هفت حلقه چاه برای تامین آب شهر کرمانشاه وارد مدار می‌شود
هفت حلقه چاه برای تامین آب شهر کرمانشاه وارد مدار می‌شود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به تنش آبی شهر کرمانشاه در سال جاری گفت: به زودی آب هفت حلقه چاه جدید در راستای جبران کمبود آب شرب شهر کرمانشاه وارد مدار می‌شود.

«علیرضا کاکاوند» روز شنبه با اشاره به خشکسالی بی‌سابقه استان کرمانشاه در ۵۰ سال گذشته و کاهش بارش ۱۸۹ میلیمتری باران در استان افزود: با توجه به خشکسالی موجود قاعدتا باید مصرف آب کاهش یابد اما تابستان و افزایش دمای هوا سبب افزایش ۱۲ درصدی مصرف آب در شهر کرمانشاه شده و به همین خاطر برای جبران کمبود آب شرب در تلاش هستیم در تیرماه آب هفت حلقه چاه جدید را وارد مدار آب شرب این شهر کنیم.

به گزارش نبض‌انرژی،او در ادامه گفت: تامین بلند مدت آب شرب شهر کرمانشاه از سد گاوشان پیش بینی شده که قرار بود در سال ۹۴ پروژه انتقال آب آن به بهره برداری برسد که متاسفانه تا به حال این امر محقق نشده است، هرچند در این خصوص قول های مساعدی درباره راه اندازی اضطراری تصفیه خانه شهر به این شرکت داده شده که اگر عملی شود بخش عمده ای از مشکلات آب شهر کرمانشاه رفع خواهد شد.

کاکاوند یکی دیگر از مشکلات اساسی شهر کرمانشاه را مخازن آب اعلام کرد و گفت: برای شهر کرمانشاه با جمعیت یک میلیون نفری نیاز به مخازنی با حجم ۲۵۰ هزار متر مکعب  است اما در حال حاضر ۱۲۹ هزار متر مکعب حجم مخازن وجود دارد در واقع شرکت آب و فاضلاب استان با نصف ظرفیت مخازن، آب شهر را مدیریت می کند، بنابراین یکی از مشکلات همین بحث حجم مخازن است که تقاضا داریم شرکت آب منطقه ای استان هرچه سریعتر به ساخت مخازن اقدام کند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه همچنین یکی دیگر از مشکلات اساسی این شرکت را آبیاری باغ ها و فضای سبز با آب شرب عنوان کرد و از شهرداری و شهروندان خواست در راستای صرفه جویی و جبران کمبود آب شرب از آبیاری فضای سبز با آب شرب خودداری کنند و اگر به آب برای فضای سبز و باغ نیاز دارند با مراجعه به این شرکت از آب تصفیه شده استفاده کنند.

او  از شهروندان خواست الگوی مصرف آب شرب که سقف آن ۱۵ متر مکعب در ماه است را رعایت کنند و گفت: مشترکانی که بتوانند در ماه پنج متر مکعب معادل پنج هزار لیتر آب مصرف کنند، تعرفه آب برای آنها رایگان حساب می شود.

کاکاوند سرانه مصرف آب شرب در شهر کرمانشاه را ۵۳ لیتر بیشتر از میانگین کشوری یعنی ۲۲۳ لیتر در شبانه‌روز اعلام کرد و افزود: این سرانه در کشور ۱۷۰ لیتر و در دنیا ۱۵۰ لیتر است.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه ۵۴۰ هزار مشترک آب دارد که از این تعداد بیش از ۳۰۰ هزار مشترک مربوط به کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه است.