نصب شیرهای ایمنی ارتقایافته در چاه‌های سراجه قم
نصب شیرهای ایمنی ارتقایافته در چاه‌های سراجه قم
شیرهای ایمنی درون‌چاهی (subsurface safety valve) ارتقا یافته در منطقه عملیاتی سراجه قم در اقدامی ابتکاری و با همت متخصصان شرکت نفت مناطق مرکزی نصب شد.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، غلامرضا نصیرایی، مدیر فنی این شرکت گفت: بر اساس پیگیرهای انجام‌شده، فرآیند ساخت قطعات و تجهیزات موردنیاز شیرهای درون‌چاهی با هدف بهینه‌سازی و ارتقای شیرهای پیش‌گفته با صرفه‌جویی اقتصادی 7 میلیون یورویی برای عملیات تعمیر چاه‌ها بدون نیاز به استفاده از دکل حفاری انجام شد.
وی افزود: این شیرها با استفاده از توانمندی شرکت‌های داخلی و با همکاری خدمات فنی چاه‌های نفت و گاز زاگرس جنوبی و نظارت مهندسی بهره‌برداری ستاد در چهار حلقه از مجموع 9 حلقه چاه با موفقیت نصب شد و پنج حلقه چاه دیگر نیز در حال نصب است.
مدیر فنی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ادامه داد: در این روش ابداعی، بهینه‌سازی قطعات داخلی شیرهای ایمنی با هزینه مالی و زمان اجرایی بسیار کمتر بدون نیاز به استفاده از دکل تعمیراتی، معادل حداکثر 600 میلیون تومان برای 9 حلقه چاه است.
نصیرایی اظهار کرد: فشار موردنیاز برای باز کردن شیرهای مدنظر با انجام اقدام‌های اصلاحی از 1500 پام به 400 پام کاهش یافته که این الگو می‌تواند برای موارد مشابه و در دیگر چاه‌های شرکت ملی نفت ایران استفاده و بهره‌برداری شود.
وی گفت: با توجه به تبدیل چاه‌های سراجه قم از تولیدی به تزریق/ بازتولید و به‌تبع آن افزایش فشار عملیاتی، با نصب شیرهای ایمنی درون‌چاهی بهینه‌شده، شاهد کاهش ریسک‌های فنی و عملیاتی خواهیم بود.
مدیر فنی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران درباره اهمیت انجام ایمن عملیات ذخیره‌سازی و بازتولید گاز سراجه قم بیان کرد: نفت مناطق مرکزی ایران با تزریق گاز در ماه‌های نخست سال و بازتولید آن در فصول سرد سال به میزان بیش از یک میلیارد مترمکعب نقشی بسزا در تأمین پایدار انرژی موردنیاز و پشتیبانی شبکه سراسری گاز کشور ایفا می‌کند.