مخازن نفت نیازمند روش‌های نوین ازدیاد برداشت هستند
مخازن نفت نیازمند روش‌های نوین ازدیاد برداشت هستند
کارشناس ازدیاد برداشت نفت گفت: مخازن نفتی کشور ما در حال سنگین‌تر شدن هستند و نیازمند روش‌های نوین ازدیاد برداشت از آن‌ها هستیم.

سید سجاد پورالحسینی، کارشناس ازدیاد برداشت نفت در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: به طور کلی، روش‌های ازدیاد برداشت به سه دسته فشاری، گرمایی و شیمیایی تقسیم می‌شوند. در روش شیمیایی، واکنش‌هایی اتفاق می‌افتد که می‌تواند منجر به تغییر خواص سنگ مخزن شود و در برخی موارد اگر با روش‌های دیگر همراه باشد، می‌تواند به افزایش فشار مخزن منجر شود.

به گزارش نبض‌انرژی،او افزود: این که بخواهیم بگوییم چه روشی برای چه مخزنی مناسب است، یک روندی دارد. ابتدا باید به عواملی مانند سیاست‌های کلان کشور یعنی سیاست‌های فنی که متخصصان فنی حاکمیتی دارند توجه کنیم. همچنین باید در نظر بگیریم که آن مخزن در چه شرایطی قرار گرفته و چه منابعی در نزدیکی آن است؛ مانند این که آیا آب کم شور یا گاز به آن نزدیک است؟ و این که خود آن مخزن چه خواصی دارد؟

این کارشناس ازدیاد برداشت نفت در ادامه گفت: بنابراین، روش‌های ازدیاد برداشت نفت را مخزن مشخص می‌کند؛ یعنی، ابتدا باید یک غربالگری در میان روش‌های ازدیاد برداشت انجام و سپس با توجه به شرایط مخزن، هزینه‌های اقتصادی و زیست محیطی و در دسترس بودن سیال، نوع روش مناسب برای ازدیاد برداشت از آن مخزن، انتخاب شود.

پورالحسینی گفت: در کشور ما با توجه به مخازنی که داریم و عمدتا نفت دوست هستند، تمایل به روش‌های شیمیایی در حال زیاد شدن است و این روش را با روش‌های فشاری ترکیب می‌کنند.

تزریق نانوسیال به یک میدان نفتی برای اولین بار در ایران

او افزود: روش‌های ازدیاد برداشت با استفاده از نانوسیال که اخیرا خیلی مورد توجه قرار گرفته اند، از نظر علمی بهترین روش محسوب می‌شوند، اما نمی‌توان با قطعیت گفت که از نظر اقتصادی بهترین روش هستند، زیرا تکنولوژی ساخت با روش صنعتی و در حجم و مقیاس بالا برای مخازن ما هنوز وجود ندارد.

این کارشناس ازدیاد برداشت نفت گفت: یعنی انجام با کیفیت این کار در مقیاس آزمایشگاهی امکان پذیر است، ولی در مقیاس بالاتر هنوز امکان پذیر نیست. تا کنون در هیچ چاهی با مقیاس صنعتی نتوانسته ایم که از این دستاورد‌ها استفاده کنیم، اما مانند کاری که بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا انجام می‌دهند، در کشور ما نیز، به انجام چنین آزمایش‌هایی و دستیابی به نتایج آن‌ها، نیاز وجود دارد.

او با تاکید بر این که هنوز به مقیاس صنعتی استفاده از نانوسیال‌ها در ازدیاد برداشت نفت دست پیدا نکرده ایم، بیان کرد: پژوهشگاه صنعت نفت مدت زیادی است که روی این مسئله کار می‌کند و برای اولین بار تزریق یک نانوسیال به میدان نفتی بلال را در منطقه فلات قاره انجام داده است.

پورالحسینی اظهار کرد: با توجه به این که مخازن کشور ما با افزایش برداشت به سمت سنگین‌تر شدن پیش می‌رود، نیاز ما به روش‌های شیمیایی و شاید گرمایی در حال زیاد شدن است، زیرا در کشور‌هایی مانند ونزوئلا که نفت آن ها، نفت سنگین است، روش‌های گرمایی در حال افزایش تقاضاست.

او گفت: از طرف دیگر، با توجه به این که بدون استفاده از روش‌های ازدیاد برداشت، میزان استفاده از مخازن نفتی زیر ۲۰ درصد است، ما نیازمند استفاده از روش‌های نوین ازدیاد برداشت هستیم تا بتوانیم حداکثر برداشت را از مخازنمان داشته باشیم. اگر بتوانیم با استفاده از روش‌های ازدیاد برداشت، فقط یک درصد افزایش برداشت یا تولید را از مخزن داشته باشیم، افزایش درآمد ما تا چندین میلیارد دلار خواهد بود.