سازمان‌ها و نهادها نیروگاه‌ها را در اختیار وزارت نیرو قرار دهند
سازمان‌ها و نهادها نیروگاه‌ها را در اختیار وزارت نیرو قرار دهند
رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از همه نهادها و سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها خواست تا نیروگاه‌هایی که در اختیار دارند را برای حل بحران خاموشی‌ها به وزارت نیرو تحویل دهند.

فریدون حسنوند امروز چهارشنبه در جلسه فوق العاده کمیسیون انرژی که درباره خاموشی‌های مکرر برق برگزار شد، اظهار کرد: شرایط خاصی کشور برای قطعی برق به شدت موجب نگرانی مردم شده و این حق را باید به مردم داد در شرایط تابستان و موضوع کرونا و تنگناهایی که وجود دارد،  مردم تحمل این همه سختی و مشقت را ندارند.

به گزارش نبض‌انرژی،رییس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیر میان‌مدت  و بلندمدت گفت: کشور ظرفیت‌های مختلفی دارد که می‌تواند برای کمک به صنعت برق از آنها استفاده شود. به عنوان مثال امروز بعضی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها مانند وزارت نفت، پتروشیمی‌ها و صنایع دیگر دارای نیروگاه‌های برق هستند که این نیروگاه‌ها باید به طور کامل در اختیار وزارت نیرو قرار بگیرند.

وی ادامه داد: علاوه بر این بخشی از برق توسط بخش خصوصی و انرژی‌های تجدید پذیر تولید می شود. این امکان وجود دارد که حداقل ۳۰۰ مگاوات با انعقاد قرارداد توسط وزارت نیرو با این مجموعه ظرف حداکثر هفته آینده به مدار وارد شود. به گفته رییس کمیسیون انرژی مجلس موضوع دیگر در قطعی برق، بازسازی نیروگاه‌ها بوده که با تاخیر انجام شده و این مورد هم منجر به کاهش تولید شد.

حسنوند با بیان اینکه باید همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نیروهای مسلح، بیمارستان‌ها از ژنراتورهای برق خود استفاده کنند، گفت: این مورد سبب می‌شود از برق سراسری کمتر استفاده شود و مشترکین خانگی با کاهش خاموشی مواجه نشوند.

به گفته رییس کمیسیون انرژی حدود ۲ درصد از مصرف برق کشور در روشناییمعابر مصرف می‌شود که از وزارت نیرو خواسته شد که تکلیف این موضوع را هم روشن کند.

وی همچنین درباره قطع همزمان آب و برق در بعضی از مناطق گفت: در این زمینه مقرر شد کمیته مشترک از استانداران هر استان، سازمان برنامه بودجه، اداره مربوط به اداره برق، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی تشکیل شود و  همچنین خرید دیزل ژنراتور در دستور کار قرار بگیرد.

حسنونید با بیان اینکه خرید دیزل‌های ژنراتور سبب می شود به صورت موقت مشکل برق چاه‌های کشاورزی برطرف شود، گفت: برای صادرات برق باید اولویت داخل در نظر گرفته شود.

رییس کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: برخی از استان‌های جنوبی کشور مانند بوشهر، خوزستان، هرمزگان، بخشی از فارس، سیستان و بلوچستان و بخشی از ایلام و استان‌های گرمسیر حتما تعطیلی داشته باشند و دولت شهرهای قرمز کرونایی و روزهای پنجشنبه را تعطیل اعلام کند.

وی ادامه داد: باید مجوز تمام رمزارزها که از موضوعات جدی در مصرف برق به شمار می‌آیند،لغو شود و تا اطلاع ثانوی و حتی پس از شهریور نیز فعالیت نداشته باشند. زیرا تمام مشترکین پرمصرفی که بیش از 30 درصد غیرمتعارف افزایش مصرف داشته‌اند، احتمالا در حوزه تولید رمز ارز به صورت غیرمجاز فعال هستند.

حسنوند با اشاره به تصمیمی که توسط دادستان کل کشور و فرمانده کل سپاه گرفته شده است، گفت: مقرر شد بسیج به عنوان یک نیروی ضابط در کنار نیروی انتظامی با تولیدکنندگان رمزارزهای غیرمجاز برخورد کند و مراکز استخراج رمز ارزهای دارای مجوز نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل شود.

به گفته وی مجوزهای رمزارزهایی که توسط وزارت صمت داده شده فاقد مکان هستند یعنی اعلام نشده در چه مکانی فعالیت کنند که در این زمینه هم مقرر شد تمامی این جداول مشخص شوند و برخورد لازم توسط استانداری و شورای تامین صورت گیرد.

نشست فوق العاده کمیسیون انرژی مجلس برای بررسی علل خاموشی‌های اخیر و جلوگیری از تداوم آن امروز چهارشنبه با حضور «رضا اردکانیان» وزیر نیرو، «علی نیکزاد« نایب رییس مجلس، «فریدون حسنوند» رییس کمیسیون‌ انرژی و سایر اعضای کمیسیون به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.