بنزین در ۱۴۰۰ گران می‌شود؟
بنزین در ۱۴۰۰ گران می‌شود؟
نامزدهای اصولگرای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ و بالاخص ابراهیم رئیسی بارها به موضوع یارانه پنهان اشاره کرده و گفتند که تصمیم دارند کسری بودجه کشور را با حذف یارانه‌های پنهان جبران کنند.

یارانه‌های پنهانی که گفته می‌شود بخش عمده آن در حامل‌های انرژی نهفته است و موجب شکاف قیمت انرژی در ایران و جهان شده است.

به گزارش نبض‌انرژی،این موضوع در حالی رخ می‌دهد که دولت دوازدهم، هم پیش از این تلاش کرد کسری بودجه خود را با افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸، رفع کند. تصمیمی که البته بسیار حاشیه‌ساز شد و تا همین اواخر در مناظرات ریاست‌جمهوری هیچ‌کس مسئولیت آن را به عهده نمی‌گرفت و عبدالناصر همتی، کاندیدای نزدیک به جریان میانه‌رو آن را تصمیمی حاکمیتی خواند که در شورای عالی سران سه قوه گرفته شده است اما آیا ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور دولت سیزدهم با نیت حذف یارانه‌های پنهان دوباره قیمت سوخت را افزایش می‌دهد؟

داود سوری، اقتصاددان درباره این موضوع می‌گوید: پیش‌ببینی می‌شود دولت از طرق فروش اوراق و افزایش مالیات‌ها کسری بودجه را جبران کند.

این اقتصاددان، به مشکلاتی که با افزایش قیمت بنزین به وجود آمد اشاره می‌کند و می‌گوید: وضعیت معیشتی مردم این اجازه را به دولت سیزدهم نمی‌دهد و این تصمیم بعید به نظر می‌رسد.

در این میان برخی از اعضای کمیسیون انرژی، مجلس هم پیش از این گفته‌اند که نمایندگان فعلا تصمیمی برای موضوع افزایش قیمت بنزین نگرفته‌اند و برای تصمیم‌گیری در این زمینه وضعیت معیشتی مردم را مد نظر قرار می‌دهند.

حالا با توجه به آینده مبهم برجام و احتمال کاهش درآمدهای نفتی ایران، باید دید که دولت سیزدهم قرار است از چه راهی کسری بودجه را تامین کند و آیا کابینه جدید، تصمیمی مبنی بر گران کردن دوباره حامل‌های انرژی می‌گیرد یا نه؟