12 راهکار برای مقابله با بحران کم آبی در جهان
12 راهکار برای مقابله با بحران کم آبی در جهان
۱۲۰۰ دانشمند از ۸۰ کشور جهان در ماه مارس گذشته پس از مطالعات گسترده 12 را کار را برای مقابله با بحران آب در جهان معرفی کردند.

 بحران آب در جهان سال به سال رو به افزایش است و دانشمندان برای تامین امنیت غذایی ناگزیر هستند، راهکارهایی برای مقابله با بحران کم آبی معرفی کنند. مصرف آب در جهان در همه ابعاد کشاورزی، صنعتی و مصرف انسانی در حال افزایش است، در حالی که این ماده در جهان ثابت است و امکان افزایش تولید ندارد، بنابراین جهان برای بقا باید یاد بگیرد که از این مایع حیات چگونه به بهترین حالت استفاده کند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری « سرکل آو بلو یک» هزار و ۲۰۰ کارشناس معتبر در ۸۰ کشور جهان پس از تحقیقات و پژوهش‌های مختلف 12 راهکار برای مقابله با کم آبی جهان آینده معرفی کردند و معتقدند که انجام آن از سوی کشورها می‌تواند نجات بخش باشد، در زیر این موارد مطرح می‌شود.

*آموزش و تغییر الگوی مصرف و روش زندگی

به گزارش نبض‌انرژی،این دانشمندان تاکید می‌کنند که برای رویارویی و موفقیت در مقابله با بحران کم‌آبی لازم است تا مردم در زمینه استفاده صحیح  آموزش ببینند و در رفتارهای گذشته بازنگری کنند و ضروری است تا در شکل استفاده از آب تجدید نظر شود. این تغییرات از مصارف فردی گرفته تا زنجیره  شرکت‌های بسیار بزرگ مانند جنرال الکتریک را شامل می‌شود.

بر اساس این گزارش، برخی مناطق هند و استرالیا و  جنوب غرب آمریکا با بحران شدید آب مواجه هستند.

* اختراع تکنولوژی جدید ذخیره سازی آب

در مناطقی که سفره های زیرزمینی در حال خشک شدن هستند و بارندگی در این مناطق غیر قابل پیش‌بینی است، این تکنولوژی بسیار مهم است، اما نباید فراموش کرد که برای به کارگیری نیاز به مصرف انرژی بالاتری نیز دارد.

*باز چرخانی پساب‌ها

در ماه مارس در روز جهانی آب درباره تفکر جدید نحوه مدارا کردن با پساب ها اعلام شد برخی کشورها نظیر سنگاپور تلاش می‌کنند تا با بازچرخانی پساب کارخانه ها و شرکت های بزرگ میزان وابستگی به مصرف آب را کاهش دهند و در زمینه تامین نیاز آبی خودکفا شوند، البته تامین آب برای آنها به معنای خودکفایی در محصولات شرکت ها هم می‌تواند باشد.

*افزایش سیستم‌های نوین آبیاری

استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی می تواند در کاهش مصرف آب بسیار تاثیر گذار باشد در بسیاری از کشورها ۷۰% آب در حوزه کشاورزی استفاده می‌شود و هر اندازه بهره‌وری افزایش یابد در مصرف کل صرفه جویی خواهد شد، این روش در بسیاری از کشورها از جمله استرالیا، آسیای مرکزی و جنوب غرب آسیا به عنوان یک راهکار عملی استفاده شده و نتیجه خوبی حاصل شده است کارشناسان خبره جهانی میگویند که در برخی موارد مثلاً در کالیفرنیا راه اندازی چنین سیستم هایی انقلاب بزرگی در تولید محصولات کشاورزی ایجاد کرده است.

*افزایش قیمت آب

بر اساس مطالعات این دانشمندان افزایش قیمت آب می تواند در کاهش مصرف بسیار موثر باشد بر اساس اعلام کارشناسان سازمان همکاری و توسعه همکاری های اقتصادی که 31 کشور ثروتمند دنیا عضو آن هستند، افزایش قیمت آب در کاهش پساب و نیز آلودگی بسیار موثر بوده است.

*نمک زدایی از آب دریا

بر اساس مطالعات این کارشناسان نمک زدایی از آب دریا اگرچه نیاز به انرژی زیادی دارد اما به عنوان یک راهکار برای مقابله با کم آبی می‌تواند اجرا شود، امروز در خاورمیانه سرمایه گذاری زیادی برای استفاده از آب دریا انجام شده است عربستان سعودی نمک زدایی از آب دریا را با استفاده از انرژی خورشیدی انجام می‌دهد، در این میان انگلیس یک رویکرد متفاوتی را آغاز کرده و در قطعات کوچک تر این کار را برای بخش کشاورزی انجام می‌دهد، اما لازم است تا سرمایه گذاری برای توسعه تکنولوژی این کار انجام شود.

*بهبود حوزه آبریز با عملیات آبخیزداری

انجام عملیات آبخیزداری برای مناطقی که منابع آب کافی ندارند بسیار ضروری است کشورهای پاکستان و هند که بدترین تاثیرات منفی را از تغییرات آب و هوایی دیده‌اند، روی عملیات آبخیزداری برای استفاده حداکثری از آب باران تلاش می‌کند.

*استفاده از جوامع محلی

بر اساس اعلام این کارشناسان استفاده از جوامع محلی برای بهبود وضعیت استفاده از آب بسیار موثر است این جوامع محلی در اجرای پروژه ها و نیز تغییر رفتار هایی که به کاهش مصرف آب کمک می کند می توانند تاثیر گذار باشند آنها همچنین می‌توانند به تغییر الگوی کشت منطقه نیز کمک کند.

*توسعه سیاست‌ها و قوانین مرتبط با آب

از آنجایی که کمبود آب می‌تواند تامین امنیت غذایی را پیچیده تر و آلودگی آب و غذا را بیشتر کند دولت ها باید درباره وظایف شان بازنگری کند، دولت آمریکا توافق آب تمیز را در اولویت قرار داده تا اینکه از سلامت آبی که استفاده می شود، بیشتر مطمئن شود، در روسیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور برای استفاده از دریاچه بایکال یکی از بزرگترین ذخیره آب شرب موافقت کرده است در این زمینه سه تن از این دانشمندان هم اشاره کرده‌اند که برای دسترسی کشورها به آب تمیز و سالم رویکرد دولت هایشان کاملاً موثر است.

*کاهش مصرف آب شرکت ها و صنایع

بر اساس این گزارش، حدود ۲۵ درصد از مصرف جهانی آب در بخش صنایع است، بنابراین بخش زیادی از آب به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت استفاده می‌شود، با بهینه سازی تکنولوژی می‌توان مصرف آب در این بخش را کاهش داد.

*مقابله با تغییرات آب و هوایی

تغییرات آب و هوایی یکی از چالش های بزرگ انسانهای امروز است سیاست مدیریت آب می تواند تاثیر زیادی در کاهش گازهای گلخانه ای داشته باشد، بنابراین به جای استفاده از سوخت های فسیلی باید به استفاده از انرژیهای خورشیدی روی آورد که از یک سو با تغییرات آب و هوایی مقابله کنیم و از سوی دیگر به کاهش مصرف آب می‌انجامد.

*کنترل جمعیت

از آنجایی که جمعیت جهان مرتب در حال افزایش است، احتمال دارد که برخی از کشورها تا سال 2030 شکاف 65 درصدی بین تقاضای مردم و آبی که وجود دارد داشته باشند، در حال حاضر بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان دسترسی به آب سالم و بهداشتی ندارند و 70 درصد آب هم در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و مهمتر از همه تغییرات آب و هوایی این تعادل را به هم می‌زند.