مصرف برق ۱۵ درصد افزایش یافت / احتمال قطعی برق چقدر است؟
مصرف برق ۱۵ درصد افزایش یافت / احتمال قطعی برق چقدر است؟
سخنگوی صنعت برق گفت: شرایط سختی برای تامین برق داریم، لازم است همه مشترکان رعایت کنند و در ساعات اوج مصرف (12تا 18 ) از وسایل پرمصرف استفاده نکنند، کولرهای گازی روی دمای 25 درجه و کولرهای آبی را روی دور کند تنظیم کنند، اطلاع‌رسانی جداول خاموشی هم اعلام می‌شود، تا مردم بتوانند پیش‌بینی لازم را داشته باشند.

مصطفی رجبی‌مشهدی با اعلام اینکه بیشترین رقم مصرف برق در سال جاری 60 هزار و 464 مگاوت و مربوط به روز چهارشنبه 26 خرداد ماه است، اظهار داشت: نسبت به سال قبل تقریبا 7.19 درصد رشد اوج مصرف و آنهم قبل از ورود به فصل تابستان را شاهدیم و این در حالی است که اوج مصرف سال قبل روز یکم تیر بود.

به گزارش نبض‌انرژی،وی با بیان اینکه احتمال می‌دهیم امروز نیاز مصرف از 60 هزار مگاوات عبور کند، تاکید کرد:  لازم است مردم به هشدارهای کاهش مصرف توجه کنند تا در تامین برق مشکلی ایجاد نشود.

مصرف برق 15 درصد افزایش یافت

سخنگوی صنعت برق گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون مصرف برق کشور بیش از 15 درصد افزایش پیدا کرده است، در حالی که به طور نرمال هر سال 5 درصد افزایش مصرف داریم اما این میزان امسال سه برابر شده است.

دمای هوا، صنعت و رمزارزها مصرف برق را سه برابر کردند

وی درباره عوامل رشد مصرف در سال جاری بیان داشت: بخشی از افزایش مصرف به گرمای بی‌سابقه هوا برمی‌گردد که حتی نسبت به رکوردهای 50 سال اخیر گرم‌تر است، یعنی نسبت به خرداد سال قبل حداقل 2 درجه افزایش دما را شاهدیم، دلیل دیگر رشد 10 تا 11 درصدی صنعت و بعد به مراکز غیرمجاز رمزارز برمی‌گردد.

کشف 188هزار دستگاه غیرمجاز رمزارز

رجبی‌مشهدی ادامه داد: تاکنون حدود 188 هزار دستگاه غیرمجاز رمزارز کشف کردیم که مصرف معادل این تعداد دستگاه 551 مگاوات است یعنی یک درصد مصرف، سهم رمزارزهایی است که تاکنون کشف شده‌اند،  قطعا  میزان مصرف دستگاه‌های کشف‌نشده بسیار بیشتر از این رقم است، شاید حدود 3 تا 4 درصد رشد مصرف انرژی به رمزارزهای غیرمجاز مرتبط شود.

وی یادآور شد: ما در حال حاضر حدود 54 هزار مگاوات تولید برق داریم و الباقی تا نیاز مصرف کشور را از طریق طرح‌های مدیریت مصرف جبران می‌کنیم.

احتمال قطعی برق چقدر است؟

این مقام مسئول درباره احتمال قطعی‌های برنامه‌ریزی شده گفت: شرایط سختی برای تامین برق داریم، لازم است همه مشترکان رعایت کنند و در ساعات اوج مصرف (12تا18) از وسایل پرمصرف استفاده نکنند، کولرهای گازی روی دمای 25 درجه و کولرهای آبی را روی دور کند، تنظیم کنند، اطلاع‌رسانی جداول خاموشی هم اعلام می‌شود، تا مردم بتوانند پیش‌بینی لازم را داشته باشند، اما در هر حال شرایط به گونه‌ای است که با مشارکت بخش صنعت داشته خاموشی برنامه‌ریزی شده نداشتیم و محدودیت‌ها به حداقل ممکن رسیده است.