تولید ۱۱۰۰ مگاوات برق در قشم
تولید ۱۱۰۰ مگاوات برق در قشم
مشاور رئیس جمهور در امور مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: در تاریخ قشم، برق تولید نمی‌کردیم هفته آینده ۱۱۰۰ مگاوات برق تولید خواهیم کرد.
 حمیدرضا مومنی مشاور رئیس جمهور در امور مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در نشست شورای مدیران کل امور مجلس وزارتخانه ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های نظارتی ضمن تبریک هفته قوه قضاییه گفت: مناطق آزاد در دنیا با چند استراتژی مشخص می‌شود که با هدف توسعه ارتباط با دنیای خارجی ایجاد شده است. در کشور‌ها چند مناطق آزاد نیاز است و نکات کلیدی در استفاده از آن‌ها وجود دارد. مناطق آزاد باعث افزایش امور اقتصادی می‌شود. در کشور مناطق آزاد ایجاد شد، اما چند نکته منفی داشت.
او بیان کرد: در سال ۷۲ مناطق آزاد کیش راه اندازی شد و قوانین و مقررات خاصی برای آن گذاشتند و اهدافی را هم برای آن تعیین کردند، که شامل استفاده از ظرفیت داخلی، ایجاد اشتغال و توسعه منطقه‌ای و تولید است.
به گزارش نبض‌انرژی،مومنی تشریح کرد: یک کار آسیب شناسی در قشم شروع کردیم و دلایل عدم موفقیت مناطق آزاد را در ۳ منطقه بررسی کردیم؛ توفیق مناطق آزاد در تمام دنیا یک توفیق فرامنطقه‌ای است. از ابتدا اشکالات اساسی داشتیم که یکی از آن‌ها این بود در وسط شهر منطقه آزاد زدیم، در حوزه زیر ساخت‌ها تعیین و تکلیف نکردیم.

مشاور رئیس جمهور در امور مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: هیچ منطقه آزادی در دنیا نداریم که دولت در آن وارد نشود، هیچ بخش خصوصی وظیفه سرمایه گذاری در زیر ساخت ندارد، یک اشکال عمده این است که ساختار مالی، تشکیلاتی و برنامه‌ای مشکل دارد. هیچ کدام از مناطق آزاد طرح جامع ندارند و نیاز است بازبینی شوند.
او گفت: چون زیرساخت نداریم در اداره مناطق آزاد به مشکل برخورده ایم؛ در حوزه کشتیرانی دیگر نمی‌توانیم سوختی استفاده کنیم که فسیلی است. در دولت اشکالات جدی وجود دارد؛ ۱۴ عضو شورای عالی داریم که تعدادی موافق مناطق آزاد هستند و تعدادی مخالف و تعدادی ممتنع هستند.
او ادامه داد: بعضی از مصوبات دولت خلاف قانون است؛ ۸ منطقه آزاد داریم و ۷۲ منطقه ویژه داریم. بیش از ۸۰ درصد تجارت در کشور دست مناطق آزاد است و اگر نتوانیم مدیریت کنیم به مشکل جدی بر خواهیم خورد.

بزرگترین اشتباه در مناطق آزاد، فروش زمین بود

مشاور رئیس جمهور در امور مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: امروز اگر بخواهیم در حوزه زیرساخت‌ها وضعیت را اصلاح کنیم باید ۵ هزار میلیارد تومان هزینه کنیم. اعتقاد داریم که بزرگ‌ترین اشتباه در مناطق آزاد فروش زمین است. اگر انتظار داریم مناطق آزاد اقتصادی داشته باشیم نیاز به بازبینی دارد.
مومنی گفت: دنبال این هستیم موانع را برداریم و اولین اقدام این بود که مشکلات مناطق را برداریم که پس از بررسی‌ها ۱۸۲ مشکل مشخص شد. اگر بخواهیم قانون را بر اساس مصوبات ۶ ماه بگذرد و پیشنهادات به کمیسیون اقتصادی مجلس برسد و می‌توان گفت در ۶ ماه دوم سال رفع مشکلات انجام خواهیم داد.
او تشریح کرد: قانون مناطق آزاد باید اصلاح شود، اگر این اتفاق نیوفتاد کار کرد مناطق آزاد مفید نخواهد بود؛ اعتقاد داریم اگر اصلاحات رفع نشود باید آن‌ها را جمع کنیم.
مومنی گفت: اگر قرار است این رویه ادامه پیدا کند باید مشکلات را رفع کنیم، اکنون برای تصویب برنامه هفتم توسعه مقدماتی انجام شده است. بحث اصلاحات امتیازات مناطق آزاد است که می‌تواند در حوزه رقابتی مفید باشد. در ۵ سال گذشته داشتن ویزا مفید نیست و نمی‌توان آن‌را یک مزیت تلقی کرد.
مشاور رئیس جمهور در امور مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: به استناد اسنادی که داریم، اقداماتی در دولت روحانی انجام شده که در کل سابقه مناطق آزاد بی سابقه بوده است. در تاریخ قشم وجود منطقه آزاد قشم برق تولید نمی‌کردیم و برای اولین بار در  هفته آینده ۱۱۰۰ مگاوات برق تولید خواهیم کرد.
او گفت: در حوزه گردشگری فعالیت‌ها ۴ برابر شد، توانستیم فولاد تولید کنیم و مسایل مربوط به تولید پتروشیمی را سهولت ببخشیم. در حوزه لجستیک کار‌های جدی انجام شده و اقتصاد ۱۰ میلیاردی را در نظر گرفته ایم.  در حوزه صادرات با مثبت شدن تراز تجاری موفق بوده ایم. در حوزه دانش بنیان اقدامات خیلی مثبتی انجام شده است.