تعامل بیشتر بخش خصوصی و دولتی در جهت شناسایی فرصت‌های توسعه
تعامل بیشتر بخش خصوصی و دولتی در جهت شناسایی فرصت‌های توسعه
مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت نیرو گفت: تعامل بیشتر بخش خصوصی و دولتی در جهت شناسایی فرصت‌ها و رفع چالش‌های موجود تاثیرگذار است.

به‌گزارش نبض انرژی، “صدیقه ببران” پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در نشست وزیر نیرو با فعالان بخش خصوصی با عنوان فرصت‌ها و چالش‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران افزود: با توجه به اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر و اشتیاق بخش خصوصی در این حوزه، برگزاری این نشست‌ها در تعامل بیشتر بخش خصوصی و دولتی در جهت شناسایی فرصت‌ها و رفع چالش‌های موجود تاثیرگذار خواهد بود.
وی با اشاره به استقبال بازدیدکنندگان، علاقه‌مندان و به‌ویژه سفرای کشورهای مختلف از این نمایشگاه افزود: در این نمایشگاه که به همت 62 شرکت داخلی و 9 شرکت خارجی برگزار شد، تعداد 6 کشور چین، اتریش، آلمان، استرالیا، هلند و ترکیه در غرفه‌های جداگانه، جدیدترین دستاوردهای خود در این زمینه را عرضه کردند.
ببران اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری و صرفه‌جویی انرژی طی روزهای دوم تا پنجم اسفندماه میزبان علاقه‌مندان و فعالان این حوزه بود و امروز در آخرین روز برگزاری این رویداد هستیم.
در ادامه این نشست، فعالان بخش خصوصی انرژی‌های تجدیدپذیر، پیشنهادها، مسایل و مشکلات خود را با وزیر نیرو، مدیرعامل توانیر و رئیس سازمان ساتبا در میان گذاشتند.
“اکبر ادیب‌فر” از انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران گفت: در زمینه عوارض تجدیدپذیر شش تا هفت گام وجود دارد تا عوارض 8 درصدی از قبوض پرداختی برق از خزانه به توانیر و بازگشت مجدد به خزانه و از آنجا پس از تفکیک به شرکت‌های مرتبط پرداخت شود.
وی پیشنهاد کرد، مشکل پرداخت عوارض از طریق سازمان برنامه و بودجه در سال 98 برطرف و در پرداخت مبالغ تسریع شود.
ادیب‌فر با اشاره به میزان تخصیص شرکت توانیر در سال 96 و 97 گفت: لازم است منابع تجدیدپذیر و روستایی از یکدیگر منفک شوند؛ به‌دلیل اینکه بالغ بر 40 درصد از پرداخت شرکت توانیر پس از تفکیک سازمان برنامه و بودجه در بهمن و اسفند انجام می‌شود. سال گذشته به‌دلیل تخصیص دیرهنگام مبالغ، فرصت دریافت مبالغ از سازمان برنامه و بودجه برای ما فراهم نشد.
“داوود مددی” نیز از انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، تجدیدنظر در چرخه معیوب پرداخت که موجب شده شش ماه مطالبات این مجموعه به تاخیر بیفتد را خواستار شد.
وی با اشاره به موضوع بهای پایین انرژی افزود: در شرایط فعلی، سرمایه‌گذاری‌ها به ارز و فروش به ریال انجام می‌شود و بر همین اساس اغلب سرمایه‌گذاران در 5-4 سال اخیر در پرداخت اقساط جذب خارجی یا صندوق توسعه ملی که باید با ارز یا نرخ معادل صورت گیرد، دچار مشکل شده‌اند.
مددی با اشاره به مطالعات انجام شده افزود: پیش از این، انرژی فسیلی 1200 دلار پر کیلووات هزینه داشت و اکنون تکنولوژی آن را به 850 یورو رسانده است. در بخش انرژی بادی از 1600 یورو به 1300 یورو کاهش یافته و در بخش پسماند 4800 یورو پر کیلووات هزینه سرمایه‌گذاری داریم، اما قیمت برق تغییر نکرده است. اکنون قیمت‌های خرید تضمینی در بخش خورشیدی 58 درصد، در بادی 64 درصد و در بخش پسماندسوز 66 درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: بر این اساس، قیمت‌هایی را با کمک ساتبا از جمله برای خورشیدی 854 تومان و 2 ریال، بادی 874 تومان و 2 ریال و پسماندسوز 1628 تومان و 5 ریال بر مبنای نرخ ETS آن زمان تعیین و پیشنهاد کرده‌ایم.
در ادامه، “محمد حسن غفوری”، عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر نیز حیات این بخش را وابسته به تعرفه‌های فروش برق دانست و عوارض 8 درصدی قبوض برق را رقمی مناسب اما ناکارآمد عنوان کرد.
وی درخصوص نتیجه طرح مشترک انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با انجمن انرژی بادی با موضوع اصلاح یارانه انرژی افزود: یارانه از ورودی نیروگاه‌ها حذف و به خروجی نیروگاه‌ها تعلق گیرد.

این خبر تکمیل می‌شود..

  • منبع خبر : وزارت نیرو