ضرورت توسعه CNG به منظور جایگزینی با بنزین در دولت آینده
ضرورت توسعه CNG به منظور جایگزینی با بنزین در دولت آینده
با انتخاب رئیس جمهور دولت سیزدهم، شمارش معکوس برای استقرار دولت بعدی آغاز شده و یکی از اقداماتی که ضرورت دارد در برنامه دولت آینده مدنظر قرار گیرد، توسعه CNG به منظور جایگزینی با بنزین است.

توسعه صنعت CNG در دو دهه اخیر افت و خیزهای فراوانی داشته به طوری که در برهه‌ای، فعالان این صنعت به ورشکستگی رسیدند و کارخانجات متعددی تعطیل شدند و در برهه‌ای، شاهد رونق دوباره کارخانجات ورشکست شده بودیم.

بیست و چهارم اردیبهشت ماه سال گذشته بود که  با رونمایی رسمی از سامانه https://gcr.niopdc.ir، طرح تبدیل خودروها از حالت بنزین سوز به دوگانه سوز با اولویت خودروهای عمومی اعم از تاکسی ها و وانت بارها در فاز نخست آغاز شد. در واقع این طرح در پی مصوبه آذرماه سال 98 شورای عالی اقتصاد مبنی بر حمایت از تولید و تبدیل کارخانه ای و کارگاهی یک میلیون و 460 هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNGسوز، کلید خورده بود.

به گزارش نبض‌انرژی،فاز دوم اجرای طرح تبدیل خودروهای بنزین سوز به دوگانه سوز که مربوط به ثبت نام و تبدیل خودروهای شخصی فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی است، از ابتدای اسفندماه سال گذشته آغاز شد تا به موازات امکان ثبت نام مالکان خودروهای عمومی، امکان ثبت نام خودروهای شخصی فعال در چرخه حمل و نقل عمومی نیز فراهم شود.

تبدیل بیش از یکصدهزار دستگاه خودرو و در نوبت تبدیل قرار گرفتن چند ده هزار دستگاه خودروی عمومی و شخصی و همچنین فعال شدن دوباره کارخانجات تولید مخازن و کارگاه‌های مجاز تبدیل خودروها از دستاوردهای این طرح در یک سال و یک ماه گذشته بود.

حال که کمتر از دوماه تا پایان فعالیت دولت دوازدهم باقی مانده و با انتخاب رئیس جمهور دولت سیزدهم، شمارش معکوس برای استقرار دولت بعدی آغاز شده، یکی از اقداماتی که ضرورت دارد در برنامه دولت آینده مدنظر قرار گیرد، توسعه CNG به منظور جایگزینی با بنزین است.

درحال حاضر چیزی در حدود 22 تا 24 میلیون مترمکعب در روز سوخت CNG جایگزین مصرف 22 تا 24 میلیون لیتر بنزین در هر روز می‌شود که اگر این مقدار سوخت CNG جایگزین با بنزین نشده بود، در تأمین مستمر بنزین کشور حتی در روزهای کم‌تقاضای کرونا نیز با مشکلاتی مواجه می‌شدیم و در روزهای پرتقاضای غیرکرونایی، چالش تأمین بنزین به یکی از چالش‌های اصلی کشور تبدیل می‌شد.