رکوردشکنی قیمت بنزین در آمریکا
رکوردشکنی قیمت بنزین در آمریکا
همزمان با افزایش قیمت انرژی در جهان، قیمت بنزین در آمریکا به بالاترین سطح خود طی هفت سال گذشته رسید.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از تارنمای این شبکه خبری آمریکا، رانندگان آمریکایی احتمالاً باید منتظر افزایش بیشتر بهای انرژی دستکم تا پایان ماه اوت (شهریور) باشند. در حال حاضر متوسط بهای بنزین در سراسر کشور به ۳.۱۳ دلار در هر گالن رسیده است که بالاترین میزان در سال جاری است و نسبت به ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۹۹) ۴۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

تارنمای این شبکه خبری با اعلام اینکه افزایش بهای کنونی بنزین در هفت سال گذشته بی سابقه بوده است، افزود: ژانت مکگی سخنگوی انجمن اتومبیل آمریکا (AAA سازمان بیمه خودروی آمریکایی) در این خصوص گفت: انتظار نمی‌رود به‌زودی هزینه‌های سوخت کاهش یابد. وی که در گفت‌وگو با سی.بی.اس این سخنان را بر زبان می‌آورد، تاکید کرد: ما انتظار داریم از الان تا پایان ماه اوت ۱۰ تا ۲۰ سنت دیگر به بهای انرژی اضافه شود.

مکگی میانگین قیمت بنزین را در روز سه‌شنبه ۳.۱۳ دلار اعلام کرد که کمتر از ۳.۷۰ دلار در سال ۲۰۱۴ است. وی عامل اصلی افزایش بهای سوخت را افزایش قیمت جهانی نفت، بازگشایی مشاغل و کاهش محدودیت‌های کرونایی در بیشتر ایالات آمریکا و رشد سفرهای تابستانی دانست.

مکگی خاطرنشان کرد: اگرچه ممکن است بهای کنونی بنزین برخی را مجبور به‌صرفه جویی در سایر هزینه‌ها کند و یا مقصد سفر خود را چندان دور انتخاب نکنند، اما دستکم باید قیمت بنزین به ۳.۵ دلار یا بالاتر برسد تا سفرهای تابستانی متوقف شود. هرچند در حال حاضر هزینه بنزین در ایالت کالیفرنیا به عنوان پرجمعیت‌ترین ایالت این کشور ۴ دلار است.

کارشناسان دلیل عمده این وضعیت را افزایش بهای نفت می‌دانند ضمن آنکه همزمان اختلاف میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی بر سر افزایش تولید نفت توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش هم به این شرایط دامن زده است. درواقع عدم موفقیت اوپک و روسیه در دستیابی به توافق برای افزایش عرضه، بهای نفت خام برنت را به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه رسانده است، قیمتی که از سال ۲۰۱۸ بی سابقه بوده است.

انجمن اتومبیل آمریکا در پایان بیانیه خود از رانندگان خواست در صورت مواجه‌شدن با جایگاه‌های سوخت تعطیل که نشانه‌ای از کمبود سوخت است، آرامش خود را حفظ کنند. مکگی در این بیانیه توضیح داد که کمبود رانندگان تانکرهای انتقال سوخت یکی از دلایل تأخیر در تحویل بنزین است.

در ماه مه (اردیبهشت)، برخی رانندگان پس از حمله باج افزار به خط لوله کلونیال (اصلی‌ترین خط لوله انتقال سوخت در آمریکا) که آن را برای مدتی از تولید خارج کرد و منجر به کمبود سوخت و افزایش بهای انرژی در کشور شد، با تجمع در جایگاه‌های سوخت دست به احتکار زدند.