سند سازگاری با کم آبی استان مرکزی در اجرا مشکل دارد
سند سازگاری با کم آبی استان مرکزی در اجرا مشکل دارد
اراک- دبیر شورای شهر اراک گفت: تاکنون ۴ استان گزارشات عملکردی دوره‌ای خود را در خصوص سند سازگاری با کم آبی ارائه داده‌اند ولی متأسفانه این سند به طور دقیق در استان مرکزی اجرا نشده است.

ایرج رضایی با اشاره به مشکل کم‌آبی و کمبود بارش‌ها در کشور بالاخص استان مرکزی اظهار کرد: سازگاری با کم آبی، نوعی «مدیریت تطبیقی» است که به پویایی سیستم‌های اقتصادی، طبیعی، سیاسی و اجتماعی توجه داشته و همواره در حال رصد آینده و آماده سازی ظرفیت‌های لازم برای مواجهه با شرایط جدید است.

به گزارش نبض‌انرژی،وی ادامه داد: هدف اصلی سازگاری با کم آبی، اطمینان از حصول تناسب هم زمانِ «توسعه» و «ظرفیت‌ها» است. در هر حال، توسعه نباید از ظرفیت‌های فراهم شده گذر کند و اگر توسعه بیشتری هدف‌گیری شده است، باید به تدریج ظرفیت‌های مورد نیاز آن فراهم و متعاقباً توسعه وقوع یابد.

دبیر شورای اسلامی کلانشهر اراک تصریح کرد: برنامه‌های سازگاری با کم آبی تمامی استان‌ها در دو فاز اول (۱۳۹۹ الی ۱۴۰۵) و دوم (حداکثر تا ۱۴۱۱) تهیه و برای اجرا به استان‌ها ابلاغ شده و کارگروه‌های استانی سازگاری با کم آبی بر اساس ساختار مشخص شده موظف به ارائه گزارش عملکرد در بازه‌های زمانی ۶ ماهه شده‌اند.

رضایی عنوان کرد: این سند سال گذشته در جلسه کارگروه ملی سند کم آبی به تصویب رسید و بر اساس این سند هدف‌گذاری انجام شده برای صرفه‌جویی برداشت از منابع آب زیرزمینی برای سازگاری با کم آبی، ۱۴.۵۱ میلیارد مترمکعب بوده است (۳۰ درصد کل برداشت‌های آب بخش‌های شرب، فضای سبز، صنعت و کشاورزی) که در کارگروه‌های سازگاری با کم آبی استان‌ها با صرفه‌جویی و اصلاح مصرف در حد ۹ میلیارد مترمکعب، در فاز اول و تا پایان برنامه هفتم توسعه (۱۳۹۹ – ۱۴۰۵) توافق شده و در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی مصوب شده است.

وی ادامه داد: هر چند تاکنون ۴ استان در کشور گزارشات عملکردی دوره‌ای خود را ارائه داده‌اند ولی متأسفانه این سند به طور دقیق در استان مرکزی اجرا نشده است.

دبیر شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به اینکه صدها میلیارد تومان برای ساخت تصفیه‌خانه هزینه می‌شود، عنوان کرد: بهره‌برداری اندک از پساب به‌دست آمده از آنها، خسارات بسیاری را به دنبال دارد.

رضایی در پایان بیان کرد: به‌جای استفاده از آب‌های زیرزمینی باید از ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بیشتر استفاده شود، همچنین راهکارهایی چون هوشمندسازی چاه‌ها، آبیاری مکانیزه و علمی، انسداد چاه‌های غیرمجاز و تعامل دستگاه‌های اجرایی استانی و شهرستانی یک ضرورت مهم در مبارزه با کم‌آبی است.