توضیح معاون وزیر نیرو درباره کشف چند صد میلیارد مترمکعب آب در اعماق زمین
توضیح معاون وزیر نیرو درباره کشف چند صد میلیارد مترمکعب آب در اعماق زمین
معاون آب و آبفای وزیر نیرو کشف چند صدمیلیارد متر مکعب آب از اعماق زمین را غیرواقعی دانست.

قاسم تقی‌زاده‌خامسی در صفحه اینستاگرام خود درباره انتشار ویدئویی در فضای مجازی با موضوع کشف چند صدمیلیارد متر مکعب آب از اعماق زمین نوشت: در روزهای اخیر این ویدئو به‌طور گسترده در فضای مجازی درحال انتشار است که در نوید پیدا شدن چند صد میلیارد متر مکعب آب از اعماق زمین را می‌دهد.

وی ادامه‌داد: تماس‌های زیادی از طرف دوستان و اصحاب رسانه درباره آن انجام شده است، بنابراین مطالبی درباره آن برای تنویر افکار عمومی ارائه می‌شود.

معاون وزیر نیرو عنوان کرده: مطالعه‌های اکتشاف آب با عنوان آب ژرف چند سالی است که توسط حوزه معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری آغاز شده است.

به گزارش نبض‌انرژی،وی ادامه داد: حاصل همکاری آن معاونت با وزارت نیرو در این باره منجر به حفاری یک حلقه چاه عمیق به عمق ۲ هزار و ۲۰۰ متر (و بعدها به‌طور مستقل توسط معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری تا عمق سه‌هزار و ۱۰۰ متر) بود.

تقی‌زاده‌خامسی نوشته است: آب‌دهی این چاه با استفاده از پمپاژ توسط پمپ شرکت نفت حدود هفت لیتر بر ثانیه و شوری آن نزدیک به آب دریا بود که با حفر یک حلقه چاه کم‌عمق، آب‌دهی مذکور (و البته کیفیت بهتر) و با هزینه‌های بسیار کمتر قابل دستیابی است.

وی تاکید کرده است: لازم به ذکر است چاه ذکر شده ابتدا به صورت آرتزین (با آب‌دهی حدود چهار لیتر برثانیه) بود، اما پس از گذشت مدت کوتاهی به سرعت از حالت آرتزین خارج شد و بنابراین خروج آب فقط به کمک پمپ امکان‌پذیر است.

به گفته معاون وزیر نیرو؛ ویدیویی که به‌تازگی درحال گسترش در فضای مجازی است مربوط به عملیات شست و شوی یک چاه معمولی بوده و هیچ ارتباطی با چاه حفاری شده در سیستان ندارد.

وی ادامه‌ داده است که این ویدئو چند سال پیش نیز در فضای رسانه‌ای پخش شده بود که به‌تازگی بازپخش شد.

تقی‌زاده‌خامسی خاطرنشان کرده: عملیات شست و شوی چاه یک روش معمول پس از حفاری به روش دورانی در آبرفت یا سازند سخت است و منبع ویدئو نامشخص است و حتی ممکن است مربوط به ایران هم نباشد.

به گفته وی؛ دکل حفاری مورد استفاده در این ویدئو با دکل حفاری سیستان متفاوت است.

معاون وزیر نیرو نوشته: انتشار گسترده مطالبی بدون پشتوانه علمی و بدون ارتباط از این دست از سوی  افرادی با عنوان های دکتر، مهندس، کارشناس آب ژرف و غیره بدون هیچگونه تخصص در بخش آب‌های زیر زمینی مسبوق به سابقه بوده و به‌جای انتشار مبانی علمی موضوع در محافل علمی و مجله‌ها و رساله‌های تخصصی، از فضای مجازی و رسانه‌ای منتشر می‌شود.

وی تاکید کرده است که بدیهی است انتشار مطالبی از قبیل این‌گونه ویدئوها فقط سبب افزایش انتظارات در بخش قابل توجهی از مردم می‌شود که نتیجه آن کاهش بهره‌وری در آب کشور خواهد بود.