عربستان برابر امارات در توافق اوپک پلاس عقب نشست
عربستان برابر امارات در توافق اوپک پلاس عقب نشست
عربستان سعودی از مخالفت با امارات در توافق اوپک پلاس عقب‌نشینی کرد.

وزیر انرژی عربستان سعودی در مخالفت با امارات متحده عربی، تولیدکننده نفت خلیج فارس، برای توافق پیشنهادی اوپک پلاس عقب‌نشینی کرد و خواستار سازش برای تأمین توافق هنگام تشکیل جلسه مجدد گروه در روز دوشنبه شد. جنجال نادری بین هم پیمانان که منافع ملی آنها به شدت متفاوت شده، رخ داده، در حالی که مصرف کنندگان می خواهند نفت خام بیشتری را برای کمک به بهبودی جهانی از همه گیری COVID ۱۹در نظر بگیرند.

روز جمعه به گفته منابع، اوپک پلاس، به افزایش ۲ میلیون بشکه در روز تولید از ماه آگوست تا دسامبر ۲۰۲۱ و تمدید کاهش ها تا پایان سال ۲۰۲۲ رأی داد، اما اعتراض های امارات متحده عربی مانع توافق شد. وزیر انرژی عربستان سعودی عبدالعزیز بن سلمان گفت: مساله اساسی تمدید است. وی با اشاره به عدم اطمینان از روند همه گیری و تولید ایران و ونزوئلا، گفت: با حفظ قدرت واکنش به تحولات آینده، باید تعادل خود را حفظ کنید تا وضعیت فعلی بازار را رفع کنید اگر همه بخواهند تولید خود را افزایش دهند، باید تمدید صورت گیرد.

به گزارش نبض‌انرژی،امارات متحده عربی گفت که از افزایش تولید از ماه آگوست حمایت می کند اما تصمیم گیری برای تمدید پیمان عرضه را به جلسه دیگری موکول می کند. این گزارش گفت: میزان تولید پایه، مرجعی است که هرگونه کاهش از آن مرجع محاسبه می شود که باید برای هر گونه تمدیدی بررسی شود. این وضعیت می تواند برنامه های پمپاژ بیشتر نفت را تا پایان سال جاری به تاخیر اندازد.

وزیر انرژی عربستان گفت: طی ۱۴ ماه گذشته تلاش های زیادی صورت گرفت که نتایج خارق العاده ای به همراه داشت و مایه شرمساری است که این دستاوردها را حفظ نکنید. برخی سازش ها و برخی عقلانیت ها ما را نجات خواهند داد. وی افزود: ما به دنبال راهی برای متعادل کردن منافع کشورهای تولید کننده و مصرف کننده و به طور کلی ثبات بازار هستیم، به ویژه هنگامی که به دلیل کاهش ذخایر موجود، کمبودهایی مورد انتظار است.

در پاسخ به کاهش تقاضای نفت ناشی از همه گیری COVID-۱۹، سال گذشته اوپک پلاس توافق کرد که تولید خود را از ماه می ۲۰۲۰ تقریبا ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهد، با برنامه ریزی برای حذف این کاهش ها تا پایان ماه آوریل ۲۰۲۲. در حال حاضر کاهش حدود ۵.۸ میلیون بشکه در روز است. منابع اوپک پلاس گفتند که امارات متحده عربی ادعا می کند که در ابتدا تولید پایه‌اش بسیار کم بوده، اما اگر این توافق در آوریل ۲۰۲۲ پایان یابد، تحمل می کند. امارات متحده عربی برنامه های عظیمی دارد و میلیاردها دلار برای تقویت آن سرمایه گذاری کرده است.