معاون راهبری شرکت برق حرارتی از طرح آب شیرین کن نیروگاه نکا بازدید کرد
معاون راهبری شرکت برق حرارتی از طرح آب شیرین کن نیروگاه نکا بازدید کرد
معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی کشور امروز سه‌شنبه از طرح آماده افتتاح آب شیرین‌کن نیروگاه شهید سلیمی نکا بازدید کرد.

ناصر اسکندی به عنوان نماینده وزیر نیرو امروز برای افتتاح طرح آب شیرین کن نیروگاه نکا به استان مازندران سفر کرد؛ طرحی که  به دلیل آنچه که حضور وزیر نیرو در نشست اضطراری با رئیس جمهوری نامیده شد، لغو گردید.

به گزارش نبض‌انرژی،بر اساس اعلام رسمی وزارت نیرو ، قرار بود امروز همزمان با هفته چهاردهم پویش « هرهفته_الف_ب_ایران » ۶ طرح صنعت آب و برق در پنج استان اصفهان، کرمان، خراسان جنوبی، مرکزی و مازندران با اعتبار هفت هزار و ۷۹۰ میلیارد ریال با حضور ویدیوکنفرانسی وزیر نیرو به بهره‌برداری برسد که به دلیل شرایط ویژه شبکه برق کشور و حضور وزیر نیرو در جلسه اضطراری ستاد مدیریت برق، لغو و به زمان دیگری موکول شد.

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی نیز پس از لغو برنامه به همراه مدیر عامل نیروگاه نکا از  طرح آب شیرین‌کن این شرکت بازدید کرد.

طرح آب شیرین کن نکا با سرمایه گذاری ۸۵۰ میلیارد ریالی آماده افتتاح شده است. این دستگاه ظرفیت تبدیل و تولید ۶ میلیون لیتر آب شور دریا را به آب شیرین دارد و با بهره برداری از آن وابستگی این نیروگاه به میلیون‌ها لیتر آب زیرزمینی دشت شرق مازندران قطع خواهد شد.

آب شیرینی که با افتتاح این طرح تولید می شود ، برای خنک کردن توربین های نیروگاه کاربرد دارد. تاکنون آب توربین های نیروگاه از سه حلقه چاه عمیق دشت نکا تامین می شد که سبب افت آب های زیر زمینی و نگرانی کشاورزان منطقه شده بود.

نیروگاه شهید سلیمی نکا متشکل از چهار واحد بخار هر یک با قدرت اسمی ‎ ۴۴۰ مگاوات، سیکل ترکیبی شامل ۲ واحد گازی با قدرت نامی ۳۷۵.۵ مگاوات و یک واحد بخار دیگر با قدرت ‎ ۱۶۰ مگاوات و همچنین ۲ واحد توربواکسپندر با قدرت نامی هر یک ۹.۵ مگاوات است و ۶ درصد برق کشور را تولید می‌کند.

این نیروگاه در ساحل دریای خزر در حدود ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان نکا واقع است. نیروگاه شهید سلیمی  در سال ۱۳۵۸ تکمیل و بهره برداری شد و یکی از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و از بزرگترین تولید کننده برق کشور با حدود ۴۰ سال عمر شناخته می شود.