خیال اوپک از رقیبان آمریکایی راحت شد
خیال اوپک از رقیبان آمریکایی راحت شد
مقامات اوپک از کارشناسان صنعتی شنیده اند که رشد تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۱ با وجود افزایش قیمتها، محدود خواهد ماند و به این گروه قدرت بیشتری برای مدیریت بازار در کوتاه مدت و پیش از رشد قوی تولید نفت شیل در سال ۲۰۲۲ می دهد.

منابع آگاه در اوپک اظهار کردند: مقامات کمیسیون اقتصادی اوپک و کارشناسان بیرونی روز سه شنبه در جلسه ای حضور پیدا کردند که به موضوع تولید نفت آمریکا متمرکز بود. کارشناسان خارج از اوپک روز پنج شنبه در نشست جداگانه ای پیش بینی خود از میزان تولید نفت آمریکا در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را در اختیار مقامات این گروه قرار دادند.

اگرچه توافق عمومی بر این است که رشد تولید نفت آمریکا امسال محدود خواهد بود اما یک منبع صنعتی اعلام کرد پیش بینی ها برای سال ۲۰۲۲ از ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا ۱.۳ میلیون بشکه در روز متغیر است.

به گزارش نبض‌انرژی،یک منبع آگاه در یکی از شرکتهایی که پیش بینی هایی برای اوپک فراهم کرد، گفت: نظر عمومی در خصوص نفت شیل آمریکا این است که با افزایش قیمتها، بهبود پیدا خواهد کرد اما روند بهبود تولید خیلی سریع نخواهد بود.

تولید نفت شیل آمریکا معمولا واکنش سریعی به سیگنالهای قیمت نشان می دهد و نفت آمریکا هفته گذشته به حدود ۷۳ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت از اکتبر سال ۲۰۱۸ بود. اما تولیدکنندگان آمریکایی به جای افزایش تولید، به دیسیپلین مالی و سود سهامداران متمرکز شده اند.

یک منبع آگاه در اوپک پلاس در گفت و گو با رویترز، دیسیپلین سرمایه گذاری و جریان نقدینگی آزاد برای سرمایه گذار را خلاصه موضوعات مورد بحث در دیدار کمیسیون اقتصادی اوپک برشمرد. این کمیسیون به وزیران اوپک توصیه ارائه می کند اما سیاستگذار نیست.

دو منبع آگاه اظهار کردند در گزارشی که در این دیدار ارائه شد، پیش بینی شد تولید آمریکا به میزان ۲۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ رشد می کند. یک منبع سوم اظهار کرد: اکثر کارشناسان درباره این سطح رشد پیش بینی شده توافق داشتند.

عدم بهبود چشمگیر تولید نفت شیل آمریکا، مدیریت بازار را برای گروه اوپک پلاس راحت تر می کند. اوپک پلاس به تدریج محدودیت عرضه داوطلبانه ای را که از سال گذشته به اجرا گذاشت، همزمان با بهبود تقاضا تسهیل می کند و قرار است در نشست اول ژوئیه درباره سیاست تولیدش تصمیم بگیرد.

یکی از منابع آگاه در یکی از شرکتهایی که پیش بینی هایی برای اوپک فراهم کرده بود گفت: به نظر می رسد نفت شیل فعلا محدود می ماند و اوپک و عربستان سعودی در مقطع فعلی قدرت زیادی دارند.

به گفته منابع آگاه، در دیدار فنی روز پنج شنبه، اوپک پلاس پیش بینی سازمانهای مختلف نظیر آژانس بین المللی انرژی، آرگوس مدیا، اداره اطلاعات انرژی آمریکا، وود مک کنزی، آی اچ اس، انرژی اینتلیجنس و انرژی اسپکتس را مورد بررسی قرار داد.

یکی از منابع اوپک گفت: این پیش بینی ها، پیش بینی هایی نبود که اوپک مورد استفاده قرار داد و یک منبع چهارم اظهار کرد: اگرچه روشن است که دیسیپلین مالی برای تولیدکنندگان آمریکایی یک اولویت مانده است اما دورنمای تولید روشن نیست. خود اوپک بهبود اندک تولید نفت شیل آمریکا در سال میلادی جاری را پیش بینی می کند.

بر اساس گزارش رویترز، جدیدترین پیش بینی اوپک برای تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۱، کاهش تولید به میزان ۱۲۰ هزار بشکه در روز و رسیدن آن به ۱۱.۲ میلیون بشکه در روز بود. همچنین این گروه پیش بینی می کند تولید نفت شیل آمریکا ۱۴۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به ۷.۱۵ میلیون بشکه در روز بالغ شود. این گروه از نزدیک مراقب دورنمای تولید آمریکاست.