قطع برق، یک چهارم باغات را سرگردان کرد/وقتی زور وزارت نیرو به کشاورزی رسید!
قطع برق، یک چهارم باغات را سرگردان کرد/وقتی زور وزارت نیرو به کشاورزی رسید!
بعد از صنعت سیمان و فولاد، صنایعی همچون کشاورزی و نساجی هم با زیاندهی قابل توجهی در قطعی های برق مواجه هستند.

همه ساله بخش کشاورزی در مدت زمان پیک بار ناشی از کاهش تولید انرژی دچار قطعی برق می شود که امسال گرمای زودرس ناشی از شرایط خشکسالی و کم بارشی موجب شد تا قطعی برق ها قبل از فصل تابستان آغاز شود که این موضوع بر تولید محصولات اساسی و تلفات واحدهای مرغداری و پرورش ماهی تاثیر سو داشته است.

به گزارش نبض‌انرژی،آمارها نشان می دهد که بخش کشاورزی یک ششم شبانه روز دچار قطعی برق می شود که با این وجود کشاورزان ناچار به رها کردن یک چهارم‌باغ یا مزرعه خود هستند، ضمن آنکه قطعی برق های مستمر به تجهیزات و تاسیسات چاه ها خسارت جدی وارد می کند که خرید مجدد یا تعویض آن بعضا برای کشاورز ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان هزینه در بردارد که این موضوع با درآمد بهره بردار سنخیتی ندارد.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که امسال بخشی از افت تولید محصولات اساسی و مشکلات کمبود عرضه مرغ به قطعی مستمر در بخش کشاورزی مربوط می شود که این موضوع ضمن کاهش درآمد تولیدکنندگان، تنظیم بازار محصولات کشاورزی را بر هم زده است به طوریکه کاهش تولید علوفه و هدر رفت منابع آب، افزایش چشمگیر قیمت خوراک و در نتیجه محصول نهایی را در بر داشته است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین‌جزئیات تاثیر قطعی مستمر برق در بخش کشاورزی بر میزان تولید محصولات اساسی و تلفات واحدهای مرغداری و پرورش ماهی و بازار محصولات کشاورزی با خبر شویم:

کاهش ۲۵ درصدی تولید با ۶ ساعت قطعی برق در روز

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه قطعی برق های اخیر ضربه مهلکی به تولید می زند، اظهار کرد: بنابر قانون در تابستان ۲ ساعت قطعی برق داریم که امسال ۴ ساعت دیگر به آن اضافه شده است که با این وجود ۲۵ درصد وقت شبانه روز قطعی برق برای کشاورزان اتفاق می افتد.

وی افزود: ۶ ساعت قطعی برق در طول شبانه روز بدان معناست که کشاورز یک‌چهارم مزرعه یا باغ را باید رها کند که این امر ۲۵ درصد به تولید ضربه وارد می زند.

ملک زاده با اشاره به ابنکه قطعی برق خسارت قابل توجهی به تجهیزات و تاسیسات نصب روی چاه و پمپ وارد می کند، بیان کرد: امروزه تامین یا تعویض بیش از حد بالا رفته است به طوریکه در برخی مواقع ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان هزینه برای کشاورز در بر دارد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه قطعی برق آسیب جدی به چاه وارد می‌کند، گفت: کشاورزی که می خواهد به مزرعه آب دهد با قطعی برق ناچار است که از صفر شروع کند که تمامی این عوامل بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد خسارت وارد می‌کند‌.

وی ادامه داد: با مناسب بودن بازار محصولات کشاورزی و عدم خسارت از ناحیه سرمازدگی، آفت و ‌… کشاورز ۱۰ تا ۱۵ درصد درآمد دارد که خسارات ۳۰ تا ۴۰ درصدی ناشی از قطعی برق موجب شده تا تولیدکننده ۲۰ درصد متحمل زیان شود.

ملک زاده با اشاره به اینکه قطعی برق ۳۰ تا ۴۰ درصد خسارت به کشاورز وارد می کند، بیان کرد: قطعی برق اخیر بر کمبود تولید خوراک دام و علوفه و هدر رفت منابع آب و کمبود تولید تاثیر بسزایی دارد که در نهایت این امر موجب شده قیمت علوفه نسبت به سال قبل نوسان چشمگیری داشته باشد.

خاموشی یک ششم شبانه روز به بخش کشاورزی

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی اشاره به نگاه حاشیه ای به بخش کشاورزی اظهار کرد: با اتخاذ تصمیمات مناسب، نگاهمان به تولید بخش کشاورزی باید پایدار باشد، این در حالی است که نگاه به بخش کشاورزی همیشه حاشیه ای بوده است.

وی افزود: با توجه به آنکه یک ششم شبانه روز خاموشی به بخش کشاورزی دادند، به همان نسبت ظرفیت تولید کاهش می یابد که این موضوع در تولید محصولات اساسی تاثیر بسزایی دارد.

حسینی ادامه داد: قیمت گذاری نامناسب، خاموشی های مستمر و خشکسالی منجر به کاهش تولید می شود، درحالیکه با افزایش بهره وری آب و مدیریت کشاورزی می توان تولید بالاتری داشت و خشکسالی را مدیریت کرد.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی خاموشی، تاخیر در اعلام قیمت و نرخ گذاری نامناسب را از علل تاثیر گذار در بخش کشاورزی دانست و گفت: اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و شتاب زده در بخش کشاورزی ضربه مهلکی به تولید می زند، به همین خاطر از دولت انتظار می رود که نگاه زیربنایی به بخش کشاورزی داشته باشند.

حسینی با بیان اینکه امنیت غذایی غیرقابل چشم‌پوشی است، گفت: طی سال های تحریم که بخش صنعت و دیگر مشاغل دچار مشکل شدند، بخش کشاورزی جر تمامی بخش ها را کشید که با این وجود نگاه زیرینایی به این بخش در تامین امنیت غذایی و رونق اقتصادی تاثیر بسزایی دارد.

خسارت جدی قطعی برق به مزارع مکانیزه

آرش نبی زاده  مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سرد آبی درباره تاثیر قطعی برق اخیر بر مزارع قزل آلا گفت: در بخش سردآبی برق حیاتی است چرا که مزارعی که مکانیزه هستند، با قطعی برق ماهی ها باید معدوم شود، به همین خاطر اکثر تولیدکنندگان به سبب تجربه سنوات قبل مجهز به برق اضطراری هستند که خرید ژنراتور از جمله هزینه های سنگین در مکانیزاسیون است.

وی افزود: با توجه به آنکه ژنراتور ها همزمان با قطعی برق ممکن است کار نکنند، لذا قطعی برق های اخیر آسیب هایی به مزارع پرورش ماهی استان های آذربایجان غربی، ایلام، کردستان و گیلان وارد کرده است که هم اکنون در حال جمع آوری میزان خسارت از استان ها هستیم.

نبی زاده ادامه داد: طی سال‌های ۹۱ و ۹۲ افزایش تولید در واحد سطح کار را آغاز کردیم و همواره ابزار کار ما برق است که با قطعی برق، استرس به حجم ماهی وارد می‌شود که با این وجود ممکن است، استرس تلفات به ۸۰ تا ۹۰ درصد برسد.

مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردآبی با بیان اینکه قطعی برق تهدید جدی برای مزارع پرورش ماهی محسوب می شود، گفت: خیلی از پرورش دهندگان ماهی با قطعی برق اخیر به دنبال تهیه دیزل ژنراتور دوم هستند، اما قیمت‌ها به حدی بالا رفته است که ریسک مزارع ناشی از قطعی برق را پذیرفتند.

صنعت نساجی با ۵۰ درصد ظرفیت کار می کند

محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه کشور با اشاره به تاثیر قطعی اخیر برق بر تولید اظهار کرد: با توجه به قطعی اخیر برق، صنعت نساجی با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کند که این موضوع هزینه‌های تولید را حداقل ۲ برابر افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه راندمان تولید به واسطه قطعی برق به نصف کاهش پیدا کرده است، افزود: با توجه به قطعی برق، خاموش کردن ماشین‌ها به دستگاه آسیب می‌زند، ضمن آنکه راندمان به نصف کاهش یافته است.

کاویانی ادامه داد: برخی کارخانجات با استانداری و فرمانداری توافق کردند که ۲ تا ۳ روز در هفته کار کنند و مابقی ایام تعطیل باشند، اما در کل قطعی برق راندمان را به نصف کاهش و هزینه‌های تولید را ۲ برابر افزایش داده است.

مدیر عامل صندوق پنبه با اشاره به اینکه قطعی برق خسارت جدی به صنعت نساجی وارد می کند، بیان کرد: در شرایط فعلی تحریم، قطعی برق و خسارت وارده به دستگاه‌ها، تامین قطعات را دچار مشکل کرده است، همچنین کشاورزانی که از موتور برق برای چاه استفاده می‌کنند، به واسطه قطعی چند ساعته برق راندمان تولید کاهش می‌یابد‌.

مرغداران مکلف به تامین ژنراتور برای واحدهای خود هستند

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی تاثیر قطعی برق اخیر بر تلفات بیان کرد: مرغداران مکلف به تامین ژنراتورهای قابل اعتماد برای واحدهای خود هستند که قطعی برق اخیر به سبب عدم کنترل دمای محیط منجر به خسارت وارده به بخشی از واحدهای تولیدی شد.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از وزن گیری مرغ های تولیدی نداریم، افزود: افت وزن گیری ناشی از تنش های گرمایی و تلفات قطعی برق، میزان عرضه مرغ را تحت تاثیر خود قرار داده است.

اسداله نژاد ادامه داد: افت وزن گیری ناشی از تنش های گرمایی و تلفات قطعی برق، میزان عرضه مرغ را تحت تاثیر خود قرار داده است.

کاهش ۱۵ درصدی تولید در پی قطعی برق

محمد علی کمالی سروستانی مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به قطعی برق های اخیر و خسارت وارده به مرغداران ناشی از تلفات اظهار کرد: با توجه به افزایش دمای هوا، امسال قطعی برق در واحدهای مرغداری به دلیل نبود تهویه مناسب منجر به افزایش تلفات شده است.

وی کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید ناشی از تنش های گرمایی و تلفات، کاهش وزن گیری بواسطه گرمای هوا و تاخیر در کشتار مرغ بواسطه قطعی برق را از دلایل کمبود عرضه مرغ در بازار اعلام کرد.

کمالی سروستانی ادامه داد: همه ساله با چالش تنش گرمایی در فصل تابستان روبرو هستیم و امسال به دلیل افزایش دمای هوا، این موضوع تشدید شده است. اما به طور کلی در فصل گرما به دلیل درجه حرارت ۵۰ تا ۵۲ درجه، جوجه ریزی کاهش و در مقابل در استان های سردسیر و معتدل جبران‌می شود.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان با اشاره به تاثیر قطعی برق بر تولید مرغ گفت: امسال قطعی برق منجر به تلفات سنگین می شود چرا که زمانیکه تهویه مناسبی در سالن های مرغداری نباشد، تلفات افزایش می یابد. همچنین قطعی برق در کشتارگاه منجر به تاخیر در عرضه می شود که این موضوع بازار را بر هم می زند.

با آغاز فصل گرما در تابستان و افزایش بار مصرفی مشترکان برق، شرکت توزیع تصمیماتی مبنی بر قطعی برق چندساعته در طول روز گرفت که با اعتراض های مکرر خانوارها، بر ساعات قطعی بخش کشاورزی و صنایع افزوده شد که این موضوع تولیدکنندگان را با چالش های متعددی روبرو کرده است که در برخی موارد نه تنها عایدی نصیبشان نمی شود، بلکه ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان از این ناحیه متحمل ضرر و زیان می شوند که همواره این نگرانی وجود دارد که با استمرار قطعی برق ها، سرانجام تولید به کجا برسد؟