انتظار اوپک‌ پلاس برای بازگشت نفت ایران به بازار
انتظار اوپک‌ پلاس برای بازگشت نفت ایران به بازار
قیمت نفت در معاملات هفته گذشته با توجه به کنترل عرضه نفت و پایبندی اعضای اوپک پلاس به تعهد کاهش تولید، با افزایش یک درصدی قیمت همراه شد و رکورد قیمتی ۲ سال گذشته را شکست.

همین موضوع تقاضا برای نفت را در جهان افزایش داده و این امر در کنار کنترل عرضه نفت در بازار از سوی اعضای اوپک پلاس، افزایش قیمت‌ها را به دنبال داشته است. تا آنجا که در جریان معاملات هفته گذشته، قیمت نفت توانست به بالاترین میزان از بهار سال ۲۰۱۹ تاکنون برسد.

این در شرایطی است که قیمت طلای سیاه با شیوع کرونا در جهان به زیر ۲۰ دلار در هر بشکه رسیده بود. حال اما برخی از کارشناسان و فعالان این بازار از نفت ۱۰۰ دلاری صحبت می‌کنند.

کارشناسان برجسته بازار نفت پیش‌بینی کردند که ممکن است قیمت نفت امسال به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برسد.

به گزارش نبض‌انرژی،این کارشناسان معتقدند: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) باید برای قیمت‌ها سقفی مشخص کنند، زیرا خطر کمبود عرضه نفت و شوک‌های بالقوه قیمتی در سال‌های آینده همچنان وجود دارد.

پیش از این خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها از نفت ۸۰ دلاری خبر داده بود، اما شرایط بازارها نشان از احتمال افزایش ۱۰ درصدی قیمت نفت در کوتاه‌مدت دارد. بدان معنی که قیمت نفت ممکن است از هم‌اکنون تا پایان سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برسد.

با این حال همچنان قوی‌ترین پیش‌بینی نشان می‌دهد که قیمت نفت تا پایان سال ۲۰۲۱ در محدوده ۷۰ تا ۸۰ دلار برای هر بشکه می‌ماند، زیرا تولیدکنندگان اوپک‌پلاس محدودیت عرضه خود را به‌دلیل انتظار بازگشت صادرات نفت ایران به بازار حفظ می‌کنند.

البته در این میان، افزایش تولید کشورهایی مانند عربستان، روسیه و عراق می‌تواند مانع از جهش قیمت‌ها تا بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه باشد.

با توجه به این شرایط قیمت نفت در معاملات هفته گذشته حدود یک درصد بالا رفت.

نفت برنت از ۷۲ دلار ۶۹ سنت در آغاز معاملات هفتگی به ۷۳ دلار و ۵۱ سنت در پایان روز جمعه رسید. این در شرایطی بود که قیمت برنت در هفته‌ای که گذشته به ۷۴ دلار و ۳۹ سنت نیز افزایش پیدا کرد.

نفت شاخص آمریکا نیز از ۷۰ دلار و ۹۰ سنت در ابتدای روز دوشنبه تا ۷۱ دلار و ۶۴ سنت تا روز جمعه بالا رفت.

افزایش قیمت نفت در بازار می‌تواند در میان‌مدت باعث بازگشت نفت‌های گران به بازار شود. البته کارشناسان به مقام‎‌های اوپک گفتند که افزایش تولید نفت ایالات متحده آمریکا در امسال میلادی محدود خواهد بود