چرا عربستان برنده احتمالی درگیری نفتی با امارات است؟
چرا عربستان برنده احتمالی درگیری نفتی با امارات است؟
موسسه مالی جی پی مورگان پیش‌بینی می‌کند عربستان پیروز مناقشه اوپک پلاس با امارات در مورد سهمیه تولید نفت باشد.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از اویل پرایس، طبق گفته کریستین ملک، تحلیلگر موسسه مالی جی پی مورگان، تصمیم‌گیری ائتلاف اوپک پلاس در مورد تنظیم مبنای تولید نفت احتمالاً تا ماه اوت طول می‌کشد. وی عقیده دارد این ائتلاف 6 هفته برای تصمیم‌گیری در مورداقدامات بعدی زمان لازم داشته باشد.

ملک طی یادداشتی به مشتریان این بانک نوشت:«در آخر انتظار داریم عربستان پیروز این مناقشه باشد. پیشنهاد عربستان مبنی بر افزایش ماهانه 400 هزار بشکه‌ای تولید از ماه اوت علیرغم این واقعیت که به جبران کسری عرضه نفت کمک و افزایش قیمت آن را تعدیل می‌کند، هنوز به امضای امارات نرسیده است».

ائتلاف اوپک پلاس در اوایل همین ماه قصد داشت تولید خود را از ماه جولای افزایش داده و بعد در ماه اوت باز هم بشکه‌های بیشتری به بازار اضافه کند. اما امارات، سومین تولیدکننده بزرگ اوپک و یکی از متحدان وفادار عربستان تا به امروز اعلام کرد خواستار افزایش مبنای تولید قبل از امضای این قرارداد است.

سهیل المزروعی، وزیر نفت اماررات در اوایل همین ماه گفته بود:«همه تولیدکننده‌ها فداکاری کرده اند ولی فداکاری امارات بیشتر بوده چون دو سال است یک سوم ظرفیت تولید خود را تعطیل کرده است. مامی‌دانستیم که موقعیت امارات در این قرارداد از نظر مقایسه ظرفیت تولید فعلی با سطح تولید در بدترین شرایط قرار دارد، ولی قرارداد قرارداد است».

ظرفیت تولید نفت امارات روزانه 4 میلیون بشکه در روز است ولی تولید واقعی این کشور تا پایان 2020 تنها 2.59 میلیون بشکه در روز بود که در سال جاری میلادی تا 2.74 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. مبنای کاهش تولید امارات متوسط تولید آن در نوامبر 2018 است که از نظر وزیر نفت این کشور، عادلانه نیست.