دستورالعمل های اجرایی هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق
دستورالعمل های اجرایی هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان اصفهان ضمن توصیه مشترکین توزیع برق استان به مدیریت و صرفه جویی در مصرف برق به بیان دستورالعمل های اجرایی هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق پرداخت.

امیر رمضانی با اشاره به اینکه اولین روز از هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق، «مدیریت مصرف آب، برق و خانواده» نامگذاری شده اظهار کرد: مهمترین هدف از اختصاص دادن نام اولین روز این هفته به خانواده، فراهم کردن زمینه مشارکت خانواده ها در مدیریت مصرف و افزایش نقش زنان در اصلاح الگوی مصرف بوده است.

وی تقدیر از مشترکان کم مصرف خانگی و کشاورزی آب و برق و معرفی آنها به رسانه ها، دعوت از کودکان، نوجوانان و جوانان در امر ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب در قالب برنامه های ویژه کودکان و نوجوانان در صدا و سیما و همچنین نصب پیام های هشداردهنده و آگاهی بخش در  مراکز  رفت و آمد مردم با موضوع صرفه جویی در مصرف را از جمله فعالیت های روز نخست این هفته نام برد.

به گزارش نبض‌انرژی،رمضانی با بیان اینکه دومین روز از هفته مدیریت مصرف آب و برق به« افکار عمومی و رسانه» اختصاص یافته افزود: استفاده گسترده تر از ظرفیت وسایل ارتباط جمعی و شبکه های اجتماعی به منظور افزایش آگاهی عمومی و بالابردن سطح دانش مصرف کنندگان آب و برق نسبت به محدودیت منابع و تشریح محدودیت ها و معضلات کشور در خصوص میزان دسترسی به آب و برق و ضرورت بسیج همگانی برای بهره گیری از فناوری و تجهیزات کاهنده و بهینه ساز مصرف از جمله اهداف این روز است.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان اصفهان برگزاری جلسه هماهنگی مشترک در قالب شورای انسجام بخشی استان با مدیران شبکه های استانی را از جمله فعالیت هایی شمرد که در روز دوم تیر ماه از سوی این شرکت انجام شد و گفت: این جلسه به منظور سیاستگذاری در زمینه نحوه تولید و پخش برنامه های مرتبط با مدیریت بهینه مصرف آب با رعایت پروتکل های بهداشتی ویروس کرونا برگزار شد.

وی در ادامه افزود: البته در این روز آمار و  اطلاعات وضعیت منابع آب و برق نیز به رسانه ها ارسال شد.

وی افزود: «مدیریت مصرف آب و برق، صنعت، سازمان های عمومی و مؤسسات خصوصی» عنوان سومین روز از این هفته است که به گفته رمضانی، تبیین نقش تولیدکنندگان تجهیزات کاهنده مصرف در توسعه فناوری های کاهنده مصارف آب و انرژی، تشریح ضرورت توسعه صنایع و بهره برداری از معادن متناسب با ظرفیت های منابع آبی و انرژی کشور و تبیین نقش سازمان ها و مؤسسات در اعمال رویه های صحیح مصرف آب و انرژی در تأسیسات و ساختمان و… مهمترین اهدافی است که در این روز دنبال شد.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان اصفهان اظهار کرد: شرکت توزیع برق استان اصفهان برای رسیدن به اهداف نامبرده، فعالیت هایی از جمله معرفی تولیدکنندگان تجهیزات کاهنده مصرف انرژی و ارائه محصولات تولیدی آنها، تقدیر از صنایع، سازمان ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی که به طور مؤثر مصارف خود را کاهش داده اند و ارسال اطلاعات مفید و کاربردی درمورد شیوه های بهره وری مناسب در مصرف انرژی به صنایع را انجام داده است.

وی در ادامه افزود: در روز چهارم یعنی روز «مدیریت مصرف آب و برق و آموزه های دینی»  نیز با انجام فعالیت هایی نظیر گنجاندن مفاهیم مرتبط با مصرف بهینه انرژی در برنامه های مذهبی رسانه های جمعی و اطلاع رسانی درمورد فرهنگ لزوم پرهیز از اسراف در قالب مفاهیم دینی در تبلیغات محیطی، اهدافی همچون تبیین اهمیت صحیح مصرف کردن و پرهیز از اسراف از منظر تعالیم دینی و معرفی شیوه های صحیح مصرف با اتکا به تعالیم دینی مدنظر است.

رمضانی با بیان اینکه تشویق و ترغیب دستگاه های خدمات رسانی شهری و روستایی به کاهش مصارف آب و انرژی یکی از اهداف اختصاص پنجمین روز هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق به «خدمات شهری و روستایی و جلب مشارکت های مردمی وخیرین» است، ادامه داد: تشویق و ترغیب مردم و خیرین برای سرمایه گذاری به منظور توسعه و بهبود زیرساخت های تولید و انتقال و توزیع آب و انرژی و جلب مشارکت صنایع و صاحبان منابع مالی در انجام مسئولیت اجتماعی در حوزه آب و انرژی با اجرای برنامه های فرهنگی از دیگر اهداف این روز است.

وی گفت: برگزاری نشست های مشترک با مسئولین خدمات شهری و روستایی به منظور ترغیب آنان برای کاهش مصارف آب و برق، معرفی و تقدیر از خیرین در حوزه های آب و انرژی، معرفی طرح های اجراشده با مشارکت مردم در رسانه ها و یا در قالب بروشور و آگهی تلویزیونی و رادیویی، معرفی تجربیات موفق مشارکت مردم در رسانه ها و انتشار همگانی این تجربیات به ویژه در فضای مجازی از جمله فعالیت هایی است که شرکت توزیع برق استان اصفهان بنا به گفته مدیر روابط عمومی این شرکت در روز پنجم تیر ماه انجام می دهد.

رمضانی افزود: ششمین روز از هفته صرفه جویی «مدیریت مصرف آب و برق، غذا، منابع طبیعی و حفظ محیط زیست» نامیده شده تا بتوان با انجام اموری از جمله برپایی ایستگاه های اطلاع رسانی و پخش پیام های هشداردهنده در سطح شهرها و روستاها و برگزاری میزگرد تلویزیونی با حضور مسئولان استان، سازمان حفاظت محیط زیست و اساتید دانشگاه های علوم پزشکی استان و… به نوعی به تشریح نقش آب و انرژی در امنیت غذایی، تشریح نقش منابع طبیعی در توسعه اقتصادی جوامع و ضرورت حفظ محیط زیست بر ای بقا و تداوم تمدن بشری پرداخت.

این مقام مسئول بیان داشت: آخرین روز از هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق به «اقتصاد و حقوق شهروندی» اختصاص یافته تا با اطلاع رسانی در خصوص قیمت آب، برق و قیمت تمام شده آنها در مقایسه با سایر کشورها، ارزش اقتصادی آب و برق برای مردم تشریح شود.

رمضانی در این زمینه نیز با بیان اینکه نصب و انتشار پیام های مرتبط در اماکن عمومی از جمله فعالیت هایی است که در روز هفتم صورت می گیرد گفت: در این روز قصد داریم با برگزاری میزگردهای رسانه ای و تهیه و انتشار اینفوگرافی و موشن گرافی در فضای مجازی و فضای عمومی به تشریح نقش و ارزش اقتصادی کاهش مصرف در حفظ منابع و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، لزوم رعایت قانون از سوی همگان، اطلاع رسانی در خصوص انواع جرایم و تخلفات در بخش آب و برق و تشریح و تدوین راهکارهای رفع موانع حقوقی و فانونی در اجرای طرح های آب، فاضلاب و انرژی بپردازیم.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان اصفهان در ادامه ضمن توصیه مشترکین این شرکت به مدیریت و صرفه جویی در مصرف برق گفت: سرویس به موقع تجهیزات سرمایشی، روشنایی و سایر تجهیزات برقی، نصب سایبان روی کولرها به منظور جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب، استفاده بهینه و حداکثری از روشنایی طبیعی در روز، تنظیم ترموستات کولر در دمای آسایش (25 درجه) و استفاده از وسایل برقی با برچسب انرژی A  از جمله مواردی است که نقش بسزایی در کاهش مصرف برق دارد.

رمضانی همچنین تأکید کرد: عدم استفاده از وسایل پرمصرف در ساعات اوج مصرف و به کارگیری آن در ساعات اولیه صبح علاوه بر کاهش هزینه برق مصرفی، باعث پایداری شبکه های برق می شود.

 با فرارسیدن روزهای گرم سال در فصل تابستان، صرفه جویی و مدیریت مصرف آب و انرژی اهمیت بسیاری پیدا می کند. از همین رو سال هاست که اول تا هفتم تیرماه هر سال، هفته صرفه‌جویی در مصرف «آب» نام گذاری می‌شود. اما با توجه به اینکه امسال دمای هوا زودتر از معمول به گرمای تابستان نزدیک شده است، صرفه‌جویی در مصرف برق نیز مورد توجه جدی قرار گرفته و به همین دلیل در سال جاری به منظور لزوم صرفه‌جویی در مصرف این انرژی، هفته اول تابستان با نام هفته صرفه‌جویی در «آب و برق» نامگذاری شده است.