدیر مالی ناکارآمد و با تجربه غیرمرتبط
  • برق منطقه‌ای هرمزگان: اعتراض و تحصن، بی انضباطی مالی، تبعیض‌های اداری و مالی
  • توزیع برق البرز: پرداخت با تاخیر حقوق و مزایا؛ عدم پرداخت اضافه کار‌ها
  • نیروگاه رجائی: دیکتاتوری کامل!، عدم افزایش ۳۰ درصدی حقوق، تبعیض در اعمال یکسان حقوق و مزایا
  • توزیع برق لرستان: پرداخت اقساطی حقوق، پرداخت مزایا در چندماه یکبار
  • توزیع برق خوزستان: پرداخت با تاخیر چندماهه حقوق، عدم پرداخت کامل حقوق
  • توزیع برق استان تهران: پرداخت با تاخیر حقوق، عدم پرداخت همه آیتم‌های حقوقی، کاهش نسبی حقوق در مقایسه با رسمی‌ها
  • نیروگاه رامین: اعمال تمام مزایای رفاهی با تاخیر، مشکل در لیست بیمه‌ها
  • توزیع برق کرمانشاه: پرداخت با تاخیر حقوق و مزایا
  • توزیع خراسان رضوی: پرداخت حقوق به موقع برخی از واحد‌ها و عدم پرداخت حقوق به موقع واحد‌های تعمیرات و…
  • توزیع برق استان آذربایجان شرقی: نصب و اصلاح حقوق دریافت نکرده اند، طلبکاری حقوق معوقه از شرکت

نارضایتی کارکنان و پرسنل شاغل در شرکتهای دولتی برق هم زمینه ایجاد فساد را افزایش داده و هم راندمان و کارکرد موثر افراد را تحت تاثیر شدید قرار می دهد. تبیض حقوقی در شرکتهای دولتی ریشه بسیاری از معضلات و اعترضات چندسال گذشته بوده است.

اگر پرداخت حقوق مدیران و معاونان شرکت‌ها منوط به پرداخت کامل حقوق تمام پرسنل و نیرو‌های شاغل در شرکت شود قطعا آن‌ها اهتمام خود در پرداخت سریعتر حقوق کارکنانشان را بکار خواهند گرفت. برای فردی با چند فرزند و بیش از ۱۰ سال سابقه کار، حقوقی کمتر از ۵ میلیون تومان منظور کرده اند و همین حقوق را هم بصورت قطره چکانی و یا با تاخیرات زیاد پرداخت می‌کنند. این‌ها حتی اینقدر درک ندارند که مستاجر باید سرماه کرایه خانه و قسط وامهایش را بپردازند و بخاطر چنددرصد سود بیشتر یک شرکت باید افراد زیادی شرمنده خانواده و دیگران شوند.

اگر عرضه تامین حقوق و مزایای مناسب برای کارکنانتان را ندارید لااقل در پرداخت به موقع حقوق ها و اعمال مزایا و پاداش های قانونی آنها کوتاهی نکنید تا بیش از این شرمنده نباشند. حیف، صنعت برق به چه روزی افتاده…

توجه: اگر در شرکت شما هم در پرداخت حقوق و مزایا، بیمه، لباس کار، اعمال آیتم‌های رفاهی و پاداش ها، تفاوت‌های حقوقی مکشلاتی وجود دارد در بخش نظرات در زیر برای ما بفرستید تا در گزارش‌های بعدی به آن‌ها بپردازیم.