کاهش ۴۷ درصدی ورودی آب سدهای کشور نسبت به سال گذشته
کاهش ۴۷ درصدی ورودی آب سدهای کشور نسبت به سال گذشته
​آخرین گزارش‌ وضعیت سدهای بزرگ کشور تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، ورودی آب از ابتدای سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تاکنون برابر با ۲۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون مترمکعب بوده که حاکی از کاهش ۴۷ درصدی ورودی سدهای کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) با کاهش بیش از ۵۰ درصدی بارش‌ها یکی از کم سابقه‌ترین خشکسالی‌ها را برای کشورمان رقم زد و آن‌گونه که مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی پیش بینی کرده احتمال تداوم کاهش بارش‌ها در پنج سال آینده دور از انتظار نیست.

کاهش بارش‌های سال آبی جاری مهمترین اثر خود را بر روی مخازن سدهای کشورمان برجای گذاشته است.

به گزارش نبض‌انرژی،براساس گزارش تازه‌ای که پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو منتشر کرده در سال آبی‌ ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از مجموع ظرفیت ۵۰.۵ میلیارد مترمکعبی مخازن سدها، نزدیک به ۲۷ میلیارد و ۵۸۰ میلیون مترمکعب معادل ۵۵ درصد مخازن پر شده است.

به تبع روند کاهشی بارش‌ها، حجم ورودی آب از ابتدای سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تاکنون برابر با ۲۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل از آن (۵۰ میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب)، بیانگر کاهش ۴۷ درصدی است.

آخرین وضعیت سدهای کشور نشان می‌دهد که میزان ذخایر آب در مخزن سدها به ۲۷ میلیارد و ۵۸۰ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال آبی ۹۹-۱۳۹۸ (۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب) دارای ۲۸ درصد کاهش است.

به تبع میزان ورودی به سدهای کشور، خروجی آب از سدها با کاهش مواجه بوده و در این مدت ۲۵ میلیارد و ۹۶۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور خارج شده، به‌گونه‌ای که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل کاهش ۳۵ درصدی داشته است.

این کاهش حجم مخازن سدهای کشور درحالی است که میزان مصرف آب به‌ویژه در کلان‌شهرها به شدت افزایش یافته و تداوم آن می تواند بحران کم‌آبی را برای بسیاری از شهرها و مناطق روستایی به همراه داشته باشد.

چندی پیش «حمیدرضا جانباز » مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: بیش از ۲۱۰ شهر کشور تحت تنش آبی قرار دارند که از این تعداد وضعیت یکصد شهر قرمز است.

امروز هم مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام‌کرد: به دلیل سالی کم‌بارش و مصرف خارج از الگوی ۵۰ درصد تهرانی‌ها، وضعیت استان نارنجی است و تا به این لحظه وارد وضعیت قرمز نشدیم، اما اگر میزان مصرف افزایش یابد، در نخستین گام آب مشترکان پُرمصرف را قطع خواهیم کرد.

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد مصرف آب تهران در  روز جمعه گذشته (۲۸ خرداد ماه) سه میلیارد و ۵۷۸ میلیون لیتربوده که  با یک درصد افزایش نسبت به پارسال همراه شده است.