ظرفیت انتقال گاز در منطقه آغار و دالان افزایش یافت
ظرفیت انتقال گاز در منطقه آغار و دالان افزایش یافت
ظرفیت انتقال گاز منطقه عملیاتی آغار و دالان با راه‌اندازی خط لوله جدید و اجرای عملیات جداسازی خط لوله انتقال گاز چاه شماره ۱۲ دالان، ۲ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، ابوالحسن محمدی، مدیرعامل این شرکت گفت: با راه‌اندازی خط لوله جدید انتقال گاز چاه شماره ۱۲ دالان به طول ۷۶۰۰ متر (۷.۶ کیلومتر) و جداسازی آن از خط لوله خروجی گاز مرکز جمع‌آوری گاز شماره یک ناحیه دالان، ظرفیت انتقال گاز این منطقه افزایش یافت.

وی افزود: گاز این چاه پیش از این با اتصال به خط لوله خروجی گاز از مرکز جمع‌آوری گاز شماره یک دالان به واحد نمزدایی گاز فراشبند ارسال می‌شد که با جداسازی این خط لوله ضمن جبران کاهش فشار، ظرفیت انتقال گاز نیز افزایش یافته است.

مدیرعامل  شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی با اشاره به اهمیت تولید حداکثری گاز در فصل سرما، گفت: با انجام این اقدام اصلاحی، تولید حداکثری گاز در فصل زمستان با اطمینان بیشتر و بدون محدودیت فشار و دبی به تاسیسات تولید و انتقال گاز انجام می‌شود.

محمدی درباره عملیات اجرایی این اقدام اصلاحی نیز توضیح داد: خط لوله انتقال گاز این چاه، پیش از این به لوپ (چندراهه) خروجی مرکز جمع‌آوری گاز شماره یک دالان اتصال یافته و گاز تولیدی آن به واحد نم‌زدایی فراشبند انتقال می‌یافت که همین امر محدودیت دبی و فشار گاز خروجی این مرکز جمع‌آوری را به دنبال داشت.

وی ادامه داد: همزمان با آغاز تعمیرات اساسی در منطقه عملیاتی آغار و دالان، عملیات جداسازی این خط لوله و راه‌اندازی خط لوله جدید نیز در دستور کار قرار گرفت و با کار شبانه‌روزی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، ضمن جداسازی خط لوله، شیرهای کنترل و قطع اضطراری جریان گاز و سامانه‌های الکترونیکی ثبت و کنترل جریان گاز با راه‌اندازی سیستم برنامه‌ریز حافظه PLC جدید در شرایط کاملا ایمن به واحد نم‌زدایی فراشبند انتقال یافت.

منطقه عملیاتی آغار و دالان یکی از مناطق عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی است که در حوزه جغرافیایی شهرستان‌های فراشبند، فیروزآباد و قیر و کارزین در استان فارس قرار دارد.