تاکید «تاکایف» بر ضرورت توسعه صنعت گاز در قزاقستان
تاکید «تاکایف» بر ضرورت توسعه صنعت گاز در قزاقستان
رئیس جمهور قزاقستان با اشاره به عدم توسعه صنعت گاز در این کشور از مقامات فعال در حوزه انرژی خواستار تحول کیفی در این زمینه شد.

به گزارش نبض‌انرژی،«قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در نشست مجازی با حضور وزیر انرژی، رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی «صندوق رفاه ملی»، استانداران و رئیس شرکت استخراج نفت و گاز «تنگیز شورایل» این کشور موضوع وضعیت صنعت گاز و ضرورت تنوع بخشی به آن را مورد بحث و بررسی قرار داد.

تاکایف تاکید کرد که مدل سازی موجود توسعه و مدیریت صنعت گاز قزاقستان نتایج مطلوبی را به همراه ندارد و نیازمند تحول کیفی است.

وی ادامه داد: طی 30 سال اخیر اکتشاف و استخراج معادن به صورت عمده به بخش نفت تعلق گرفته و در اکتشاف و توسعه میادین گازی در کشور و در دریای خزر عملا هیچ موفقیتی حاصل نشده است. بنابراین بحث توسعه منابع گاز از طریق اکتشافات زمین شناسی برای دولت و صندوق رفاه ملی به یک اولویت تبدیل خواهد شد.

تاکایف با بیان این نکته که «افزایش جذابیت سرمایه گذاری در این بخش یکی از زمینه‌های مهم فعالیت خواهد بود»، تاکید کرد: سیستم فعلی به گونه‌ای عمل می‌کند که استخراج کنندگان علاقه خاصی به افزایش تولید گاز و ساخت واحدهای پردازش گاز ندارند. بنابراین لازم است تا دولت فعالیت‌های خود جهت جلب سرمایه گذاری روی این بخش را تشدید کند.

وی گفت: در این زمینه شرکت «ترانس گاز قزاقستان» به عنوان یک شرکت ملی فعالیت کرده و تمام امور مربوطه از اکتشافات زمین شناسی گرفته تا فروش محصولات نهایی به آن تعلق می‌گیرد.

تاکایف به دولت دستور داد که اعطای چنین حقی به این شرکت را در دستور کار خود قرار دهد.

در سال  2020 در قزاقستان 55.2 میلیارد مترمکعب گاز استخراج شده و این کشور قصد دارد در سال جاری میلادی استخراج آن را تا به 55.8 میلیارد متر مکعب افزایش دهد.