مذاکرات اوپک پلاس به تعویق افتاد
مذاکرات اوپک پلاس به تعویق افتاد
جلسه کمیته مشترک وزارتی نظارت بر قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس به تعویق افتاد تا کشورها زمان بیشتری برای توافق قبل از این اجلاس حساس داشته باشند.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از بلومبرگ، اوپک و متحدانش مذاکرات مقدماتی را به تعویق انداختند تا کشورها زمان بیشتری برای توافق قبل از این اجلاس حساس داشته باشند.

این ائتلاف به رهبری عربستان و روسیه در حال بررسی ادامه افزایش عرضه نفت به دنبال بهبود تقاضا از بحران کروناست.

مسکو پیشنهاد افزایش تولید را داده است ولی ریاض یک رویکرد تدریجی را ترجیح می‌دهد. این اولین بار نیست که رهبران اوپک پلاس با دو موضع متفاوت وارد جلسه می شوند تا به یک توافق برسند.

با افزایش قیمت نفت به بالاترین رقم طی دو سال گذشته یعنی بالاتر از 75 دلار در هر بشکه، تحلیلگران انتظار دارند این ائتلاف بخشی از کاهش تولیدی را که از سال گذشته اعمال کرده به بازار بازگرداند. انتظار می رود به طور متوسط 550 هزار بشکه در روز به تولید نفت اوپک پلاس اضافه شود.

قرار بود کمیته مشترک وزارتی نظارت بر قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس است که از 23 کشور تشکیل شده در روز چهارشنبه برگزار شود ولی حالا این کمیته در روز پنجشنبه یعنی همان روز اجلاس اصلی برگزار خواهد شد.

روسیه که به نظر می‌رسد با فشار بودجه کمتری نسبت به متحدان خود در خاورمیانه روبروست، از ائتلاف اوپک پلاس خواسته اجازه افزایش تولید را بدهد و طبق گفته برخی نمایندگان، ریاض هم موضعی همانند مسکو دارد.

عبدالعزیز بن سلمان وزیر نفت عربستان طی ماه های اخیر به طور مداوم از اوپک و متحدانش خواسته رویکردی محتاطانه در افزایش تولید داشته باشند.

این اولین بار طی سال‌های اخیر نیست که ائتلاف اوپک پلاس مجبور شده برای خریدن زمان جلسات خود را به تعویق بیندازد. اختلافات نظر مشابهی بین ریاض و مسکو در دسامبر 2020 باعث به تعویق افتادن دو روزه جلسه اوپک پلاس شد ولی در نهایت توانستند برای افزایش نسبی تولید به توافق برسند.