موج گرما در چین زغال سنگ را گران کرد
موج گرما در چین زغال سنگ را گران کرد
موج گرما در بعضی از بزرگترین استانهای صنعتی چین، مصرف برق محلی را به سطوح کم سابقه ای رسانده و باعث جهش بهای معاملات زغال سنگ حرارتی شد.

شبکه برق دولتی در روزنامه اش اعلام کرد بار برق در استان شرقی ژیجیانگ در نزدیکی شانگهای روز سه شنبه برای نخستین بار از ۱۰۰ میلیون کیلووات ساعت عبور کرد. میزان مصرف برق در جیانگسو و منطقه جنوبی گوانگ دونگ که دما به ۳۷ درجه افزایش یافته بود، به رکورد بالایی رسید.

تقاضای بیش از حد برای برق از بهای معاملات زغال سنگ حرارتی چین پشتیبانی کرده و به صعود بها به ۹۰۰ یوان در هر تن در معاملات روز جمعه منتهی شد که بالاترین قیمت در دو ماه اخیر بود. بهای معاملات امسال در بحبوحه کمبود عرضه، بیش از ۳۰ درصد رشد کرده و در ماه مه به رکورد بالایی رسید.

به گزارش نبض‌انرژی،زغال سنگ منبع انرژی اصلی چین است و در پی اختلاف تجاری با استرالیا و فلج شدن واردات از این کشور، تامین آن با کمبود روبرو شده است. همزمان تلاشهای چین برای محدود کردن استفاده از این سوخت فسیلی کثیف به مانع برخورد کرده زیرا هوای گرم نیاز به استفاده از دستگاههای تهویه را افزایش داده است.

فشار بر منابع برق چین در شروع تابستان که هواشناسان پیش بینی کردند ممکن است دمای هوا گرمتر از حد معمول باشد، ظاهر شد. عاملی که این مشکل را تشدید کرد رشد اقتصادی قوی چین بوده زیرا کارخانه های این کشور به ظرفیت کامل پساکرونایی رسیده اند. مصرف برق در ژوئن ۱۰ درصد افزایش یافت.

مقامات چین با تدابیر متعدد تلاش کرده اند این وضعیت را مدیریت کنند. یکی از بزرگترین این تدابیر، برنامه عرضه ۱۰ میلیون تن زغال سنگ از ذخایر دولتی بود که طبق گزارش خبرگزاری شینهوا، پنجمین دور برداشت از ذخایر در سال میلادی جاری به حساب می آید. برنامه ریز اقتصادی عالی رتبه چین روز جمعه تقویت ذخایر به منظور تامین تقاضا و کنترل قیمتها را وعده داد. چین همچنین در حال بررسی تعیین سقف برای قیمتهاست. اما هر گونه تلاش برای افزایش تولید در معادن داخلی زمان می برد و بازار محموله های تک با کمبود شدید عرضه دست و پنجه نرم می کند.

اوج بار شبکه برق ژیجیانگ معادل پنج برابر نیروی تولید شده توسط تری گورجس – بزرگترین ایستگاه برق آبی چین- است. این استان اتکای بالایی به زغال سنگ دارد و تنها ۳۰ درصد از برقش با استفاده از منابع تجدیدپذیر تامین می شود. نیازهای انرژی جیانگسو حتی بالاتر است و انتظار می رود اوج بار شبکه این استان تابستان امسال به ۱۲۵ میلیون کیلووات ساعت برسد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، عامل دیگری که بر بازار زغال سنگ تاثیر گذاشته است، شرایط آب و هوایی نامساعد بوده است. طوفان چند روز قبل ارتباطات جاده ای استان زغال خیز شانکسی با مناطق همسایه را موقتا قطع کرد. این امر باعث شد استان هنان صادرات تولید زغال سنگ خود به مناطق دیگر را ممنوع کند.